• پنجشنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 97012307790
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

یک مسئول:

واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی در کتب درسی لحاظ می‌شود

واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی در کتب درسی لحاظ می‌شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرگروه زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: با همکاری سازمان برنامه ریزی و تالیف درسی وزارت آموزش و پرورش واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی به جای واژگان بیگانه لحاظ خواهد شد.

حسن ذوالفقاری 22 فروردین ماه در حاشیه همایش کشوری دانش‌آموزی محتوا (pck) درآموزش ادبیات فارسی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یکی از حوزه‌های مهم فعالیت فرهنگستان زبان و ادب فارسی، موضوع آموزش است.

وی با اشاره به وجود گروه زبان و ادبیات فارسی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، افزود: مطالعه و پژوهش در مقاطع پیش از دانشگاه و پس از آن، رصد کردن مسائل آموزشی در این دو حوزه و انجام پژوهش‌هایی که منجر به راهکارهای عملی برای ارتقای سطح آموزشی زبان و ادبیات فارسی در مراکز آموزشی شوند، از فعالیت‌های این گروه در فرهنگستان است.

ذوالفقاری تصریح کرد: در حال حاضر طرح آزمون‌های مهارت‌های زبانی و ادبی از دانش آموختگان مقطع پیش دانشگاهی در 10 استان درحال اجراست و از هر استان تعدادی دانش آموز انتخاب شدند تا در چهار مهارت گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن به سوالات استانداردی پاسخ دهند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: هدف از این آزمون این است که بدانیم آموزش‌های مدرسه‌ای، تا چه حد این چهار مهارت‌ را تقویت می‌کند و نتایج نشان داده است که تنها 50 درصد این مهارت‌ها تامین شده است.

وی گفت: انتظار این است که دانش‌‌آموز در این چهار مهارت به قابلیت قابل قبول دست یابد و علت عدم دست‌یابی دانش‌آموزان به این مهارت‌ها از طریق این آزمون و پژوهش‌های جنبی پیگیری‌ می‌شود و نتایج آن در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد. 

ذوالفقاری بررسی ایرادات متون و کتب درسی را از دیگر فعالیت‌های گروه آموزش زبان و ادب فارسی عنوان کرد و یادآور شد: کار فرهنگستان این است که در جاهایی که دیده می‌شود زبان به خطر می‌افتد تذکرهای لازم را بدهد.

وی در خصوص نظارت بر شیوه‌های رسم‌الخطی، املای فارسی و واژگان مصوب فرهنگستان در کتاب‌های درسی گفت: در سه تا چهار سال اخیر با همکاری آموزش و پرورش مصوبات فرهنگستان در کتاب‌های درسی اعمال شده است.

ذوالفقاری اظهار کرد: ما فهرست واژگان بیگانه را در 50 عنوان کتاب استخراج و در اختیار آموزش و پرورش قرارداده ایم تا براساس مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی عمل شود.

وی تصریح کرد: کاربرد برابرهای فارسی باید از طریق کتاب‌های درسی رواج یابد.

ذوالفقاری در خصوص جایزه مطبوعات گفت: یکی از وظایف گروه بررسی بهترین رسانه‌ها اعم از خبرگزاری، روزنامه و مجلات است که به درست نویسی اهتمام ویژه دارند.

وی نقش رسانه را در گسترش درست نویسی و ترویج زبان پاک موثر دانست و عنوان کرد: رسانه به شکل مستقیم و غیرمستقیم در تهذیب زبان فارسی نقش دارد و لازم است درست نویسی در آنها رعایت شود.

ذوالفقاری برگزاری کارگاه و نشست به ویژه برای معلمان در حوزه آموزش را از برنامه‌های اجرایی توسط گروه زبان و ادب فارسی برشمرد و گفت: استادان و معلمان در اشاعه مصوبات، بازوان فرهنگستان زبان و ادب فارسی هستند.

وی با بیان اینکه لازم است به خلاقیت‌های ادبی در میان دانش‌آموزان اهمیت داد، تاکید کرد: باید دوره‌های ضمن خدمت برای معلمان افزایش یاید که اکنون این دوره‌ها اندک است.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه 50 تا 60 درصد معلمان تحصیلات عالی ندارند، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان برای ارتقای سطح دانش و مهارت معلمان باید در طول تدریس دوره‌های ضمن خدمت برای آن‌ها برگزار کند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون رتبه‌های دو رقمی و سه رقمی از پذیرفتگان کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان برای تحصیل ورود کرده‌اند و این یک فرصت طلایی است تا نظام آموزش و پرورش را متحول کنند که باید بتوان بهره‌برداری خوبی در زمینه آموزش زبان و ادبیات فارسی از این امر کرد. 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha