• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۶ / ۰۱:۳۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96102412980
  • خبرنگار : 71548

نقدی بر نحوه‌ اطلاع‌رسانی درباره نفتکش ایرانی

نقدی بر نحوه‌ اطلاع‌رسانی درباره نفتکش ایرانی

پس از اعلام خبر غرق شدن نفتکش ایران و فروکش کردن آتش آن در آب‌های چین، آتش جان خانواده‌های جوانان محبوس‌شده در نفتکش ایرانی و هم‌وطنانمان برافروخته شد؛ آتشی که شعله‌های آن عملکرد رسانه‌ها را نیز در هشت روز گذشته نشانه رفته است.

به گزارش ایسنا٬ از نخستین روزی که نفتکش سانچی در آب‌های شرق چین دچار حادثه شد٬ انتقادهایی از فقدان اطلاع‌رسانی به‌موقع رسانه‌های رسمی در این زمینه مطرح شد که بخشی از این انتقادها به عملکرد و پیگیری رسانه‌ها و بخش دیگر به نحوه فعالیت حرفه‌ای روابط عمومی‌ها و مسئولان اطلاع‌رسانی مجموعه‌های مربوط وارد دانسته می‌شود.

در این راستا متین کاکویی - دبیر خبر در سرویس اقتصادی خبرگزاری ایسنا - در این‌باره با بیان اینکه «به طور کلی اطلاع‌رسانی در مواقع بحرانی بسیار کم تمرین شده است»، می‌گوید: از صبح فردای روزی که این حادثه رخ داد، همکاران ما در خبرگزاری پیگیر اخبار آن بودند، ولی روابط عمومی شرکت ملی نفتکش هیچ اطلاعاتی در اختیار خبرنگاران نمی‌گذاشت. به نطر می‌رسید که خودشان هم شوکه و به دنبال جمع‌آوری اطلاعات هستند. حدود ۱۷ ساعت پس از حادثه اولین بیانیه شرکت ملی نفتکش و ۲۱ ساعت بعد اطلاعات تکمیلی حادثه منتشر شد. با پیگیری‌ها متوجه شدیم که در شرایطی که تمام رسانه‌های دنیا با جزئیات اعلام کرده بودند این نفتکش متعلق به چه کشوری بوده، روابط عمومی این شرکت به دنبال این بود که آیا نفتکش، ایرانی بودi یا خیر.

«در همان روز نخست از صبح تا بعد از ظهر به دنبال مصاحبه با مدیرعامل شرکت ملی نفتکش بودیم که در نهایت بعد از ظهر، از طریق واسطه‌ای به ما گفتند که به انجام مصاحبه تمایلی ندارند. در این میان واقعا در آن شرایط نقش روابط عمومی را به عنوان مانع احساس کردیم. خیلی از روابط‌عمومی‌ها به‌دلیل اینکه تجربه عملی کافی ندارند، یک سری موانع ذهنی مثل احساسی یا امنیتی جلوه دادن مسائل برای خود می‌سازند که امکان برقراری ارتباط رسانه‌ها را با مسئولان سخت می‌کند.»

«در روزهای بعد همکاری بهتر شد؛ البته نه به خاطر تعامل بیشتر با روابط عمومی، بلکه به این خاطر که برای شرکت ملی نفتکش سخنگو تعیین کردند و مدیرانی که به صحبت در این‌باره تمایل داشتند، با خود خبرنگاران ارتباط برقرار کردند و در واقع می‌توان گفت که روابط‌عمومی از چرخه حذف شد.

«روز شنبه (۲۳ دی‌ماه) از ما برای حضور در جلسه‌ای مشورتی در شرکت ملی نفتکش دعوت شد. از آنجایی که خانواده‌های دریانواردان در ساختمان روبه‌رویی شرکت مستقر بودند، به منظور گفت‌وگو با خانواده‌ها به آنجا رفتم که بعد از چند دقیقه، من را از سالن بیرون کردند. وقتی با مدیر روابط عمومی در این باره صحبت کردم که سعی رسانه‌ها کمک کردن است، او هم پاسخ داد که اگر می‌خواهید کار کنید، باید مطابق با سیاست‌های ما پیش بروید. این یعنی کمترین سطح اعتماد میان رسانه و روابط عمومی. به دنبال این ماجرا، باز هم با فشار مشاور مدیر عامل بود که توانستیم به همراه عکاس و فیلمبردار میان خانواده‌ها برویم.»

«خیلی راحت می‌تواستند در همان سالنی که خانواده‌ها حضور داشتند، یک اتاق خبر بحران با حضور خبرنگاران صداوسیما و خبرگزاری‌های مهم تشکیل بدهند تا از همان جا خبرها به‌درستی و سریع اطلاع‌رسانی شود و هم به‌دلیل نزدیکی به شرکت ملی نفتکش، سخنگو می‌توانست هر زمان که لازم است، با حضور در جمع خبرنگاران سخن بگوید.»

از طریق رسانه‌های خارجی در جریان قرار گرفتیم

پونه ترابی، خبرنگار حوزه نفت خبرگزاری ایسنا نیز در این‌باره می‌گوید: زمان وقوع حادثه از طریق رسانه‌های خارجی در جریان ماجرا قرار گرفتیم. پس از پیگیری خبر از شرکت ملی نفتکش، روابط عمومی این مجموعه اعلام کرد که به‌زودی اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر می‌کند، اما بر خلاف حساسیت اتفاق، این مجموعه اطلاعیه مربوط را در فاصله زمانی طولانی منتشر کرد. از سمت دیگر نیز وزارت نفت اعلام کرد، هماهنگی در این زمینه با مجموعه شرکت ملی نفتکش ندارند.

خلاء اطلاع‌رسانی درست در مواقع بحران

در همین راستا بیژن نفیسی، روزنامه‌نگار پیشسکوت در گفت‌وگویی با ایسنا درباره عملکرد رسانه‌ها در پوشش اخبار آتش نفتکش سانچی معتقد است که «یکی از مهمترین وظایف رسانه‌ها پوشش رویدادها است؛ بویژه این رویداد مهم بود که از لحاظ ارزش خبری در سطح بالایی قرار داشت. در این مواقع یکی از مهمترین رسالت‌های روابط عمومی‌ها به دست آوردن اطلاعات درست و انتقال آنها به رسانه‌هاست. به این گونه رسانه‌ها نیز می‌توانند با انتشار اطلاعات درست به مردم و بویژه خانواده‌های دریانوردان محبوس شده در نفت‌کش اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع‌ای داشته باشند».

«درست است که روابط عمومی‌ها باید شفاف‌تر در انعکاس اخبار این حادثه عمل می‌کردند، اما به هر حال آنها نیز احتمالا دسترسی سختی به اطلاعات درست داشتند. این خود یک مسأله بسیار مهم است که باید برای روزنامه‌نگاری بحران در آینده به آن به صورت جدی پرداخته شود. درست است که ما باید بسیار دقیق‌تر و عمیق‌تر در رسانه‌های داخلی به این رویداد می‌پرداختیم، ولی نمی‌توانیم توقع زیادی داشته باشیم. چراکه بسیاری از رسانه‌های ما به خیلی از اتفاق‌های نزدیکمان هم توجهی نشان نمی‌دهند و درست پوشش نمی‌دهند، چه برسد که به این حادثه که شرایط ویژه‌ای هم داشت.»

این روزنامه‌نگار با بیان اینکه «خبر آتش گرفتن نفت‌کش سانچی به شدت برای مردم از ارزش خبری بالایی برخوردار بود»، می‌گوید: با وجود همه این موارد باید در نظر داشته باشیم که این شرایط خاص و ویژه بود. این حادثه در وسط اقیانوس رخ داد و طبیعتا دسترسی به محل رویداد سخت و امکانات ارتباطاتی بسیار محدود بود. از طرفی اطلاع‌رسانی درباره این رویداد نیز تا اندازه‌ای متکی به کشورهایی بود که به نوعی درگیر این حادثه بودند. از همین جهت می‌توان گفت که اطلاع‌رسانی در ابعاد بین‌المللی نیز با نواقصی همراه بود. به شخصه اخبار رسانه‌های خارجی را درباره این حادثه پیگری می‌کردم و شاهد بودم که اخبار متناقض زیادی در این زمینه منتشر می‌شد.»

نفیسی با اشاره به انعکاس اخبار آتش گرفتن نفت‌کش ایرانی در آب‌های چین، یادآور می‌شود که «شاهد بودیم که انتظاری که از رسانه‌های بین‌المللی نیز در پوشش اخبار این حادثه که از هر جهت از اهمیت بالایی در عرصه بین‌الملل برخوردار بود برآورده نشد. در کل می‌توان گفت که پوشش اخبار این حادثه آن طور که باید در رسانه‌های داخلی و خارجی انعکاس نیافت.»

در جریان این گزارش خبرنگار ایسنا با برخی دیگر از خبرنگاران حوزه مربوط در رسانه‌های دیگر نیز تماس گرفت که آنها اعلام کردند به‌دلیل روابط کاری خود، حاضر به صحبت در این‌باره نیستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۰۷:۰۹

قطعا به نفعشون نبوده با رسانه ها همکاری کنند

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۰۷:۴۱

بعد از 8 روز بی مبالاتی حالا همه پرچم غزا بدست گرفته اییم و در آخرین روز تازه نماینده و تکاور میفرستیم آنهم با چه منتی و کرکری خوانی. واقعاً که

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۰۷:۵۰

چند تا سوال: 1-چرا اسم کشتی رو به سانچی تغییر دادند 2-محموله سوخت به کجا میرفت؟چون بعضی ها میگند مقصد کره شمالی بوده 3-چرارادارکشتی خاموش بوده 4-دلیل واقعی کم کاری گروههای امدادی چیه؟ 5-چراازکشتی ای که به سانچی برخوردکرده حرفی زده نمیشه؟

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۱۳:۱۱

I & Z: [مجموعه توییت در مورد حادثه #نفتکش_سانچی منتشر شده که ابعاد حادثه رو بررسی کرده است. این توضیحات به معنی سلب مسئولیت از اشخاص نیست و صرفا جهت آگاه سازی از ابعاد حادثه است. بنده خودم دریانوردم و ده سال سابقه ی کار روی شناورهای نفتکش دارم و مدرس دوره های دریایی هستم. ۱-مگه کشتی ها هم تصادف میکنن؟ بله به راحتی! اگر عبارت collision at sea رو گوگل کنید نتیجه شما رو شگفت زده میکنه و خواهید دید که کشتی ها هم مثل سایر وسایل نقلیه آمار تصادف بالایی دارند. کشتی یک وسیله ی نقلیه است و راهبرش اگه خطا کنه تصادف اتفاق می افته. ۲- آیا نفرات در موتورخانه بودند؟ به نظر بنده و سایر همکاران خیر. دستورالعملهای ایمنی دریایی خیلی شفاف و مشخص هستند. بعد از تصادف باید تعادل کشتی، اطفا حریق و ترک کشتی را مد نظر قرار داد. هیچگاه هیچ دستوری مبنی بر پناه گرفتن در کشتی در حال غرق شدن نبوده و نیست. - آیا کشتی چیزی به نام اتاق ایزوله یا اتاق امن دارد؟ خیر همچین چیزی با تمام داستانهایی که حول آن گفته شد برای موارد ایمنی مثل حریق وجود ندارد. از موتورخانه تنها در زمان حمله ی دزدان دریایی به عنوان اتاق امن استفاده می شود. ۳- چرا آتش سوزی رخ داده؟ احتمالا کشتی چینی بعد از برخورد بدنه ی نفکش را پاره کرده و به قسمت مخزن رسوخ کرده همانجایی که ماده ی قابل اشتعال حالا در تماس با اصطلاک و جرقه های بدنه ی فولادی دو کشتی قرار گرفته و به سرعت مشتعل شده. ۴-کارشکنی؟چون دریانوردی در آبهای آزاد انجام میشه قوانین بین المللی وضع شده که در حوادث اینجوری کشورهای درگیر حادثه در خم و پیچ قوانین داخلی همدیگه نمونن. و در نظر بگیرید دولت عقب افتاده و کمونیستی چین خیلی از کنوانسیونها و معاهدات بین المللی رو نپذیرفته و تعهد و الزام نداره یک روز قبل از غرق شدن سانچی یک تیم امداد چینی موفق شد حدود نیم ساعت بره روی سانچی که تو همین نیم ساعت پیکر دو تن از عزیزان و جعبه سیاه رو خارج کردن. به خاطر دمای بالای محیط، ریسک انفجار و انتشار گاز بیش از این مقدور نبود

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۰۷:۵۳

با سلام این نقد قبل از انکه متوجه روابط عمومی ها و ارگانهای ذیربط باشد متوجه اصحاب رسانه و منجمله خبرگزاری ایسنا ( که بنظر من در مقایسه با بسیاری از خبرگزاریهای داخلی از عملکرد قابل قبولی برخوردار است) میباشد . در متن اشاره شده است که بسیاری از اخبار بجا انکه فرضا از وزارتخانه متبوعه دریافت گردد از طریق رسانه های خارجی اطلاع رسانی گردیده است . سوال اینجاست ان رسانه ها از کدام منبع به این اطلاعات دست یافته اند مگر جز استفاده از شبکه های وسیع و گسترده ارتباطی و منابع خبری رسمی و غیر رسمی بوده است . نقش و رسالت رسانه ها بسیار بیشتر ازانست که که برای تغذیه اطلاعات محتاج منابع تنگ و تاریک مراجع رسمی باشد.

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۰۹:۱۴

رسانه ها که نه به فکر منافع انسانی بلکه به فکر منافع دیگر هستند

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۱۰:۰۰

وقتی کسی غمگینه بهش میگن مگه کشتی هات غرق شده به کسی که جوون عزیزش توی اون کشتی بوده باید چی گفت؟ جوون جوون سوختن و رفتن ته آب .... مظلومانه بدون نشون توی غربت ...خدا به خانواده هاشون صبر بده

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۱۰:۴۵

باز درود بر شرف شما که حرف زدین! وای به حال اون رسانه‌های دیگه حتی حاضر به حرف زدن نشدن

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۱۴:۲۵

کاش غم این سرزمین تمام شود...

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۲۱:۲۷

اگه تموم شه که دنیا.دنیا نمیشه

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۵ ۲۱:۰۱

باسلام غمها از روزی که دنیابوده هست وتا باشدهم این خواهد بودحالاهرغمی به یه شکلی امیدوارم خداوندظهور حجتش رانزدیک بکند ومارواز پیروان واقعی ان حضرت قراربدهدانشاالله