به گزارش ایسنا در چهارمین روز جشنواره بین المللی تئاتر فجر نمایش «مرگ قطعی است» ساخته آیر کلر از کشور آلمان که در بخش مسابقه خارج از صحنه (مکانهای نامتغارف) حضور دارد با رویکردی نوین به مساله مرگ پرداخته است.
تماشگران با ورود به یک سالن در ابتدا روبروی خود یک میز را میبینند که بر روی آن وسایل مختلف و معمولیای که هر روز با آنها سرو کار داریم از آبنبات چوبی گرفته تا سرکه و چوب کبریت و سشوار قرار گرفته است.
نکتهای که بیشترین توجه را به خود جلب میکرد تعدادی توت فرنگی بود که گوشهای از همان میز به صورت منظمی در کنار هم چیده شده بودند. در طرف دیگر سالن نمایش، میز خالی بزرگی با یک رومیزی سفید قرار گرفته بود.
بعد از ورود تمامی تماشاچیان که تعدادشان هم کم نبود، بازیگر توضیح داد که در این نمایش کارهای ظریفی انجام میشود، بنابر این هر زمان که خواستید و احساس کردید چیزی را نمیبینید، میتوانید مکان تان را تغییر دهید و در سالن بچرخید.
سپس میرکلر که تنها بازیگر این نمایش بود، با خونسردی هر چه تمامتر با پوشیدن یک پیشبند سفید شروع به نابود کردن تک تک توت فرنگیها کرد.
کلر هربار یک توت فرنگی همراه با وسیلهای که میخواست با آن توت فرنگی را بُکشد به سمت میز دیگر میرفت، آن را نابود میکرد و سپس به جای اولش برمیگشت. این روند تا آخرین دانه توت فرنگی ادامه پیدا کرد.
نکته قابل توجه اینجا بود که بیشتر مخاطبان تا اواسط نمایش متوجه این رفتارها نمیشدند و البته تعدادی هم تا پایان نمایش به همین شکل بودند و به گفته تماشاچیان نداشتن بروشور و یا توضیحاتی که پیش از نمایش در مخاطب ذهنیتی را ایجاد کند نیز از عوامل تاثیرگذار در این مساله بود.
در انتهای این نمایش که اجرای آن کمتر از ۴۵ دقیقه طول کشید، با گورستانی از توت فرنگیهای مرده مواجه بودیم که هر کدام به شیوه متفاوت و خشنی مثل خفه شدن در آب، آتش گرفتن، به دار آویخته شدن و یا با اتو له شدن از بین رفته بودند و این چنین تصویر دلخراشی از مرگ را به مخاطب القا میکرد.
این نمایش با دو اجرا در جشنواره تئاتر فجر در روزهای 30 دی و اول بهمن در عمارت روبرو اجرا شد و تعدادی از هنرمندان آلمانی نمایش «هملت» که در تئاتر شهر اجرا شده بود نیز برای دیدن این نمایش حاضر شده بودند.
انتهای پیام
نظرات