جواد محتشمیان در گفتوگو با ایسنا دربارهی ویژگیهای یک گزارشگر برای گزارش در رقابتهای ورزشی به ویژه مسابقات آسیایی جاکارتا اظهار کرد: زمانی میتوانند یک گزارشگر را که توانایی و دانش این حرفه را به خوبی دارد انتخاب کنند که یک گزینش یا مسابقه بگذارند و میان افراد شرکتکننده بهترینها را انتخاب کنند. همچنین این فرصت در این حوزه وجود داشته باشد که اگر این فرد توانایی یا خواستههای رسانهای را عملی نمیکند نفر بعدی را وارد این کار کنند؛ البته در حال حاضر این فرصت وجود ندارد. متأسفانه در حال حاضر برای انتخاب گزارشگر، رابطهها حاکم است.
او در همین راستا با ارائه یک مثال ادامه داد: وقتی یک نفر بخواهد به دانشگاه وارد شود، بر اساس معیارهایی گزینش میشود و بهتر است که برای گزارشگری هم این گزینش را اعمال کنند.
این گزارشگر ورزشی با بیان اینکه زمانی که ما وارد این حرفه شدیم، فضا متفاوت بود، اظهار کرد: ما با توجه به دورههایی که گذراندیم فهمیدیم که صداوسیما باید بیطرف باشد و در اکثر مواقع واقعیتها را بگوید و البته برخی مسائل مملکتی را هم رعایت کند. همچنین از کلماتی استفاده کند که درخور شأن سازمان صداوسیما باشد. گزارشگر زمانی که برای جامعه ایران گزارش میکند، باید حساسیت استفاده از واژگان حتی در صورت باخت ایران در مسابقات را درک کند؛ البته مهمترین مطلب درباره گزارشگری این است که فرد گزارشگر در آن حوزه کار کرده و دانش آن را دارا باشد. من سالها در تیم ملی والیبال بازی کردم، مربی ردههای مختلف بودم و میدانم برای به ثمر رسیدن یک حرکت، مربی و بازیکن چقدر باید تلاش کنند و زمان بگذارند. در واقع همه ما برای انجام کارهایمان انگیزهای داریم و میخواهیم بهترین کار را انجام دهیم؛ بنابراین زمانی که یک ورزشکار میداند که رسانهای او را پوشش میدهد انگیزهاش چند برابر میشود. در نهایت به دلیل اینکه برای انتخاب گزارشگر این راهها را طی نکردهایم این مشکلات وجود دارد. باید بدانیم که تقریبا مردم ایران به زبان مسلط هستند و میتوانند بسیاری از اطلاعات را از اینترنت بگیرند بنابراین بیننده میگوید که من از گزارشگر این نوع اطلاعات را که بیان میکند، نمیخواهم و انتظار دیگری دارد.
محتشمیان در پایان با اشاره به سانسور مسابقات ورزشی در تلویزیون گفت: زمین والیبال همیشه نزدیک به تماشاگران بوده و وقتی بخواهند تماشاگران را نشان دهند، اگر خانمی حضور داشته باشد به ناچار باید بکگراند آن را تغییر دهند. همیشه یک صحنه دور که هیچ چیز مشخص نیست را این افراد ذخیره میکنند و به محض اینکه صحنههایی نشان داده میشود که آنها نمیتوانند آن را نمایش دهند از این ذخیرهها استفاده میکنند. در واقع ما در سانسور تبحر زیادی داریم.
انتهای پیام
نظرات