حسن ذوالفقاری 22 فروردین ماه در حاشیه همایش کشوری دانشآموزی محتوا (pck) درآموزش ادبیات فارسی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یکی از حوزههای مهم فعالیت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، موضوع آموزش است.
وی با اشاره به وجود گروه زبان و ادبیات فارسی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، افزود: مطالعه و پژوهش در مقاطع پیش از دانشگاه و پس از آن، رصد کردن مسائل آموزشی در این دو حوزه و انجام پژوهشهایی که منجر به راهکارهای عملی برای ارتقای سطح آموزشی زبان و ادبیات فارسی در مراکز آموزشی شوند، از فعالیتهای این گروه در فرهنگستان است.
ذوالفقاری تصریح کرد: در حال حاضر طرح آزمونهای مهارتهای زبانی و ادبی از دانش آموختگان مقطع پیش دانشگاهی در 10 استان درحال اجراست و از هر استان تعدادی دانش آموز انتخاب شدند تا در چهار مهارت گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن به سوالات استانداردی پاسخ دهند.
استاد دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: هدف از این آزمون این است که بدانیم آموزشهای مدرسهای، تا چه حد این چهار مهارت را تقویت میکند و نتایج نشان داده است که تنها 50 درصد این مهارتها تامین شده است.
وی گفت: انتظار این است که دانشآموز در این چهار مهارت به قابلیت قابل قبول دست یابد و علت عدم دستیابی دانشآموزان به این مهارتها از طریق این آزمون و پژوهشهای جنبی پیگیری میشود و نتایج آن در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار میگیرد.
ذوالفقاری بررسی ایرادات متون و کتب درسی را از دیگر فعالیتهای گروه آموزش زبان و ادب فارسی عنوان کرد و یادآور شد: کار فرهنگستان این است که در جاهایی که دیده میشود زبان به خطر میافتد تذکرهای لازم را بدهد.
وی در خصوص نظارت بر شیوههای رسمالخطی، املای فارسی و واژگان مصوب فرهنگستان در کتابهای درسی گفت: در سه تا چهار سال اخیر با همکاری آموزش و پرورش مصوبات فرهنگستان در کتابهای درسی اعمال شده است.
ذوالفقاری اظهار کرد: ما فهرست واژگان بیگانه را در 50 عنوان کتاب استخراج و در اختیار آموزش و پرورش قرارداده ایم تا براساس مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی عمل شود.
وی تصریح کرد: کاربرد برابرهای فارسی باید از طریق کتابهای درسی رواج یابد.
ذوالفقاری در خصوص جایزه مطبوعات گفت: یکی از وظایف گروه بررسی بهترین رسانهها اعم از خبرگزاری، روزنامه و مجلات است که به درست نویسی اهتمام ویژه دارند.
وی نقش رسانه را در گسترش درست نویسی و ترویج زبان پاک موثر دانست و عنوان کرد: رسانه به شکل مستقیم و غیرمستقیم در تهذیب زبان فارسی نقش دارد و لازم است درست نویسی در آنها رعایت شود.
ذوالفقاری برگزاری کارگاه و نشست به ویژه برای معلمان در حوزه آموزش را از برنامههای اجرایی توسط گروه زبان و ادب فارسی برشمرد و گفت: استادان و معلمان در اشاعه مصوبات، بازوان فرهنگستان زبان و ادب فارسی هستند.
وی با بیان اینکه لازم است به خلاقیتهای ادبی در میان دانشآموزان اهمیت داد، تاکید کرد: باید دورههای ضمن خدمت برای معلمان افزایش یاید که اکنون این دورهها اندک است.
ذوالفقاری با اشاره به اینکه 50 تا 60 درصد معلمان تحصیلات عالی ندارند، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان برای ارتقای سطح دانش و مهارت معلمان باید در طول تدریس دورههای ضمن خدمت برای آنها برگزار کند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون رتبههای دو رقمی و سه رقمی از پذیرفتگان کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان برای تحصیل ورود کردهاند و این یک فرصت طلایی است تا نظام آموزش و پرورش را متحول کنند که باید بتوان بهرهبرداری خوبی در زمینه آموزش زبان و ادبیات فارسی از این امر کرد.
انتهای پیام
نظرات