• سه‌شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97020402148
  • خبرنگار : 71402

سازمان منع تسلیحات: ماده شیمیایی حمله سالزبری می‌تواند تولید هر کشوری باشد

سازمان منع تسلیحات: ماده شیمیایی حمله سالزبری می‌تواند تولید هر کشوری باشد

رئیس سازمان منع تسلیحات شیمیایی در گفت‌وگو با دو کمدین روسی گفت، عامل اعصاب مورد استفاده در حمله به جاسوس سابق روسیه و دخترش در سالزبری می‌تواند تولید هر کشوری حتی آمریکا باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، احمد اوزومجو، رئیس سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) تازه‌ترین هدف دو کمدین روس قرار گرفت که این بار یکی از آنها خودش را نخست‌وزیر لهستان معرفی کرد. آنها پیشتر تماس‌هایی با نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل، رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو داشتند.

آنها گفت‌وگوی تلفنی با احمد اوزومجو را دوشنبه در یوتیوب قرار دادند.

یکی از آنها خودش را نخست‌وزیر لهستان جا زد تا درباره حمله شیمیایی ادعایی در انگلیس و سوریه با او صحبت کند. اوزومجو در این تماس ۲۲ دقیقه‌ای گفت تعیین کشور مبدا تولیدکننده این ماده که انگلیس مدعی است علیه سرگئی و یولیا اسکریپال در چهارم مارس در سالزبری استفاده شده است، در حیطه کاری سازمان او نیست.

با این حال او افزود: ‌"کارشناسان ما معتقدند که این ماده ممکن است در هر کشوری تولید شده باشد."

این سخنان با ادعای انگلیس مبنی بر اینکه شوروی تنها تولیدکننده عامل اعصاب نوویچوک است، تناقض دارد.

یکی از این دو کمدین از اوزومجو پرسید: "بنابراین هر کشوری می‌تواند آن را تولید کرده باشد؟" اوزومجو پاسخ داد: "در عمل، بله."

این فرد که خودش را نخست‌وزیر لهستان جا زده بود، گفت: "آیا آمریکا می‌تواند منبع حمله شیمیایی سالزبری بوده باشد؟" اوزومجو پاسخ داد: "قطعا."

این کمدین‌ها همچنین سوالاتی درباره حمله هفتم آوریل با گاز شیمیایی در حومه دمشق پرسیدند. این حمله ادعایی موجب شد تا ائتلافی سه‌گانه به رهبری آمریکا حملاتی را علیه سوریه صورت دهند؛ آن هم پیش از آنکه کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی بتوانند محل حمله ادعایی را مورد بازرسی قرار دهند. دمشق و مسکو اتهام‌زنی‌های غرب درباره این حمله را رد می‌کنند.  

رئیس سازمان مقابله با اشاعه تسلیحات شیمیایی گفت که روسیه با کارشناسان این سازمان همکاری می‌کند. او تاکید کرد: "به نظر می‌رسد آنها(روسیه) مایل به حمایت از تیم مستقر شده در دمشق باشند."

اوزومجو همچنین درباره این ادعا که ممکن است نیروهای روسیه در سوریه اقدام به پاکسازی محل کرده باشند، گفت: این گمانه‌زنی‌ها را از جانب چند کشور شنیده‌ایم اما نمی‌توان آنها را تایید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha