• چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96120904644
  • خبرنگار : 71290

به بهانه حضور ایران ؛

آیا نشست پروسه کابل به استقرار صلح و امنیت منطقه‌ای کمک می‌کند؟

آیا نشست پروسه کابل به استقرار صلح و امنیت منطقه‌ای کمک می‌کند؟

ایران به عنوان کشور همسایه غربی افغانستان همواره درصدد ایجاد صلح و امنیت هم در این منطقه و هم در مرزهای شرقی خود بوده است از این رو در تمامی گفت‌وگوهایی که به نوعی با امنیت ایران هم مرتبط است حضور دارد، نشست پروسه کابل یکی از کنفرانس‌هایی است که با توجه به اهداف خود جهت دستیابی به امنیت و صلح در افغانستان امروز در حال برگزاری است و نماینده ایران هم در این نشست حضور دارد.

به گزارش ایسنا، پروسه کابل به منظور ایجاد اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی در جهت صلح افغانستان در حال برگزاری است و بیش از 25 کشور در این کنفرانس شرکت کرده‌اند.

قرار است دولت افغانستان در این کنفرانس راهبرد و نقشه جامع صلح با طالبان را ارائه کند. مبارزه با تروریسم و دریافت راهکار جامع برای تامین صلح مهم‌ترین موضوعی است که کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس دنبال می‌کنند. این در حالی است که روز گذشته طالبان افغانستان طی بیانیه مکتوبی از آمریکا درخواست کرده تا مذاکرات مستقیمی را برای دستیابی به راه حل صلح آمیز آغاز کند.

با توجه به جنگ‌های داخلی و حضور گروه‌های تروریستی در منطقه که طی سال‌های اخیر ناامنی‌هایی را در منطقه ایجاد کرده، رسیدن به رهیافت صلح اجتناب ناپذیر است.

ایران از زمان فعالیت تروریستی گروه داعش در عراق و مرزهای شرقی، موضع اصلی خود را مبارزه با این گروه تروریستی اعلام داشته و تا از بین رفتن آن در عراق و سوریه تلاش‌هایی را با حضور مستشاری خود انجام داده  است.

بدیهی است، برای ایران با توجه به این که ناامنی در منطقه و به ویژه مرزهای این کشور وجود دارد، تامین امنیت از جمله مسائل اولویت‌دار محسوب می‌شود. بنابراین حضور ایران به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کشورهای منطقه در نشست‌هایی که مرتبط با مبارزه با تروریسم، ایجاد صلح و امنیت باشد، قابل پذیرش است. به همین دلیل رسول اسلامی مدیر کل غرب آسیای وزارت امور خارجه کشورمان به نمایندگی از ایران در دومین نشست پروسه کابل به افغانستان سفر کرده است.

باید در نظر داشت محیط بین‌المللی و بهره ‌گیری از تجارب قدرت‌های بزرگ به ویژه کشورهایی که با یکدیگر هم ردیف هستند، می‌تواند راهبرد مناسبی در این گونه مناسبت‌ها باشد. ایران به دلیل مزیت‌های ژئواستراتژیکی که دارد قطعا ارزیابی‌های دقیقی نسبت به شرایط پیرامونی خود داشته و می‌تواند راهکارهایی را ارائه کند.

اما برای رسیدن به اهداف همکاری‌های منطقه‌ای رعایت یک سلسله اصول و ضوابط انکارناپذیر است و این اصول هم شامل واقعیت‌های زمانی و مکانی و داشتنن برنامه و هدف مشخص در بین کشورها به ویژه کشورهای منطقه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha