• شنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 96112111888
  • خبرنگار : 71424

تناقض آزمون ورودی تیزهوشان با ارزشیابی توصیفی

معاون وزیر آموزش و پرورش: آزمون ورودی سمپاد استاندارد نبود

معاون وزیر آموزش و پرورش: آزمون ورودی سمپاد استاندارد نبود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مدارس ابتدایی ارزشیابی کیفی را چند سالی است که اجرا می‌کنیم عنوان کرد: برگزاری آزمون ورودی مدارس تیزهوشان در پایه هفتم با این سیاست تناقض آشکار داشت.

به گزارش ایسنا، رضوان حکیم زاده با بیان اینکه درباره حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان از مدت‌ها قبل کار شده بود، افزود: در نهایت در شورای عالی و مبتنی بر خرد جمعی تصمیمی گرفته شد و اگر قرار است این جریان قهرمان و راهبری داشته باشد قطعا آن شخص وزیر آموزش و پرورش است.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش تاکید زیادی برای رفع اضطراب و استرس در مدارس ابتدایی داشت و معتقد بود آزمون ورودی مدراس سمپاد  از جمله عوامل استرس‌زا است.  البته این مصوبه محدود به مدارس سمپاد نیست و  هرگونه آزمون موسسات در مدارس را شامل می شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تربیت تک بعدی در مدارس سمپاد گفت: شکی نداریم که برنامه‌های متنوعی برای دانش آموزان در این مدارس تدارک دیده می شود و نقدی به دانش آموزان در داخل این مدارس نداریم بلکه درباره فرآیندی که این دانش آموزان را در دوره ابتدایی غربالگری می کند سخن می‌گوییم. نباید سرنوشت 7.5 میلیون دانش آموز دوره ابتدایی تحت‌الشعاع قرار بگیرد. ما نباید به سمت مباحث انحرافی برویم قطعا عده‌ای که سود خود را در این آزمون ها و موسسات می‌دیدند اکنون از این تصمیم ناراحت و آشفته‌ هستند.

حکیم زاده افزود: در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان از هر 17،16 نفر یک نفر پذیرفته می‌شود، چرا به آن دانش آموزانی که مهر بی‌کفایتی به پیشانی شان می‌خورد توجهی نمی‌شود؟ نباید انسان‌ها را اینگونه ارزش گذاری کرد.

وی درباره احتمال فربه شدن مدارس غیردولتی خاص و بروز سوءاستفاده‌هایی در این مدارس نیز گفت: برگزاری هر نوع آزمون در دوره ابتدایی مدارس غیردولتی ممنوع است. به هر حال این چالش و نگرانی وجود دارد اما به هیچ وجه با اتفاقاتی که تا کنون درباره آزمون مدارس سمپاد رخ می‌داد قابل مقایسه نیست.  سازمان مداس غیردولتی سامانه ای ایجاد کرده و بر شهریه‌ها نظارت دارد. بر این اساس هرگونه افزایش شهریه در مدارس غیردولتی ممنوع است و به شدت با آن برخورد می‌شود.

حکیم زاده با اشاره به تقویت نظارت بر مدارس غیردولتی اضافه کرد: در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک مشکلمان کمتر است و احتمالا بیشترین چالش را در تهران خواهیم داشت. البته این مصوبه شامل مدارس نمونه دولتی هم می‌شود و باید همه جوانب را در نظر بگیریم و نگاه کل نگر داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در روزهای اخیر ابهاماتی درباره محروم شدن دانش آموزان نخبه در مناطق کم برخوردار از تحصیل رایگان و حضور در مدارس سمپاد وجود داشت عنوان کرد: این در حالی است که مدارس سمپاد نیز دارای شهریه بوده و رایگان نیستند. علاوه بر این باید اغلب  خانواده‌های متمکن و برخوردار برای شرکت در کلاس های کنکوری فرزندشان هزینه می‌کردند.

حکیم زاده افزود: طبق سند تحول، مدرسه کانون تربیت است، کودکان باید در مدارس با مهارت‌های زندگی آشنا شوند، خلاقیت و توانمندی خود را به نمایش گذاشته و هنر با همدیگر زیستن را بیاموزند. متاسفانه وقتی ذهن خانواده‌ها دائما درگیر شرکت در ازمون مدارس خاص در پایان ابتدایی باشد دست یافتن به این اهداف تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در مدارس ابتدایی ارزشیابی کیفی را چند سالی است که اجرا می‌کنیم عنوان کرد: برگزاری آزمون ورودی مدارس تیزهوشان در پایه هفتم با این سیاست  تناقض آشکار داشت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به اینکه آزمونی که هوش را فقط با تست‌های ریاضی و علوم اندازه بگیرد آزمون استانداردی نیست اظهار کرد: اینکه آموزش و پرورش بخواهد مدارس تیزهوشان را حذف کند صحیح نیست. همه دانش آموزان برای ما محترم هستند و قصد داریم استعدادها را به رسمیت بشناسیم، هرچند استعدادهای خاص را به عنوان سرمایه قبول داریم و به دنبال شناسایی و هدایت استعدادهای درخشان به شیوه‌های دیگر هستیم.

به گفته حکیم زاده در این مصوبه مجموعه‌ای از تصمیمات اتخاذ شده که هدف اصلی آن احیای تربیت است.  ممنوعیت استفاده از کتب کمک آموزشی نیز در این مصوبه گنجانده شده است، از مدیران مدارس و  معلمان می‌خواهیم به هیچ وجه از این کتب کمک آموزشی در کلاس های درس استفاده نکنند. این کتاب‌ها نقشی در تعمیق یادگیری دانش آموزان ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۱۰:۵۵

ضمن تشکر از ارایه این طرح توسط ارایه کنندگان محترم لطفا" گزینه جایگزین برای دانش آموزان مستعد چیست ؟ بعبارتی نحوه تمییز قایل شدن بین دانش آموزان مستعد ومعمولی به چه شیوه ای می باشد؟با تشکر

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۱۰:۵۵

با سلام حذف مدارس استعدادهای درخشان و تیزهوشان کار مناسبی نیست. اگر بهانه دانش آموزان و فشار به دانش آموزان است دیگر مدارس خصوصی و غیر انتفاعی این فشار را ایجاد خواهند کرد. مدارس استعدادهای درخشان امتحان خود را داده اند و موفق بوده اند و به بهانه فشار به دانش آموزان این نهاد را تعطیل کردن اصلا کار هوشمندانه ای نیست

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۱۱:۲۲

بسمه تعالی واقعا از این صحبت ها تعجب میکنم. ما مخالف حذف سمپاد هستیم. این کار ظلم به مستضعفین است.

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۱۲:۰۸

طرح شهاب استاندارد است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۲۶ ۰۵:۱۶

خدا خیرتون بده که حذف کردید شده بود بازار سود برا یکسری از این آموزشگاهها با این امتحانات آمادگی تیژهوشانشون به صورت دوره ای