به گزارش ایسنا، سازمان هواپیمایی ایران از آذرماه امسال، پرواز به نجف را بنا به درخواست شرکتهای هواپیمایی کشورمان رسما متوقف کرده است، هرچند که از تابستان گذشته با ابلاغ چندین هشدار و چند دوره توقف پروازها، از فرودگاه نجف خواسته بود سیاستهای خود را در برخورد با ایرلاینهای ایرانی تغییر دهد.
فرودگاه نجف از تابستان امسال نرخ خدمات هندلینگ پروازی را برای شرکتهای ایرانی چهار برابر کرد و پس از آن هم نرخ سوختگیری هواپیماها را از ۹۸ سنت به بیش از یک دلار و ۴۰ سنت افزایش داد، از سوی دیگر مسافران ایرانی با ورود به این فرودگاه باید ۱۰ دلار عوارض ورود بدهند.
این نوع برخورد که قیمت بلیتها را افزایش داده بود نیز شرکتهای هواپیمایی ایران را بر آن داشت تا در اعتراض، مسیر هوایی نجف را حذف کنند و فرودگاه بغداد و بصره را هدف قرار دهند.
اما روز گذشته، یکشنبه ۲۴ دیماه موافقتنامهای میان کاظم الحمامی ـ وزیر حمل و نقل عراق ـ و علی عابد زاده ـ معاون وزیر و رییس سازمان هواپیمایی کشوری ایران ـ امضا شد که بر اساس یکی از بندهای آن قرار شده مقامات و سازمانهای مربوط زمینه را برای افزایش پرواز بین دو کشور فراهم کنند.
سازمان حج و زیارت در پی این موافقت، مطالبات خود را در یادداشتی به این شرح مطرح کرده است؛ «در این موافقتنامه که خبر آن، خلاصه از طرف پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی منتشر شده، دو طرف متعهد شدهاند تسهیلات تازهای را برای سفر هوایی زائران ایرانی به عراق فراهم کنند.
امضای این موافقتنامه میتواند فالی نیک در افزایش همکاریهای حمل و نقلی دو کشور بویژه در بخش هوایی تفسیر شود، اما نباید از نظر دور داشت که در شرایط کنونی وجود برخی موانع موجب کندی و در مواردی توقف برخی همکاریها در بخش حمل نقل هوایی شده که باید از این فال نیک برای رفع آن کمک گرفت.
به عبارتی سالانه دهها هزار زائر ایرانی از طریق زمین و هوا به عتبات عالیات سفر میکنند که البته سفرهای هوایی، بخش قابل توجهی از این چرخه را به خود اختصاص داده است. این سفرهای هوایی در سالهای اخیر از شهرهای مختلف ایران آغاز میشد و با فرود در فرودگاه بغداد و نجف پایان میگرفت که رضایت زائران ایرانی را در بر داشت.
اما در چند ماه اخیر با وضع مقررات تازه در فرودگاه نجف و افزایش برخی هزینهها نسبت به قبل و تداوم هزینههای غیرمعقول گذشته از جمله افزایش عوارض خدماتی و امنیتی و دریافت مبالغی تقریبا غیر متعارف از ایرلاینهای ایرانی، این رضایت به نارضایتی و ناخشنودی شرکتهای هواپیمایی و به تبع آن زائران ایرانی عتبات تبدیل شده است. در پی این نارضایتی، شرکتهای هواپیمایی پرواز خود را به نجف قطع و به بغداد منتقل کردهاند.
با این اوصاف به نظر میرسد؛ حال که دو طرفِ ایرانی و عراقی بر گسترش همکاریها و ایجاد تسهیلات برای زائران عتبات تاکید دارند، فرودگاه نجف و امکان فرود هواپیماهای ایرانی با شرایط آسان تر باید در دستور کار دو طرف بویژه طرف عراقی قرار گیرد.
هرچند مقامات عراقی وضع مقررات پولی را در فرودگاه نجف متاثر از مدیریت بخش خصوصی در این فرودگاه می دانند، اما دولت عراق به عنوان متولی اصلی کار میتواند گامهای موثری در تسهیل پرواز شرکتهای ایرانی به این فرودگاه بردارد. »
انتهای پیام
نظرات