• شنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 97042312352
  • خبرنگار : 71496

/گزارش/

مقصد بعدی ارتش سوریه و نقشه جدید مناطق تحت نفوذ گروه‌ها

مقصد بعدی ارتش سوریه و نقشه جدید مناطق تحت نفوذ گروه‌ها

دولت سوریه در استان درعا در جنوب سوریه، مهد اعتراضات علیه دمشق در سال ۲۰۱۱ پیروزی آسان و سریعی را در برابر گروه‌های مخالف که سال‌ها کنترل منطقه را در دست داشتند، به دست آورد اما نقشه نفوذ گروه‌ها در سوریه بعد از هشت سال جنگ چگونه تغییر یافته است؟ همچنین براساس ارزیابی تحلیلگران، نبرد آتی در استان قنیطره در نزدیکی اراضی اشغالی سخت‌تر به نظر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در گزارشی نوشت، در پی پیشروی سریع ارتش سوریه در استان درعا نیروهای نظام سوریه اکنون در سایه خسارت‌های پی در پی گروه‌های مخالف بیش از ۶۰ درصد مساحت کشور را در دست دارند.

از زمان مداخله روسیه به نفع ارتش سوریه در سپتامبر ۲۰۱۵ نیروهای نظام سوریه پیروزی‌های پی‌درپی‌ای علیه مخالفان مسلح و داعش داشته‌اند که برجسته‌ترین آن حلب (دسامبر ۲۰۱۶)، تدمر (مارس ۲۰۱۶ ) و غوطه شرقی دمشق (آوریل ۲۰۱۸) بوده است.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان سوریه)، بعد از بازپس‌گیری غوطه شرقی و کل دمشق و بخش اعظم درعا نیروهای نظام سوریه با توجه به مساحت سوریه که ۱۸۵ کیلومتر مربع است اکنون ۶۱ درصد از مساحت کل کشور را در اختیار دارد در حالی که قبل از عملیات گسترش نفوذ تنها ۱۷ درصد را در اختیار داشت.

ارتش سوریه به طور تدریجی شهرهای مهم مثل حلب، حمص، درعا و کل دمشق را به دست گرفت و در حالیکه حضور خود در مناطق ساحلی در غرب کشور را هم حفظ کرد.

به گفته فابریس بالانش، جغرافیدان سوری، در مناطق تحت تسلط دولت سوریه ۷۲ درصد جمعیت این کشور زندگی می‌کنند و شش میلیون سوری نیز در خارج از کشور آواره هستند و حدود هفت میلیون تن نیز از بین ۲۳ میلیون تن از منازل‌شان کوچ کرده‌اند.

در غرب درعا شهرک‌ها به تدریج به توافقنامه‌های آشتی با دولت سوریه پیوستند و نیروهای نظام سوریه در عین حال بر بخش‌هایی از قنیطره در هم‌جواری درعا تسلط دارند در حالی که نیروهای مخالف در مناطق محدودی در حومه حماة (مرکز شمالی) و نیروهای مورد حمایت آنکارا در بخش‌های وسیعی از حلب در شمال سوریه مستقر هستند. تحریر الشام نیز بر بخش اعظم ادلب در شمال غرب تسلط دارد و در حال حاضر گروه‌های مخالف و هیئت تحریر الشام ۹ درصد مساحت کشور را در دست دارند.

داعش نیز به تدریج از سال ۲۰۱۵ مناطق تحت تسلط خود را در مقابل پیشروی کردها در حومه حلب، سپس استان رقه و نیز در مقابل ارتش سوریه از دست داد.
داعش اکنون حدود سه درصد از خاک سوریه را در دست دارد و در منطقه‌ای محدود در استان دیر الزور در شرق سوریه و در نزدیکی مرزهای عراق و سوریه و در بادیه سوریه در مرکز کشور است. گروه "جیش خالد بن ولید" هم‌پیمان داعش نیز در منطقه‌ای محدود در جنوب غرب درعا مسلط است و گروه‌های وابسته به آن نیز در ادلب فعالند.

کردها نیز بعد از دوره‌های در عزلت بودن در سال ۲۰۱۲ در مقابل کاهش نفوذ نیروهای سوریه در مناطق کردنشین نفوذشان سیر صعودی یافت. با عقب‌نشینی تدریجی نیروهای دمشق کردها اداره موقت در سه اقلیم در شمال سوریه را اعلام کردند.

یگان‌های مدافع خلق کرد، ستون فقرات نیروهای دموکراتیک سوریه، حمایت‌هایی را از ائتلاف ضد داعش دریافت کردند و توانستند تندروها را از مناطق گسترده در شمال و شمال شرق سوریه بیرون برانند. اما کردها در مارس ۲۰۱۸ عفرین را در پی عملیات نظامی ترکیه و شورشیان ارتش آزاد سوریه از دست دادند. کردها در حال حاضر بر بیش از ۲۷ درصد مساحت سوریه کنترل دارند.

جبهه بعدی عملیات ارتش سوریه کجاست؟

حضور گروه‌های مخالف و اسلام‌گرا در سوریه تقریبا به بخش‌هایی از دو منطقه اصلی یعنی دو استان قنیطره و ادلب در شمال غرب این کشور تا جرابلس در حومه شمالی حلب محدود شده است.

نیروهای دولت سوریه روز پنجشنبه پرچم این کشور را بر فراز ساختمان‌های دولتی در محله‌های تحت کنترل مخالفان در شهر درعا به اهتزاز درآوردند.

نیک هریس، پژوهشگر موسسه امنیت آمریکا اظهار داشت: با سقوط شهر درعا، بشار اسد (رئیس جمهوری سوریه) این پیام را می‌دهد که هر منطقه‌ای که علیه او قیام کند، هرگز خارج از کنترلش نخواهد بود.

با برافراشته شدن پرچم سوریه در درعا، هریس تاکید کرد: اسد تصمیم دارد که درعا را از نماد قدرتمند مخالفت در برابر دولتش به نمادی برای تسلیم تبدیل کند.

کریم بیطار، پژوهشگر مرکز روابط بین‌الملل و استراتژیک گفت: نبرد در درعا سخت‌ترین نبرد در سوریه نبود اما یکی از مهمترین نبردهای نمادین بود.

طبق گزارش گروه بین‌المللی بحران‌، گروه‌های مخالف سوری تحت حمایت اسرائیل در استان کوچک قنیطره فعالیت دارند و به نظر می‌رسد آنها تلاش می‌کنند شرکای خود در منطقه را تقویت کرده و امنیت منطقه حائل در مرزهایشان را تضمین کنند.

سام هیلر، از پژوهشگران گروه بین‌المللی بحران گفت: قنیطره به شکلی ویژه یک منطقه حساس بوده و چالش نظامی و سیاسی خاصی را ایجاد خواهد کرد. مساله پیچیده‌ای است، دولت سوریه باید بدون تحریک اسرائیلی‌ها و اقدام نظامی ویرانگر آنها راهی برای پیشرفت بیابد.

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، درگیری‌ها میان نیروهای دولت سوریه و گروه‌های مخالف در استان قنیطره دو روز قبل شدت یافت و خیلی زود حملات راکتی اسرائیل علیه پایگاه‌های ارتش سوریه متوقف شدند.

فابریس بالانش نیز اظهار داشت: کار در استان قنیطره به ویژه منطقه حائل در جولان سخت خواهد بود زیرا این امر به توافقی با اسرائیلی‌ها نیاز دارد.

بالانش افزود: (ولادیمیر) پوتین (رئیس جمهور روسیه) و بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) باید به توافقی برای استقرار نیروهای روس یا خارج کردن شبه‌نظامیان به سمت ادلب دست یابند، این مساله پیچیده احتمالا به کمی زمان نیاز دارد.

بیطار، پژوهشگر مرکز روابط بین‌الملل و استراتژیک گفت: جنگ در سوریه شامل تعداد زیادی از بازیگران بین‌المللی است که بر این باورند، آنها هنوز حرف آخر را نزده‌اند و به همین دلیل احتمالا در ماه‌های آتی شاهد موج جدیدی از خشونت‌ها خواهیم بود.

برخی تحلیلگران بر این باورند که احتمالا استان ادلب در مجاورت ترکیه که بخش عمده آن در کنترل هیئت تحریر الشام (النصره سابق) است، مقصد بعدی دمشق خواهد بود.

هیلر، از پژوهشگران گروه بین‌المللی بحران نیز با اشاره به این نکته که ترکیه ادلب در نزدیکی مرزهای خود را خط قرمز خود می‌داند، اظهار داشت: پس از اتمام درگیری‌ها در جنوب غرب سوریه، نیروهای دمشق به ادلب خواهند رفت اما مهم‌تر از اینکه درگیری‌ها در ادلب چالشی نظامی ایجاد کند، گروه‌های سیاسی مختلف در این استان با یکدیگر درگیر می‌شوند.

بالانش با تاکید بر اینکه باید به توافقی با ترکیه دست یافت، گفت: دمشق تلاش می‌کند کنترل بخش کوچکی از ادلب تا پل الشغور را که بخشی در مجاورت بزرگراه حلب-دمشق است، به دست بگیرد.

بالانش افزود: فکر می‌کنم ترک‌ها یک منطقه تحت حمایت در بخش بزرگی از آن ایجاد خواهند کرد.

مخالفان در درعا منتظر تضمین‌های جدی روسیه هستند

در این راستا نیروهای نظام سوریه دو گروه از نیروهای فنی و کارمندان را برای ورود به شهر درعا در پی برافراشتن پرچم سوریه در این شهر در روز پنجشنبه آماده کرده‌اند، در حالی که مخالفان خواهان تضمین روسیه برای عدم حمله نیروهای نظام سوریه به مناطق تحت کنترل مخالفان هستند. در عین حال نیروهای سوریه اکنون تمرکز خود را روی حومه قنیطره برای انجام عملیات نظامی گذاشته‌اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه اظهار داشت، آرامش از روز پنجشنبه بعد از ورود افسران نظام سوریه و پلیس روسیه به درعا البلد در شهر درعا در سراسر استان درعا برقرار شده است.

بعد از تسلط بر شهر درعا شهرک کفر شمس نیز بعد از توافق آشتی بین نمایندگان دولت و شهرک مذکور به تصرف نیروهای دولت سوریه درآمد.

نیروهای نظام سوریه همچنین بر تپه‌های نزدیک به شهرک تسلط یافتند و مقامات نظام کادرهایی شامل کارمندان و نیروهای فنی را برای راه اندازی موسسات دولتی در داخل استان ایجاد کرده‌اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، در پی برافراشته شدن پرچم سوریه در شهرک کفر شمس درگیری‌هایی در اطراف کفر شمس بین نیروهای نظام سوریه و نیروهای شورشی درگرفت.

به گزارش این دیده‌بانی، گروه‌های موجود در درعا البلد در شهر درعا همچنان خواهان ضمانت‌هایی برای تکمیل اجرای توافق شده‌اند زیرا گروه‌های شورشی در درعا البلد و بقیه محله‌ها خواهان ضمانت‌های روسیه در قبال کسانی هستند که در این محله‌ها می‌مانند. اینکه نیروهای روسیه تضمین کنند درگیری بین نیروهای دمشق با شورشیان رخ نمی‌دهد و گذرگاهی برای مخالفان توافق به سمت شمال سوریه در ازای تحویل سلاح‌های سنگین‌شان به نیروهای سوریه ایجاد می‌شود.

دیده بان حقوق بشر سوریه گفت: نیروهای شورشی تاکنون هیچ یک از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود را تحویل نیروهای نظام نداده‌اند و خواهان دستیابی به تضمین جدی روسیه درباره مسائل مطرح شده هستند. ده بان حق

در کنار این اخبار ده‌ها تجهیزات و خودروی نظامی و صدها نیرو عازم حومه قنیطره شده‌اند تا از آنجا به مناطق تماس با نیروهای افراطی در حومه قنیطره بروند. احتمال می‌رود عملیات نظامی ارتش سوریه به زودی در حومه قنیطره آغاز شود. نیروهای نظام سوریه در تلاش برای کنترل بر حومه قنیطره و کل جنوب سوریه یا دستیابی به توافق آشتی با شورشیان حومه قنیطره هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha