• شنبه / ۵ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 97030502052
  • خبرنگار : 71574

روزنامه کاغذی از بین نمی‌رود!

روزنامه کاغذی از بین نمی‌رود!

مدیر مسؤول روزنامه «دنیای اقتصاد» به ظهور روزنامه‌های الکترونیکی و تاثیر آن بر نسخه چاپی اشاره کرد و گفت: به نظرم رسانه‌های الکترونیک و دیجیتال و گسترش فضای مجازی نمی‌توانند فضای رسانه مکتوب را به طور دائم از بین ببرند به دلیل اینکه هر کدام مخاطب خاص خود را دارند.

علیرضا بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا درباره تبدیل روزنامه‌های کاغذی به نسخه الکترونیکی گفت: باید مشاهده کرد که در دنیا چه اتفاقی بعد از گسترش فضای مجازی و انتشار روزنامه‌های الکترونیکی افتاده است و ما هم از این روند جهانی مستثنا نخواهیم بود. در کشورهای اروپایی، آمریکا و ژاپن طبیعی است که بعد از گسترش فضای مجازی و انتشار روزنامه‌های الکترونیکی، انتشار روزنامه‌های کاغذی کاهش پیدا کرده باشد. اما این درصد کاهش زیاد نیست؛ برای مثال روزنامه یومیوری ژاپن از تیراژ ۱۴ میلیون به ۱۱ یا ۱۰.۳۰ میلیون نسخه می‌رسد. با اینکه در این کشور محدودیت در اینترنت بسیار کم است و دسترسی مردم راحت‌تر است ولی نسخه‌های چاپی با مقداری کاهش در جایگاه خود باقی مانده‌اند. از طرف دیگر برخی از نشریات هم که انتشار نسخه چاپی خود را متوقف کرده بودند باز هم به مدار تولید و چاپ نسخه کاغذی برگشتند.

او با اشاره به تغییرات محتوایی در مطبوعات اظهار کرد: به نظرم تغییر در محتوای مطبوعات اتفاق افتاده و آن تغییر این است که انتشار صرف خبر نمی‌تواند عامل فروش نشریات مکتوب باشد. نشریات مکتوب می‌توانند با ارائه بسته‌های تحلیلی و دقیق اثر و نقش خود را حفظ کنند.

مدیر مسؤول روزنامه دنیای اقتصاد با بیان اینکه زمانی که رسانه‌های جدید ظهور می‌کنند، رسانه‌های قبلی از بین نمی‌روند، گفت: ظهور تلویزیون نتوانست رادیو را کاملا از بین ببرد بنابراین به نظرم رسانه‌های الکترونیک و دیجیتال و فضای مجازی نمی‌توانند فضای رسانه مکتوب را به طور کامل از بین ببرد به دلیل اینکه هر کدام مخاطب خاص خود را دارند و این مساله به نوع محتوایی بستگی دارد که تولید می‌کنند. اگر رسانه‌ها قرار باشد تنها اخبار را منتشر کنند طبیعی است که فضای دیجیتال بسیار راحت‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر اخبار را به دست مخاطب خواهد رساند و زمان مفهومی ندارد. اما اگر بسته‌بندی و تحلیل منحصر به فرد خود را داشته باشند مخاطب خود را جذب خواهند کرد. فضای مجازی اثری را که در فضای مکتوب کشور ما گذاشته فراتر از تأثیر گسترش فضای مجازی است به دلیل اینکه میزان مطالعه به طور کلی در کشور ما پایین است. همچنین تیراژ کتاب و مطبوعات کم است و در اوج هم تیراژ قابل توجهی نداشتیم.

او ادامه داد: مردم ما به دلایل ریشه‌های فرهنگی، تاریخی و... میزان مطالعه کمی دارند؛ بنابراین گسترش فضای مجازی در کنار تمایل کمتر مردم به مطالعه روی هم اثر فزاینده گذاشته‌اند.

بختیاری در پایان گفت: اگر نشریه‌ای فروش ندارد طبیعی است که به سمت الکترونیکی شدن برود زیرا به نفع آن‌هاست. همچنین این نشریه می‌تواند رویکرد خود را در تولید محتوا تغییر دهد. اگر روزنامه‌ای صرفا خبری را چاپ کند و فروش نداشته باشد اثری هم نخواهد داشت. این در حالی است که مطبوعات به دنبال اثرگذاری در تولید محتوای خود هستند البته رسانه‌ مکتوبی که اثرگذاری دارد و خوانده می‌شود چرا باید مسیر خود را تغییر دهد؟ بلکه تنها باید محتوای خود را در جهت ذائقه مخاطب تنظیم کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha