• چهارشنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96121608767
  • خبرنگار : 71477

رهبر حزب لیگ ایتالیا خود را تنها نامزد جناح راست برای نخست وزیری می‌بیند

رهبر حزب لیگ ایتالیا خود را تنها نامزد جناح راست برای نخست وزیری می‌بیند

پس از آنکه حزب راست افراطی لیگ ایتالیا به عنوان قوی‌ترین عضو در ائتلاف محافظه‌کاران در انتخابات روز یکشنبه پدیدار شد، رهبر این حزب تاکید کرد که وی تنها نامزد ممکن جناح راست میانه برای نخست وزیری است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نتایج انتخابات ایتالیا باعث به وجود آمدن یک "پارلمان معلق"و  بلاتکلیف شده و سبب شده تا مذاکرات برای تشکیل یک دولت چندین هفته و یا حتی چند ماه به طول انجامد. حزب لیگ و حزب ضد تشکیلات جنبش پنج ستاره هر دو تاکید دارند که رئیس‌جمهور ایتالیا باید رهبران این دو حزب را به عنوان نخست وزیر معرفی کند.

ماتئو سالوینی، رهبر حزب لیگ ایتالیا در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا ممکن است وی نامزدی را معرفی کند که بتواند حمایت بیشتری را در پارلمان به دست آورد یا خیر، گفت: خیر.

حزب ضد مهاجران لیگ ایتالیا در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه توانست 17 درصد آرا را از آن خود کند و از آنجایی که حزب فورزا ایتالیا به رهبری سیلویو برلوسکنی تنها توانست 14 درصد آرا را به دست آورد انتظارات برلوسکنی نقش بر آب شد. با این حال ائتلاف جناح راست میانه توانسته 37 درصد آرا را به دست آورد.

این آرا باعث شد تا ائتلاف راست میانه بزرگترین گروه در پارلمان باشد اما از اکثریت قاطع برخوردار نباشد و این بدان معناست که این ائتلاف برای تشکیل دولت نیازمند حمایت دیگر احزاب است.

برلوسکنی در نخستین اظهاراتش به دنبال برگزاری انتخابات روز یکشنبه در پیامی ویدئویی به سالوینی تبریک گفت اما به وی به عنوان نامزد جناح راست برای پست نخست وزیری اشاره‌ای نکرد. برلوسکنی گفت: من به عنوان هماهنگ کننده این ائتلاف و تضمین کننده اتحادش باقی خواهم ماند.

بزرگترین بازنده در این انتخابات حزب حاکم چپ میانه دموکراتیک بود که ماتئو رنتزی، رهبر آن روز دوشنبه تاکید کرده بود که زمانی که دولت جدید تشکیل شود استعفا خواهد داد.

رنتزی روز دوشنبه گفته بود که حزب دموکراتیک در هرگونه دولت تشکیل شده با حزب لیگ یا جنبش پنج ستاره به حزب اپوزیسیون تبدیل خواهد شد و در چنین دولتی مشارکت نخواهد کرد.

در همین حال جنبش پنج ستاره تا این لحظه بزرگترین حزب مستقل است که توانسته 32 درصد از آرا را به دست آورده و لوئیجی دی مایو، رهبر این حزب به دنبال شرکای احتمالی در پارلمان برای تشکیل دولتی به رهبری جنبش پنج ستاره است.

ائتلاف جناح راست میانه برای به دست آوردن اکثریت 50 کرسی کم دارد و سالوینی اعلام کرده که این ائتلاف احتمالا از سیاستمداران مستقل منتخب از سوی دیگر احزاب درخواست خواهد کرد تا با تغییر موضع و پیوستن به محافظه‌کاران این خلأ را پر کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha