علی حمیدیان در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در 27 دانشکده و پردیس دانشگاه تهران در مجموع 186 انجمن علمی دانشجویی فعالیت دارند، بزرگترین تشکل علمی دانشجویی دانشگاه تهران و بزرگترین تشکل علمی دانشجویی کشور (از نظر تعداد انجمنها) را انجمنهای علمی این دانشگاه خواند و اضافه کرد: عملکرد سالانه انجمنهای علمی در جشنواره حرکت (که متولی آن دانشگاه تهران است) محک زده میشود.
وی با اعلام اینکه جشنواره حرکت المپیاد انجمنهای علمی دانشجویی به شمار میآید، از قرار گرفتن دانشگاه تهران در جایگاه نخست بیش از 10 سال متوالی خبر داد و گفت: در سالهای مختلف رتبههای دوم و سوم جا به جا شده، اما عنوان دانشگاه برگزیده و رتبه نخست جشنواره همواره از آن دانشگاه تهران بوده است.
دبیر شورای هماهنگی انجمنهای علمی دانشگاه تهران ضمن تأکید بر داوطلبانه بودن فعالیت علمی این انجمنها، خاطرنشان کرد: حیطه فعالیتهای انجمنهای علمی دانشجویی تمام فعالیتهای علمی را شامل میشود و تنها محدودیت آنها فعالیتهای سیاسی و فرهنگی است.
حمیدیان با بیان اینکه این فعالیتها طیف گستردهای دارد، کارگاههای آموزشی، طرحهای علمی، تألیف و ترجمه کتاب، همکاری با اساتید در پروژههای تحقیقاتی، سخنرانیهای علمی مختلف و مسابقههای مربوط به پایاننامه را برخی از این فعالیتها عنوان کرد و گفت: طیفهای گوناگون این برنامهها متناسب با رشته تحصیلی متفاوت است.
وی در رابطه با سمت خود توضیح داد: با توجه به پراکندگی این 186 انجمن علمی در 27 پردیس و دانشکده، برخی کارها نیازمند هماهنگی بین معاونت فرهنگی دانشگاه و انجمنهای علمی است. رابط بین بخش دانشگاهی و بخش انجمنهای علمی، یک مسئول هماهنگی است که کارهای آن بر عهده من است.
دبیر شورای هماهنگی انجمنهای علمی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه هیچ دخالت محتوایی در برنامهها صورت نمیگیرد، تصریح کرد: تنها زمانی که مشکلی برای بچههای انجمن ایجاد شود یا نیاز به هماهنگی خاصی با معاونت فرهنگی وجود داشته باشد، ما به آنها کمک میکنیم. البته این وظیفه یک شخص نیست. ما در شورایی به اسم "شورای هماهنگی" یا "شورای مدیریت انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه تهران" فعالیت داریم که متشکل از 27 نفر است. این 27 نفر نماینده دانشکدهها و پردیسهای مختلف هستند.
حمیدیان درباره شیوه کار این شورا توضیح داد: معمولاً هر ماه جلسهای برگزار شده و نمایندگان انجمنها مشکلات و معضلات خود را انعکاس میدهند. برخی موارد مشترک است که ما آنها را یادداشت کرده و از طریق معاونت پیگیری میکنیم. بعضی مشکلات هم موردی هستند؛ یعنی یک مورد خیلی خاص در یک دانشکده که در چنین مواردی معاونت نیز به صورت موردی وارد میشود.
وی ادامه داد: این طور نیست که آییننامه یا تبصره یا نامهای در مورد آن مشکل به خصوص به همه پردیسها و معاونتها زده شود. در چنین مواردی همان مورد خاص از همان دانشکده پیگیری شده، در رفع و رجوع آن کوشش به عمل میآید.
دبیر شورای هماهنگی انجمنهای علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه 9 سال دانشجوی دانشگاه تهران بوده است، در سخنانی معضل اصلی دانشگاه را بیانگیزگی دانشجویان دانست و تصریح کرد: این یعنی دانشجو وارد دانشگاه میشود؛ در حالی که هیچ انگیزه خاصی ندارد؛ نه روحیه کار علمی دارد، نه فعالیت ورزشی خاصی را دنبال میکند. ضمن آن که طی ترم درس هم نمیخواند و به آخر ترم موکول میکند و این رویه در ترمهای بعدی نیز ادامه مییابد.
حمیدیان، کار انجمنهای علمی را تزریق روحیه به سایر دانشجویان توصیف کرد و گفت: این کاری است که تمام دانشگاههای دنیا از طریق تشکلهای داوطلبانه انجام میدهند. انجمنها تشکلی از خود دانشجویان، از جنس آنها و همکلاسیهایشان هستند، ضمن آنکه این اختلاف احساس و فکر که "اساتید صرف استاد بودنشان از روحیه کار علمی برخوردارند" وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: آنها کار علمی را به صورت داوطلبانه انجام میدهند. این در حالی است که روحیه انجام کار علمی در دانشجویانی که عضو انجمن هستند، چند برابر دیگران است.
دبیر شورای هماهنگی انجمنهای علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه آنها در این کار نه تنها خود ذینفع هستند، بلکه روحیه کار علمی را به بقیه هم تزریق میکنند، اظهار کرد: وقتی یک گروه دانشجویی 5 نفره یک رویداد بینالمللی برگزار میکند و چندین مهمان خارجی از نقاط مختلف دنیا دعوت میکند، برآیند کلی آن روحیه گرفتن بقیه دانشجویان است. انجمنهای علمی در شروع سال با عضویت 5 الی 7 نفر آغاز به کار میکنند. این در حالی است که اگر یک انجمن خوب کار کند، تعداد افرادی که تا پایان سال به صورت داوطلبانه به آن ملحق میشوند، ممکن است بیشتر از 20 نفر باشد.
حمیدیان با اشاره به اینکه اسامی این افراد در شورای انجمن علمی نیست و فعالیت آنها در انجمن نیز به منظور کار یاد گرفتن است، وجه تمایز دانشجویان عضو این انجمنها (یا به عبارتی آنچه آنها به واسطه فعالیت در انجمنهای علمی و هر تشکل دانشجویی دیگری میآموزند) را با سایر دانشجویان، آشنایی با قوانین دانشگاه عنوان کرد و توضیح داد: آنها ردههای سازمانی دانشگاه را میدانند، چون مجبور میشوند نامه اداری بنویسند. آنها همچنین بیشتر از سایرین فرآیندهای اداری را میشناسند.
وی یکی دیگر از مهارتهای کسب شده به واسطه فعالیت در انجمنهای علمی را بازاریابی (Marketing) برشمرد و اضافه کرد: انجمنهای علمی برای برنامههایشان باید از بیرون دانشگاه اسپانسر بگیرند. آنها در واقع از طریق آزمون و خطا متوجه میشوند که به کار گرفتن چه تکنیکهایی میتواند منجر به جذب سرمایه از بیرون دانشگاه شود.
دبیر شورای هماهنگی انجمنهای علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه انجمنهای علمی جایی است که هر ایدهای مبتنی بر فعالیت علمی در آن قابل اجراست، ادامه داد: اگر همان ایده را در کالبد معاونت پژوهشی مطرح کنید، امکان اجراییشدن آن وجود ندارد.
حمیدیان با تأکید بر کار گروهی و مشارکت، اظهار کرد: دانشجویان انجمن مهارتهایی را یاد میگیرند که در دانشگاه آموزش داده نمیشود؛ همچون نوشتن نامه اداری، مارکتینگ یا نحوه صحبت با رئیس یک دانشکده.
دبیر شورای هماهنگی انجمنهای علمی، موفقترین خروجیهای دانشگاه را مربوط به اعضای انجمنهای علمی دانست و گفت: پژوهشگران برتر، دانشجویان نمونه و اعضای بنیاد ملی نخبگان هم اکثراً از بین اعضای انجمنهای علمی هستند.
حمیدیان در خصوص برنامههای در دست اجرای این انجمنها گفت: شاید در مورد یک دانشگاه کوچک، یک نفر بتواند فعالیتهای انجمن علمی را ارائه کند؛ اما در مورد دانشگاه تهران، پراکندگی این انجمنها در شهرهای مختلف گسترده شده است. مثلاً پردیس فارابی در قم، پردیس کشاورزی در کرج، پردیس ابوریحان در پاکدشت، تهران، کیش، البرز، پردیس فومن و...این ها از هم پراکندهاند و گزارش سالانه عملکرد آنها در قالب یک کتابچه در اسفندماه هر سال منتشر میشود.
وی تشریح کرد: انجمن علمی باید برای هر برنامهای که قصد برگزاریاش را دارد، یک طرح بنویسد. این طرح چیزی شبیه یک پروپوزال دوصفحهای است که هدف از نوشتن آن تعیین بازه زمانی، مخاطب آن، جزئیات برنامه و ... است. در قدم بعدی دانشگاه با توجه به گستره آن برنامه، مبلغی را برای حمایت از انجمن علمی تعیین میکند. بقیه این مبلغ نیز از طریق اسپانسرهایی (درون دانشگاهی یا برون دانشگاهی) که دانشگاه در صدد جلب حمایت آنهاست، تأمین میشود.
دبیر شورای هماهنگی انجمنهای علمی دانشگاه تهران در مورد اختصاص بودجه به برنامههای انجمن علمی، توضیح داد: در مورد این انجمنها روال به این صورت است که چیزی بیش از 50 درصد بودجه را معاونت فرهنگی دانشگاه تعیین میکند (با این حال قانون نوشته شدهای در این زمینه وجود ندارد)؛ بقیه آن را هم سایر معاونتهای دانشگاه (معاونت دانشجویی یا پژوهشی با توجه به ماهیت آن برنامه) یا نهادهای بروندانشگاهی تأمین میکنند.
وی با بیان اینکه برنامهها با توجه به ماهیتشان اسپانسر میگیرند، تشریح کرد: مثلاً برای برنامهای که ماهیت آن کشاورزی و محیط زیست باشد، ما به سازمان محیط زیست، سازمان جنگلها و ادارههای منابع طبیعی مراجعه میکنیم، در قبال حمایت آنها،خدمتی که ما به آنها ارائه میکنیم شامل درج لوگوی آنها بر روی پوستر همایش، دعوت از آنها بر روی سِن، آمدن نام آنها در گواهی شرکت در همایش و ... است. اینها همان تکنیکهای بازاریابی است.
دبیر شورای هماهنگی انجمنهای علمی یکی از اصلیترین شعارهای دانشگاه تهران، به عنوان دانشگاه مادر را تبدیل شدن به یک دانشگاه بینالمللی عنوان کرد و گفت: تأکید بر این است که دانشگاه تهران در یک بازه زمانی کوتاهتر به عنوان اولین دانشگاه کشور بتواند تعداد بیشتری دانشجوی خارجی جذب کند و در عرصه بینالمللی دیده شود.
حمیدیان خاطرنشان کرد: شعاری که ماهیت کلی دانشگاه به سمت آن میرود، همین بینالمللی شدن است.
وی رسالت دیگر انجمنهای علمی را تقویت بنیههای علمی دانشگاه بیان کرد و گفت: این امر از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی، دورههای آموزشی و... پیگیری میشود.
دبیر شورای هماهنگی انجمنهای علمی دانشگاه تهران افزود: از طرف دیگر دانشگاه در حال حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین است. اعضای انجمن علمی در تلاش برای برگزاری دورههای آموزشی کارآفرینی، استارتاپ و ... هستند که به موجب آن، دانشجویان بعد از فارغالتحصیلی نیازمند جذب شدن به یک نهاد دولتی نباشند؛ به عبارتی علاوه بر اینکه برای خودشان اشتغال ایجاد میشود، جامعه هدفی نیز ذی نفع آن قرار میگیرند.
حمیدیان ادامه داد: نه تنها پایههای علمی و پژوهشی افراد از طریق انجمنها تقویت میشود، بلکه برای آینده شغلی آنها هم برنامهریزی میشود و این به نفع خودشان است. چنین نیست که خدمت رایگانی بدون هدف ارائه شود؛ اهداف آنها شامل خودشان هم میشود.
وی سپس به بیان برخی افتخاراتی که نصیب انجمنهای علمی دانشگاه تهران شده است، پرداخت و گفت: رتبه اول جشنواره ملی حرکت بزرگترین دستاورد انجمنهای علمی دانشگاه تهران است. ضمن آنکه در جشنواره تیتر 10 که جشنواره سراسری نشریات دانشجویی است، انجمنهای علمی در کنار بقیه تشکلها و نشریات مستقل جزء تشکلهای برتر و شایسته تقدیر شناخته شدهاند.
دبیر شورای هماهنگی انجمنهای علمی دانشگاه تهران در پایان، دستاورد دروندانشگاهی این انجمنها را کسب رتبه نخست دانشگاه تهران در جشنواره فرهنگ در سال 96 عنوان کرد. این در حالی است که انجمنهای علمی در ارسال آثار به جشنواره، بیش از هر تشکل دیگری اهتمام ورزیدهاند و اکثر رتبههای برگزیده نیز از بین این دانشجویان انتخاب شدهاند.
انتهای پیام
نظرات