• پنجشنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 97062211302
  • منبع : فضای مجازی

به ما چه، چرا غذای نذری می‌دهد!

هر کسی تا زمانی که تصمیمات فردی‌اش برای جامعه مشکل ایجاد نکند، می‌تواند کارهایی که دوست دارد انجام دهد. هم می‌تواند پولش را در سفر خارجی خرج کند هم می‌تواند در سفره نذری امام حسین.

به گزارش ایسنا، مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: این روزها دو دسته آدم در ایران وجود دارد که مردم را به خاطر سفر رفتن و خرج کردن پول در مناسک مذهبی محکوم می‌کنند. دسته اول که برخی از مقامات هم در آن حضور دارند، مردم را مواخذه می‌کنند که چرا سفر خارجی می‌روند؟

گویا رفتن سفر خارجی یک منکر بزرگ است درحالی که دیدن جهان و آشنا شدن با فرهنگ‌های مختلف از پسندیده ترین کارهاست. دوستی که در دانمارک معلم بود تعریف می‌کرد که خانواده‌ای برای رفتن به سفر خارجی برای فرزندشان مرخصی یک ماه می‌خواستند و مدرسه هم موافقت کرد و گفت، نمره‌های او را هم خواهند داد، چون یک سفر خارجی به اندازه چندین واحد درسی می‌تواند به رشد فرزندان کمک کند.

آشنا شدن با فرهنگ‌های دیگر کشورها و انتقال آن می‌تواند کمک بسیاری به جامعه درحال رشد ایران کند. آنها که مخالف رفتن سفر خارجی هستند بر این باوراند که مردم به جای سفر خارجی، سفر داخلی بروند و این حرف یعنی آنها نمی‌دانند اصلا فلسفه سفر خارجی چیست!

این دو سفر، دو جنس مخالف است و نمی‌شود اشتراکی چندانی بین آنها شاید به جز بستن چمدان پیدا کرد.

دسته دوم که برخی از هنرمندان سرشناس هم در آن حضور دارند، هر وقت فصل حج یا محرم می‌رسد، گوش فلک را کر می‌کنند که پول حج و غذای نذری را به فقرا کمک کنید. ربط این دو را با هم نمی‌فهمم. یکی دوست دارد پولی که دارد را در غذای نذری هزینه کند. پیرمرد و پیرزنی دوست دارند بعد از سال‌ها به حج بروند، چرا می‌خواهیم آنها را مواخذه کنیم؟

واقعا همان‌هایی که این افراد را محکوم می‌کنند حاضر هستند یک ماه حقوق خود و یا دستمزد بازیگری‌شان را به صورت کامل به فقرا کمک کنند. اصلا بیایند کمپینی راه بیندازند و هر هنرمند حقوق یک فیلم خود را به فقرا کمک کند و اجازه بدهد آنها لذت زندگی لاچکری را بچشند.

اتفاقا با همین غذاهای نذری، بسیاری از فقرا غذاهای خوب و چرب می‌خورند، غذاهایی که شاید در روزهای عادی برای آنها آرزو باشد.

بسیاری از ما عادت کرده‌ایم یا از آن سوی بام بیفتیم یا از این سو.

هر کسی تا زمانی که تصمیمات فردی‌اش برای جامعه مشکل ایجاد نکند، می‌تواند کارهایی که دوست دارد انجام دهد. هم می‌تواند پولش را در سفر خارجی خرج کند هم می‌تواند در سفره نذری امام حسین.

هر وقت خواستیم کسی را محکوم کنیم یک بار از خودمان بپرسیم آیا حاضریم از خرید یک کفش، رفتن به یک سفر خارجی، از یک حقوق خود بگذریم و آنها را به فقرا بدهیم. هر وقت توان این کار را داشتیم و انجام دادیم به دیگران حق داریم تنها و تنها به دیگران توصیه کنیم لذت کمک به هم نوع خود را تجربه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۲ ۲۳:۰۹

شرمنده اما با این منطق، به شما هم چه که اصولا اونا یا اینا چی به هم میگن!

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۳ ۱۶:۴۰

احسنت بر این نویسنده

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۳ ۱۶:۵۷

دادن نذری کمک به فقرا و طبقات کم درامد است و به امنیت اجتماعی کمک می کنه. سفرهای خارجی باجهت تجاری ، هنری ، درمان بیماران مفید ولازم هستند. ولی سفرهای لوکس گرایانه که فقط دلارها را ببرند بیرون خرج کنند وجیب ملت خالی تر بشه یعنی ضرر. دراین شرایط بحران مالی باید با تدوین قوانین دریافت عوارض محدود بشه تا نقدینگی ارزی از این هم که هست برای مصارف حیاتی کمتر نشه. شاید روزی برای خرید دارو به این نقدیندگی نیاز مبرم باشه. انوقت تکلیف چیه؟ همه دولت ها در چنین مواقع بحرانی دست به استفاده از این سیاست برای رفاه عموم اقدام می زنند.حتی کشورهای اروپایی برای بنا بر سیاست های اجتماعی ورفاه اجتماعی عموم کشورشان دارای تعرفه و عوارض و محدودیت هایی هستند و برای اقدامات شخصی لوکس مالیات و عوارض میگیرند.اصلا دراین موردها باکسی شوخی ندارند و آزاد گذشتن اینکه هرکی هرکاری دلش خواست بکنه تو اروپا معنی نمیده. . حال که ایران درجنگ اقتصادی باید مسافرت ها لوکس خارجی عوارض و مالیات ومحدودیت هایی رو قائل بشن. چرا نمیاییم از اروپایی ها سیاست های سوسیالیستی یعنی رفاه اجتماعی عموم اش رو یاد بگیریم؟ فقط بلدیم از فرهنگ اروپائی فقط ابتذال های یک عده سرانگشت کپی برداری و تقلید کنیم!

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۳ ۲۳:۵۷

نویسنده چرند میگه چرا؟ اکثر سفر های خارجی ایرانیها واسه خوشگذرانیست نه سیر افاق و انفس......تایلند...گرجستان...انتالیا..... خیلی ها واسه چندمین بار دارن میرن خانه خدا و عده ای حتی پول مشهد رفتن هم رو ندارن، خرج کردن واسه امام حسین هم سعادت میخواد که خیلی ها ندارن چه زمانی که همه چیز ارزون بود و چه الان که همه چیز شده گرون