• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 97052110873
  • منبع : مطبوعات

مهرداد پهلبد، وزیری برای تمام کابینه‌ها

مهرداد پهلبد، وزیری برای تمام کابینه‌ها

مهرداد پهلبد (سابقا عزت‌الله مین‌باشیان) از حمایتی برخوردار بود که مصونیتی آهنین برایش ایجاد می‌کرد و هیچ نخست‌وزیری را به صرافت برکناری او نمی‌انداخت. مهرداد پهلبد داماد بزرگ خانواده پهلوی و به عبارتی همسر خواهر بزرگ محمدرضاشاه، شمس پهلوی، بود و این را به‌ طور قطع باید یکی از دلایل عمده وزارت طولانی‌مدت او بر وزارتخانه فرهنگ و هنر کشور دانست.

به گزارش ایسنا، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «مهرداد پهلبد روز ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ در سن ۱۰۱سالگی در لس‌آنجلس آمریکا از دنیا رفت. پهلبد را باید یکی از پرثبات‌ترین وزرا در دوره سلطنت خاندان پهلوی دانست. در روزگاری که به چشم برهم زدنی، زمام وزارتخانه‌ها با کوچک‌ترین تلاطمات سیاسی و البته تغییرات کابینه‌ها از دست وزرا خارج می‌شد، پهلبد از همه این قواعد و تحولات مستثنی بود.

او از حمایتی برخوردار بود که مصونیتی آهنین برایش ایجاد می‌کرد و هیچ نخست‌وزیری را به صرافت برکناری او نمی‌انداخت. مهرداد پهلبد داماد بزرگ خانواده پهلوی و به عبارتی همسر خواهر بزرگ محمدرضاشاه، شمس پهلوی، بود و این را به‌ طور قطع باید یکی از دلایل عمده وزارت طولانی‌مدت او بر وزارتخانه فرهنگ و هنر کشور دانست. دوران وزارت طولانی پهلبد همزمان با آغاز ورود هنر مدرن به ایران است. آغاز هنر نوگرا و ظهور اسامی بزرگی مانند محسن وزیری‌مقدم، هانیبال الخاص و حسین کاظمی را باید از دلایل رونق هنر در دهه ۴۰ دانست. در حوزه گرافیک، سینما، ادبیات، عکاسی و سایر هنرها افرادی در حال ظهور بودند که به مرور به نام‌های بزرگی در فرهنگ این کشور تبدیل شدند. وزارت فرهنگ‌ و هنر اما با ظهور این پدیده‌های مدرن و مواجهه با هنر معاصر همواره دوپهلو برخورد می‌کرد.

گاهی در مواجهه با مثلا فیلمساز جوان از فرنگ برگشته‌ای مانند کامران شیردل مساعدت و در حوزه امکانات فنی همکاری می‌کرد اما پس از پخش فیلم «اون شب که بارون اومد» و بردن جایزه جشنواره جهانی تهران آن را به محاق توقیف می‌برد یا در برخورد وحشیانه ساواک با نویسنده نمایشنامه «گاو» کوچک‌ترین اعتراضی نمی‌کرد یا حتی در برابر بازداشت خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرایی که آلبوم موسیقی‌شان به مذاق دستگاه سلطنت خوش نیامده بود، کوچک‌ترین عکس‌العملی نشان نمی‌داد. رویه حمایت و بی‌اعتنایی به هنرمندان در دوره وزارت پهلبد با توجه به میزان حساسیت ساواک به یک هنرمند و همچنین میزان نزدیکی و وفاداری‌اش به سیاست‌های حاکم شکل می‌گرفت. در نتیجه و به تبع این بی‌تفاوتی به سایر صداها، هنر مدرن و پیش‌روی دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ به هنری انقلابی تبدیل شد که صدای اعتراضش به آرامی با فیلم‌هایی مانند «قیصر» که در دوره صدارت پهلبد بر وزارت فرهنگ ساخته شد، شنیده می‌شد؛ صدایی که به گوش‌هایی بسیار هوشیارتر از پهلبد برای شنیدن آن نیاز بود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۱ ۱۰:۳۹

لطفا در مورد وزرای ایرانی که فقط نقش وزارتی آنها عوض می شود در همین 40 سال همیشه وزیر یا مشاور وزیر بودن هم بگین تا بشه مقایسه کرد!