مسلم شجاعی ـ دستیار ستادی دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری ـ این خبر را به ایسنا داد و درباره دلایل کاهش تعداد سفر چینیها به ایران به اظهارات کارشناسان و فعالان گردشگری در بازار چین استناد کرد و گفت: آنچه در روابط بینالملل ایران اتفاق افتاده در تصمیمگیری چینیها تاثیر داشته است. گردشگران چینی رسانهها را رصد میکنند، اخبار منفی را میشوند و این باعث میشود سفرشان را به ایران به تاخیر اندازند، حتما منظورشان این نیست که سفرشان را کامل کنسل کنند شاید منتظرند شرایط تثبیت شود و دوباره سفر به ایران را از سر بگیرند.
او سپس درباره پیگیری دو مشکل کهنه گردشگران چینی در ایران که استفاده از اقامتگاههای غیرمجاز و راهنماهای بدون مجوز بود و باعث شد کمیسیون ارتقاء امنیت گردشگران خارجی به موضوع آن وارد شود، اظهار کرد: این رویه و الگوی رفتاری رایج در بین شهروندان چینی است حتی در اروپا و امریکا هم مشابه این مشکلات وجود دارد ولی واقعیت آن است که گردشگری امر فرابخشی است و در این ماجرا آنکه تذکر میدهد و جلوگیری میکند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست.
وی افزود: معاونت گردشگری در میز چین این مشکلات را احصاء و به مراجع تصمیمگیر که امکان و اختیار دخالت در این مباحث را دارند ارجاع میدهد، شاید آنها دنبال مکانیزم بهینهای هستند تا با موضوع برخورد کنند و یا حتی آن را در مسیر درست هدایت کنند. به هر حال معاونت گردشگری پیگیر مساله گردشگران چینی در ایران است و حتما آن را مطالبه میکند، ولی دستگاههای دیگر در اینباره مخیر هستند.
شجاعی یادآور شد: درحال حاضر کشور در شرایط خاصی به سر میبرد، بنابراین لازم است در گردشگری اندیشیده شده عمل کنیم تا ضربتی اقدام شود.
انتهای پیام
نظرات