• سه‌شنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 96102613903
  • خبرنگار : 71567

مشاور علمی رییس جمهور تاکید کرد

ضرورت تبدیل شدن "کیفیت" به خواسته اجتماعی در جامعه

ضرورت تبدیل شدن "کیفیت" به خواسته اجتماعی در جامعه

مشاور علمی رییس جمهور بر ضرورت کیفی‌سازی آموزش در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: باید کیفیت نه در خانواده آموزش عالی، بلکه در بدنه مردم تبدیل به یک خواست اجتماعی شود چرا که اگر به دانشجو یاد بدهیم به جای درست کار کردن، به کار درست بپردازد، بسیاری از مشکلات فعلی کشور رفع می‌شود.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر رضا فرجی دانا در همایش «آموزش، برنامه ریزی و ارزیابی» که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، دوران حاضر را عصر غربت آموزش دانست و گفت: در حرکت تعالی بخش تبدیل دانشگاه‌های نسل اول به نسل دوم، آموزش فدا شد و بیم آن است در تبدیل به دانشگاه نسل سوم، آموزش و پژوهش، فدای کارآفرینی شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه پژوهش خوب از دل آموزش خوب، بیرون می‌آید، تصریح کرد: آموزش در هر رشته‌ای از مکانیزم ثابتی پیروی می‌کند ولی باید به آموزش رشته‌های مهندسی توجه خاص نشان داد. چرا که مهندسی، فنون، دانش و توانمندی‌هایی است که ذاتا در طبیعت دستکاری می‌کند و تاثیرش بر جامعه بشری بسیار مهم است. در واقع در آموزش مهندسی، جنبه‌هایی مطرح است که در سایر رشته‌ها مطرح نیست بنابراین در برنامه‌ریزی و ارزیابی باید این وجوه را مورد نظر قرار دهیم.

به گفته رییس انجمن آموزش مهندسی ایران، از آنجا که آموزش رشته‌های مهندسی، تداخلی در نظم طبیعی جهان ایجاد می‌کند، باید مفهوم توسعه پایدار در فعالیت مهندسی مورد توجه قرار گیرد.

دکتر فرجی دانا به موضوع اخلاق پایدارپذیری اشاره کرد و  گفت: همه ما تصدیق می‌کنیم که وقتی فعالیت ما کره زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد  مثلا همه ما مبتلا به آلودگی هوا هستیم، باید تحول دیدگاهی در فعالیت مهندسی ما صورت پذیرد و این تحول از آموزش مهندسی آغاز می شود.

وی تاکیدکرد: باید به اخلاق حاکم بر فعالیت مهندسی، چشم داشت در غیر اینصورت نمی‌توان در آینده بهبودی در محیط زیست انتظار داشت.

تاثیر پروژه بر محیط زیست تا انتها دیده شود

وی همچنین با اشاره به وجه اقتصادی فعالیت مهندسی، گفت: از مهمترین بخش‌های اخلاق در وجه اقتصادی، ممیزی محیط زیست برای پروژه‌ها است که باید تاثیر پروژه بر محیط زیست، تا انتها دیده شود.

مشاور علمی رییس جمهور دانشجوی آچار به دست را یک نقطه قوت دانست و گفت: باید به فکر مهندس دانشجو باشیم و نه دانشجوی مهندسی با آموزش مهارت‌های عمومی و تخصصی، برای دست یافتن به این امر باید به استانداردسازی، یعنی آموزش استاندارد و استاندارد آموزش توجه کرد و حیف است به کیفیت افزایی آموزش عالی در آموزش مهندسی کم توجه باشیم.

مشاور علمی رییس جمهور تاکید کرد: باید کیفیت نه در خانواده آموزش عالی، بلکه در بدنه مردم تبدیل به یک خواست اجتماعی شود و اگر اخلاق، در علم و فناوری به عنوان اصل پذیرفته شده  مورد توجه قرار گیرد و به دانشجو یاد دهیم به جای درست کار کردن، به کار درست بپردازد، بسیاری از مشکلات فعلی جامعه رفع می‌شود.

برنامه داریم تا حداقل پنج دانشگاه کشور در زمره 200 دانشگاه برتر جهان قرار گیرند

در ادامه دکتر سیدین معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه علم وصنعت ایران در خصوص برنامه راهبردی دانشگاه گفت: حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و توسعه فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه از وجوه تمایز برنامه پنج ساله چهارم دانشگاه علم و صنعت به شمار می‌رود.

وی در ادامه به تبیین ویژگی‌های آموزشی دانشگاه کارآفرین پرداخت، افزود: سوق دادن فعالیت‌های آموزشی به سمت مساله محوری(به جای استاد محوری)، داشتن سطح بالای تعامل بین آموزش، پژوهش و فناوری، یادگیری اساتید، تعامل بسیار بازیگران اصلی حوزه کارآفرینی(استاد، دانشجو و صنعت)، ایجاد فرصت مطالعاتی صنعتی و انعکاس نتایج و نیازها در سرفصل دروس و تدارک مشوق‌های انگیزشی برای اساتید از جمله برنامه‌های دیگر دانشگاه به شمار می‌رود.

دکتر سیدین همچنین تاکید کرد: در بخش ارتباطات بین المللی دانشگاه علم و صنعت برقراری ارتباط با دانشگاه‌های خارج از کشور شروع شده و همچنین قراردادی بین وزارت علوم و دانشگاه منعقد شده که طی آن وزارت علوم از دانشگاه‌های برتر کشور که دانشگاه علم و صنعت ایران جزو این دانشگاه‌ها است، حمایت می‌کند تا حداقل پنج دانشگاه کشور در زمره 200 دانشگاه برتر جهان قرار گیرند.

افتخار داریم که بدون استفاده از کاغذ، انجام وظیفه می‌کنیم

همچنین دکتر کلانتر معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: ما باید آموزش مسایل ایمنی را وظیفه خود بدانیم و برای تعیین اهداف کمی و کیفی آموزش در برنامه راهبردی دانشگاه، کارگروه‌های زیادی تشکیل دادیم. اما  برای کمی و کیفی سازی برنامه های آموزش، باید تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه، سهیم باشند.

وی با اشاره به سبقه خوب آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: در دهه‌های 60 و 70، معروف به دانشگاهی بودیم که دانشجوی آچار به دست تربیت می‌کند و فارغ التحصیلان آن به خوبی جذب صنعت می‌شدند. در دهه‌های 80 و 90 با آمار عملکرد پژوهشی خود نشان دادیم توانستیم با تطبیق خوب، از دانشگاه نسل اول به نسل دوم تغییر یابیم. اکنون نیز در برنامه راهبردی خود دانشگاه نسل سوم یعنی دانشگاه کارآفرین را در نظر داریم و شعارمان «سرآمد در علم و فناوری، پیشرو در کارآفرینی دانش بنیان» است که این هم محقق نمی‌شود مگر با در نظر گرفتن اهداف کمی و کیفی آموزش.

دکتر کلانتر  گفت: اعتقاد داریم دانشگاه سبز هستیم و بر بستر بزرگ پتانسیل مجازی می‌توان خیلی کارها را انجام داد. در حوزه آموزش نیز افتخار داریم که بدون استفاده از کاغذ، انجام وظیفه می‌کنیم که البته در برخی دانشکده‌ها نیز به همت اساتید این اتفاق افتاده است.

 معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت با انتقاد از کم توجهی دانشگاه‌ها به حضور انجم‌های تخصصی و با تاکید بر لزوم استفاده از این انجمن‌ها در دانشگاه، تصریح کرد:  از همه اعضای هیات علمی دانشگاه دعوت می‌کنم با عضویت در این انجمن‌ها، از کارگاه‌ها و سخنرانی‌های انجمن آموزش مهندسی ایران بهره‌مند شوند و برای برگزاری گردهمایی این انجمن در دانشگاه نیز، اعلام آمادگی و استقبال می‌کنیم.

در الگوی قرن حاضر دیگر داشته‌های دانشگاه مهم نیستند

در ادامه این همایش دکتر حسین معماریان رییس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی در خصوص ضرورت ارزیابی در برنامه ریزی آموزشی نیز گفت: در تمام دنیا، برنامه آموزشی را ارزیابی می‌کنند و بعد از یافتن کاستی‌های آن، برای رفع نواقص برنامه‌ریزی می‌کنند. به ویژه در مدل جدید ارزشیابی و بعد از EC2000 (به عنوان الگوی قرن حاضر)، دیگر داشته‌های دانشگاه مهم نیستند، توانایی‌های خروجی و محصول دانشگاه برای برنامه ریزی در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: اگر دانشگاهی برنامه آموزشی خود را ارزیابی درونی کند متوجه این موضوع می‌شود که فارغ التحصیل او به کدام توانایی‌ها رسیده یا نرسیده است و بعد برنامه‌ریزی می‌کند تا در معیار جهانی، فارغ التحصیل تربیت کند.

دکتر معماریان با تصریح اینکه بخش دانشی آموزش ما قوی و توانایی مهارتی آن بسیار ضعیف است، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در تراز جهانی، مهندس تربیت کنیم باید به ارزیابی آموزش، توجه کنیم.

وی همچنین گفت: در دانشگاه‌های ما، پژوهش بر آموزش سایه انداخته و به رغم پیشرفت‌ها و تغییرات شگرف در دنیا، در آموزش تغییرات زیادی نداشته‌ایم. این تغییرات، نگاه تازه‌ای به یادگیری و یاددهی می‌خواهد ولی توجه به پژوهش باعث شده تغییرات سطح دنیا را نادیده بگیریم.

رییس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی با تاکید بر اینکه باید فکری برای عسرت آموزش کرد، گفت: در آموزش یونسکو به فکر طرحی هستیم که برای کارهای آموزشی خوب ارزش قایل شوند تا کم کم به آموزش بازگردیم. ما بهترین اساتید را استخدام کرده ایم ولی وظیفه دانشگاه‌ها است تا با برگزاری دوره و کارگاه‌ها بگویند چگونه با روش‌های جدید و تکنولوژی مدرن، اساتید علم خود را منتقل کنند.

به گفته وی،  حدود 1.4 میلیون دانشجوی مهندسی و حدود 14 هزار استاد در دانشگاه‌ها وجود دارد که این دانشجویان را تربیت می‌کنند ولی هیچ پژوهشی درباره اینکه اینها چه می‌کنند و چه مشکلاتی دارند، نداریم.

طراحی دوره کارشناسی «آموزش مهندسی»

دکتر معماریان در پایان با تصریح بر ضرورت پرداختن بیش از پیش به آموزش، از طراحی دوره کارشناسی «آموزش مهندسی» و افزودن درسی با همین عنوان برای دانشجویان دوره دکتری دانشگاه تهران از نیمسال آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا،  تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه علم و صنعت ایران و کرسی یونسکو در آموزش مهندسی به امضای دکتر کلانتر به نمایندگی از دانشگاه و دکتر معماریان به نمایندگی از  کرسی یونسکو در آموزش مهندسی رسید. این تفاهم نامه شامل 12 بند است و تبادل اطلاعات در مورد تحولات جهانی در حوزه مهندسی، شناسایی چالش‌های آموزش مهندسی، آمایش رشته ها و برنامه های آموزش مهندسی و ارایه راهکار برای ارتقای مستمر آموزش مهندسی از مفاد آن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha