• سه‌شنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96121508388
  • خبرنگار : 71402

کناره‌گیری متفاوت رنتزی از رهبری حزب چپ‌میانه ایتالیا

کناره‌گیری متفاوت رنتزی از رهبری حزب چپ‌میانه ایتالیا

نخست‌وزیر سابق ایتالیا پس از شکست انتخاباتی سنگین از رهبری حزب چپ‌میانه دموکراتیک (PD) کناره‌گیری کرد اما وعده داد حزبش با احزاب ضد تشکیلاتی که مورد حمایت رای‌دهندگان قرار گرفتند، توافق نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، حزب ماتئو رنتزی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا در انتخابات پارلمانی یکشنبه حدود ۱۹ درصد رای به دست آورد که بدترین نتایج انتخاباتی از زمان تشکیل این حزب در ۲۰۰۷ بود. رنتزی که با آرای جنبش ۵ ستاره ضد تشکیلاتی و یک ائتلاف راست میانه با محوریت لیگ بدبینان به اروپا هدف قرار گرفت، در مقر حزبش در رم به شکست اذعان کرد.

رنتزی که پس از شکست در رفراندوم سال ۲۰۱۶ بر سر اصلاحات قانون اساسی از نخست‌وزیری استعفا داده بود، به عنوان رهبر حزب دموکراتیک کارش را ادامه داد. او اما اکنون می‌گوید: کاملا مشخص است که سکان هدایت پی‌دی را رها می‌کنم.

او می‌گوید تا زمان تشکیل دولت رسما کناره‌گیری نمی‌کند و در این دوره حزبش وارد مذاکرات ائتلافی نخواهد شد. از آنجایی که هیچ حزب یا ائتلافی موفق نشد تا اکثریت لازم را به دست بیاورد، مذاکرات ائتلافی ضروری خواهد بود. رنتزی گفت: مردم ایتالیا از ما خواسته‌اند تا اپوزیسیون شویم و این مسیری است که در پیش می‌گیریم. ما هرگز با نیروهای ضد سیستم دولت تشکیل نخواهیم داد.

سخنان رنتزی به جنبش ۵ ستاره و لیگ اشاره داشت. این دو حزب دوشنبه اعلام کردند هر دو آنها باید در دولت آتی حضور داشته باشند. جنبش ۵ ستاره، حزبی مخالف احزاب سنتی است که علیه فساد که از مشکلات ساختار سیاسی ایتالیاست مبارزه می‌کند و با سیاست‌های انقباظی مخالف است. رنتزی همچنین در پاسخ به این انتقادها گفت: اگر ما مافیا هستیم، اگر ما فاسد و بی‌ارزش هستیم، اگر دستمان به خون آغشته است، بدون ما دولت تشکیل دهید.  

در همین حال برخی از مقام‌های حزب دموکرات از اینکه رنتزی فورا استعفا نداده است، انتقاد کردند. لوئیجی زاندا، رهبر سنای ایتالیا در بیانیه‌ای گفت: زمانیکه یک رهبر استعفا می‌دهد، یعنی جدی است؛ آنها یا استعفا می‌دهند یا نمی‌دهند! اینکه بگویید استعفا می‌دهید و بعد آن را به زمان دیگری موکول کنید، اصلا قابل توجیه نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha