• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۷ / ۰۴:۲۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 97060603178
  • خبرنگار : 71461

شاه‌آبادی: تعیین جانشین پیامبر در نگاه توحیدی از اختیارات خداوند است

شاه‌آبادی: تعیین جانشین پیامبر در نگاه توحیدی از اختیارات خداوند است

رئیس موسسه غدیرشناسی با بیان این مطلب که امامت به معنی ریاست عامه و حاکمیت جامعه از نگاه توحیدی جعل و نصب‌اش در قدرت خداوند است، گفت: خداوند به هیچ یک پیامبران اختیار این را که برای خود جانشین تعیین کنند، نداده است و تمام جانشینان پیامبران از طرف خداوند تعیین شده‌اند.

آیت‌الله سعید شاه‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امامت ریاست بر جامعه است به طوری که متکفل امور دنیای و آخرتی مردم شود، اظهار کرد: امامت یعنی حاکمیت و ریاست بر مردم که نگاهش هم از یک سو به دنیای مردم و معیشت مردم و هم در کنار معیشت نگاهش به آخرت مردم است و می‌تواند فرمولی را ارائه بدهد که منافع دنیایی و آخرتی مردم هر دو در کنار یکدیگر جمع شود.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در نگاه اسلام حاکم جامعه قرار نیست منافع دنیایی را به تنهایی و بدون توجه به منافع آخرتی و یا بالعکس را برای جامعه برنامه‌ریزی و تدوین کند، خاطر نشان کرد: امامت به معنی ریاست عامه و حاکمیت جامعه از نگاه توحیدی جعل‌اش و نصب‌اش در اختیار خداوند است. یعنی خداوند به هیچ یک از پیامبران خودش نیز این اختیار را نداده که جانشینی پس از خودش تعیین کند. حتی اگر پیامبری جانشینی تعیین کرد، این جانشینی از سوی خداوند بوده است.  

رییس موسسه غدیرشناسی در ادامه با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که حضرت موسی (ع) از خداوند می‌خواهد برادرش هارون که از او خوش زبان‌تر است را به عنوان جانشین حضرت موسی (ع) انتخاب کند، گفت: با اینکه حضرت موسی مقام کریم‌الهی دارد و با خداوند هم کلام است، وقتی بحث جانشینی او مطرح می‌شود، از خداوند درخواست می‌کند که هارون را جانشین او قرار بدهد، یعنی منصوب کردن هارون نیز دست خداوند است و حضرت موسی حداکثر می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد.

شاه‌آبادی در ادامه با تأکید بر این مطلب که در تمام پیامبران هم همین گونه بوده است و خداوند به پیامبرش حضرت ابراهیم (ع) می‌گوید من تو را امام مردم قرار دادم، اضافه کرد: هر جایی در قرآن موضوع امامت، خلافت و واژه‌هایی مشابه این‌ها بیاید خداوند فاعل آن فعل است؛ «و نَجعَلهُم الوارثینَ؛ ما آن‌ها را پیشوایان قرار دادیم». در مورد پیامبر اسلام نیز این رویه وجود داشته است. چون امامت به اعتقاد مکتب ولایت از اساس نه از زمان پیامبر (ص) بلکه از بدو خلقت، امامت یک منصب الهی است و احدی حق ندارد امام تعیین کند و خداوند امام را تعیین می‌کند؛ کما اینکه در زمان پیامبران گذشته نیز جانشینان را تعیین کرده است.

او در ادامه با اشاره به این مطلب که خداوند در روز عید غدیر از ۱۲ جانشین پیامبر نام برده است، گفت: در زمان غیبت امام دوازدهم به توصیه خود امام دوازدهم مردم برای تعیین جانشین آن امام باید به پارامترهایی که مد نظر امام دوازدهم است توجه کنند و نایب امام و ولی فقیه می‌تواند حکومت را در دست داشته باشد. نگاه واقعی به امامت بر این نکته تأکید دارد که تعیین امام در اختیار خداوند است و جریان سقیفه که نصب الهی را نپذیرفت نتوانست یک فرمول یکسان و واحدی برای نصب امام و حاکم به مردم خودش ارائه بدهد. کما اینکه می‌بینیم خلیفه اول به یک روش، خلیفه دوم به روش دیگر و خلیفه سوم متفاوت از دو خلیفه اول و خلیفه چهارم که امام اول ما شیعیان است و از نظر آن‌ها خلیفه برحق است با روشی دیگر تعیین شدند. این گونه رفتارها نشان می‌دهد اگر نصب الهی را نپذیریم دچار سردرگمی می‌شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha