• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۶ / ۱۶:۱۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 96092916733
  • خبرنگار : 71583

«داجر» 11 ساله‌ی نمایش «الیورتوئیست» کیست؟

«داجر» 11 ساله‌ی نمایش «الیورتوئیست» کیست؟

محمد شاکری بازیگر 11 ساله‌ی نقش «داجر» در نمایش «الیورتویست» که این شب‌ها بازی‌اش در تالار وحدت،توجه تماشاگران را برانگیخته است گفت: چون قبلا کار کرده بودم و روی صحنه تئاتر رفته بودم زیاد استرس نداشتم اما این بار چون تالار وحدت محل اجرای ما بود یک کم استرس قبل از کار را داشتم.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده، این بازیگر 11 ساله درباره خودش و تجربه‌هایی که داشته است، گفت:من قبلا 8 کار تئاتر انجام دادم،فیلم کوتاه بازی کردم و امسال در جشنواره فیلم فجر، «آستیگمات» را دارم. سه سال در موسسه بازیگری پانیز آموزش می‌دیدم و از آنجا برای کارهای بعدی معرفی شدم.اول قرار بود نقش الیور را داشته باشم اما بعد نقش داجر را به من دادند که خیلی آن را دوست دارم و دیگران هم می‌گویند به این نقش بیشتر می‌آیم.

او هم با اشاره به تمرین‌های سخت آوازی و موسیقیایی گفت:رهبر ارکستر (بردیا کیارس) خیلی انرژی می‌گذاشتند، تمرین‌های آوازی‌مان را با هادی قضات داشتیم،کار حرکت را با علی براتی که برای این کار خیلی زحمت کشیدند و آقای پارسایی هم که خیلی سخت تلاش کردند و از ایشان متشکرم که من را انتخاب کردند.

در بخش دیگری از برنامه‌ی «باهمستان» شبکه جام جم که حسین پارسایی (کارگردان) بردیا کیارس(رهبر ارکستر) داریوش موفق (بازیگر سه نقش ساوربری،قاضی و دوست آقای برانلو) به بهانه‌ی موزیکال «الیورتوئیست» حضور داشتند،درباره‌ی این تئاتر به بحث و گفت‌وگو نشستند.

حسین پارسایی کارگردان موزیکال «الیورتوئیست» در جواب این سوال که چرا به سراغ رمان «الیورتوئیست» رفته است، پاسخ داد: خیلی از وقت‌ها ما نیستیم که به سراغ سوژه‌ها می‌رویم بلکه آنها هستند که به دنبال ما می‌آیند و این اتفاقی بود که برای من افتاد.

او در ادامه یادآور شد:چند سال پیش نسخه درخشان موزیکال کارول رید را می‌دیدم که در سال 1968 پنج اسکار گرفت و از همان زمان این فکر در ذهن من جرقه زد که چطور می‌توانیم چنین موزیکالی  را به مدیوم صحنهای تبدیل بکنیم. به دنبال آن با چند اثر درخشان از این اثر در سال 2008 و 2010 در لندن آشنا شدم و احساس نیاز به اجرای این کار در من قوت گرفت اما به دلیل گستردگی کار از شروع آن به نوعی ترس داشتم و فکر میکردم اجرای آن در ظرفیت تئاتر و امکانات ما نیست تا اینکه آهسته، آهسته کارهای پژوهشی ما در این مورد آغاز شد.

او در ادامه توضیح داد: اشعار این موزیکال توسط محمد رضا کوهستانی و دوست عزیزم کامران رسول زده به فارسی برگردانده و دوباره بازسرایی شد. دراماتولوژی در بخش شعرها و ترانهها انجام گرفت و در گام بعدی همکاری‌مان را با بردیا کیارس( رهبر ارکستر) و هادی قضات(سرپرست خوانندگان)شروع کردیم و این جا بود که ایمان آوردم، انجام کار الیورتوئیست در ایران شدنی است.

پارسایی گفت: از نقطه آغاز که شکل گیری  ایده در ذهنم بود  تا اجری آن بالغ بر دوسال از گروههای مختلف پژوهشی و نگارشی استفاده کردیم،شش ماه تمرینهای گسترده و فراگیر در چند محل داشتیم که در اواخر به 12 ساعت تمرین در چند گروه سنی بزرگسال،کودکان،بازیگران غیرحرفهای و حرفهای و سلبریتیها رسیده بود.

کارگردان «الیورتوئیست» درباره شیوه همکاری بازیگران ستاره این کار هم اضافه کرد: برخلاف انتظار برخی، دوستان حرفهای ما ( نوید محمد زاده و مهناز افشار) بیشترین وقت را برای تمرینها گذاشتند، آموزش آواز و حرکت دیدند و با این شیوه از کار بود که حالا ما هر شب با یک گروه 200 نفره روی صحنه تالار وحدت هستیم و سر تعظیم مقابل اشتیاق تماشاگران فرود، می‌آوریم.

در ادامه این برنامه بردیا کیارس رهبر ارکستر این کار درباره نحوه همکاری با این گروه بزرگ گفت: خرداد سال گذشته بود که صحبت‌هایی درباره پیش تولید موزیکال الیورتوئیست با من انجام گرفت و طی ملاقاتی که با آقای پارسایی داشتم درباره جزییات کار حرف زدیم.نسخه‌ای که مد نظر ایشان بود آهنگسازی‌اش را" لیونل بارت" انجام داده بود که اگر میخواستیم روی آن نسخه( که اتفاقا بر اساس آن تمرین شده بود و میزانسنها برای آن شکل گرفته بود) کار کنیم باید همان نسخه را پیدا و روی همان تمرین‌های موسیقی را انجام می‌دادیم اما آن نسخه به صورتی منتشر نشده بود که امکان خرید آن باشد و تنها کتابخانههایی که آن اثر را داشتند آن را اجاره می‌دادند که برای کار ما جوابگو نبود چون گروه (نمایشی و موسیقی) احتیاج به تمرین‌های بیشتری داشت که با کرایه نت‌ها که هزینه بسیار بالایی داشت، امکان پذیر نمی‌شود. اما با رایزنی‌هایی که انجام گرفت نسخه‌ای خریداری شد که "دوید ویلیام براون" آن را (برای سازهای بادی –برنجی،بادی-چوبی،پرکاشن که سازهای کوبی است و پیانو به اضافه گروه کری که ما اضافه کردیم به جاهایی که خواننده‌ها می‌خوانند)تنظیم کرده بود.

در ادامه برنامه داریوش موفق بازیگر هم  به جمع الیورتوئیستی‌های اضافه شده بود و درباره چگونگی بازی در سه نقش مختلف در این نمایش توضیح داد: آقای پارسایی لطف کردند و لقمه بزرگ بازی در سه نقش را برای من در موزیکال «اولیورتوئیست» گرفتند، روزهای اول که شروع به کار کردیم، تفاهم بین همه ما اتفاق افتاد و مشکلی وجود نداشت ولی در طول اجرا خیلی کار سخت شد، از این نظر که در هفت دقیقه باید سر اندر پا از لباس و گریم تغییر می‌کردم و تبدیل به بازیگر دیگری میشدم.

حسین پارسایی هم درباره این بازیگر گفت: داریوش سه نقش سخت را با سه گریم سخت بسیار درخشان بازی میکند که یکی از آنها ساوربری، تابوت ساز ،دیگری قاضی که الیورتوئیست را محاکمه میکند و نقش سوم پارکر دوست اشرافی برانلو عموی الیورتوئیست است.

کارگردان «الیورتوئیست» درباره اینکه چرا به این تصمیمگیری رسیده‌اند، عنوان کرد: گروه کارگردانی نمی‌خواست برای هر نقش کوتاهی یک بازیگر داشته باشیم و در عین حال می‌خواستیم توانایی‌های داریوش موفق را در سه نقشی که بازی میکند، نشان دهیم که البته هر چقدر هم بازیگر حرفه‌ای باشد کار بسیار سختی است خصوصا  شب هایی که دو اجرا داریم و داریوش 6 بار گریمش تغییر می‌کند.

داریوش موفق هم به طنز به گفتههای حسین پارسایی اضافه کرد: من بیشتر توی اتاق گریم و تعویض لباس هستیم تا روی صحنه!(می‌خندد)

پارسایی در پاسخ مجری برنامه درباره شیوه کار با بازیگران کودک و نوجوان این موزیکال با بیان اینکه شگفتی‌های این نمایش بچه‌هایی هستند که در موزیکال اولیورتوئیست بازی می‌کنند گفت:آنها تمرین‌های زیادی با آقای کیارس داشتند و  هم هر خطای کوچکی که انجام میشد، تمرین‌ها متوقف و تا زمانی که آن اشکال برطرف نمیشد کار جلو نمیرفت.همچنین آنها به مدت شش ماه تمرین آواز با هادی قضات از اساتید برجسته این حوزه داشتند و علی براتی (طراح حرکت )روی بدن و بیان آنها بسیار کار کرد تا برای اجرای روی صحنه آمادگی پیدا کنند.

او با اشاره به این مطلب که نمی‌خواستند طبیعت کودکانه آن‌ها در طی کار سرکوب کنند گفت:در طی تمرینها بچهها را در شرایطی قرار می‌دادیم که بیشتر از اینکه بخواهیم توصیه مستقیم به آنها برای ایفای نقش بکنیم،آنها را به عمل واداریم و واکنش‌های آنها را کنترل کنیم.برای همین اجازه می دادیم دیالوگ‌ها را با طبیعت خودشان بگویند و حالا با گذشت چند ماه تمرین و یک ماه اجرا آنقدر دیالوگ و صحنه  و نقش از آنها شده که خیلی کم به حرف و راهنمایی ما نیاز دارند.

بردیا کیارس هم به این توضیحات اضافه کرد:حدود یک ماه با بازیگران تمرین‌های فشرده داشتیم و گاهی روزی 6 ساعت تمرین بسیار فشرده و سخت داشتیم چون کاری از جنس «الیورتوئیست» از لحاظ اجرا و اینکه تمام موسیقی‌ها زنده اجرا شوند، در ایران تا به حال خیلی اجرا نشده و برای همین آزمون و خطا در این کار زیاد بود.

داریوش موفق هم درباره تفاوت تئاتر موزیکال با تئاترهای دیگر گفت: یک نمایش موزیکال همیشه واقعیت و خواست انسان را همزمان با هم دارد، واقعیت در بستر نمایش سیال است اما خواست انسان و مدینه فاضله پرسوناژها در آوازها و حرکتها گنجانده می‌شود و جهانی را می‌سازد که انگار همیشه راهی برای پرسوناژها باز میکند. الیورتوئیست با اینکه درباره مصایب و مسایل انسانها صحبت می‌کند،فضای شادی دارد و من را یاد(درام موزیکال)رقصنده در تاریکی(کارگردان)لارسفونتریر میاندازد که اتفاق مخوفی برای زن داستان می افتد و قرار میشود دار زده شود اما در تمام این مدت در حال رقص است، موزیکال الیورتوئیست هم برای من همین طور بود و به نوعی شفابخش بود و از اینکه بخشی از این کار بودم، بسیار خوشحالم.اما نفر بعدی که به جمع الیورتوئیستی‌ها پیوست

داریوش موفق در ادامه صحبت‌های محمد شاکری گفت:برای بچهها بازی  و باور کردن خیال راحت  است و اگر تربیت شوند برای بازی روی صحنه می‌توانند به بازیگرهای فوق العاده تبدیل شوند. بازیگری برای من ادامه بازیهای بچگی است، فقط جدیتر و منظم‌تر است و خوبی‌اش این است که از آن می‌توانیم پول دربیاوریم.(میخندد)

موفق بازی آرمان را هم که نقش «الیورتوئیست» را بازی می‌کند فوق العاده دانست تا جایی که در بعضی لحظه‌ها او را شگفت زده می‌کند.

حسین پارسایی هم در این باره اضافه کرد: ما به دلیل زیاد بودن اجراها دو بازیگر برای نقش الیور داریم که یکی از آنها ایلیا نصرالهی و دیگری آرمان مرادی است.

کارگردان الیورتوئیست که گروهی 200 نفره را برای انجام این موزیکال زیر نظر خود و البته گروه کارگردانیاش داشته گفت:گاهی در طی تمرینهای موسیقی ترجیح میدادم به آقای کیارس نگاه نکنم، بچه‌ها کارشان را تازه شروع کرده بودند و اشتباه زیاد داشتند و ایشان هم آنقدر گوش حساسی داشتند که بین 100 نفر اگر یکی فالش میخواند، متوجه می‌شد و موسیقی را نگه می‌داشت و می‌گفت آقا یا خانم شما اشتباه خواندید!

بردیا کیارس در جواب این سوال که آیا درست است که بعضی از کارها را موسیقی نجات میدهد گفت: باید آهنگساز این اثر جواب این سوال را می داد  چون  من اجرا کننده و رهبر ارکستر هستم اما این را می‌توانم بگویم که اگر گروه نمایشی و موسیقی همگام هم نباشند و کار هم را تحت شعاع یکدیگر  قرار دهند اتفاق درست نمی‌افتد چون کار کاملا  تیمی است و در گروه بزرگ الیورتوئیست هم فکر نمی‌کنم هیچ کس این طرز فکر را داشته باشد.

رهبر ارکستر بادی کارا با اشاره به این موضوع که تا قبل از پیوستن به این پروژه تنها نام بسیاری از اعضای این گروه را شنیده بوده گفت: بعد از چند ماه همکاری و حالا که اجراهایمان به شمارش معکوس برای پایان رسیده،بسیار ناراحت هستم چون به همه گروه از آن بازیگر 7 ساله کار تا خود آقای پارسایی  عادت کردم و از ابتدا شاهد انرژی و زحمت همه برای این کار گروهی بودم.

داریوش موفق هم دراین باره گفت: کارگروهی کار بسیار سختی است چون سلایق و ظرفیت‌ها متفاوت از هم است اما هر بار که تئاتر کار می‌کنم جالب تر از همه به نقطه اشتراک رسیدن همین آدم های مختلف است.

پارسایی هم در پایان با اعلام این خبر که برای اجرای این تئاتر در کشورهای دیگر از گروهشان دعوت‌هایی صورت گرفته و از همه اعضای تیمش تشکر و  عنوان کرد: من این شانس را داشتم که بهترین‌ها در کنار خودم داشته باشم،مهناز افشار،آتیلا پسیانی استادم،نوید محمد زاده،کاوه اهنین جان و هوتن شکیبا که با بازی خوبش همه را به وجد می آورد.همچنین شیما میرحمیدی(طراح لباس) سارا اسکندری( چهره پرداز) سهیل دانش اشراقی (مدیر هنری و طراح صحنه) مرتضی نجفی (طراح نور) که یکی از جلوههای نمایش ماست و در گروه کارگردانی احمد سلیمانی که چهره محبوب گروه ماست که تعداد زیاد بازیگران را سرپرستی و هدایت میکند،محمدرضا کوهستانی دراماتورژ، گروه ارکستر بادی کارا که بسیار خوش آتیه هستند و گروه کری که جانانه با ما همکاری کردند و همچنین دانشجویان،همکاران تالار وحدت، کودکان و خانواده هایشان که با صبوری شان اجازه دادنداین کار رقم بخورد و بسیاری افراد دیگر که ذهن و زمان اجازه بردن نامشان را نمی دهد.

در این برنامه قسمت هایی از موزیکال الیورتوئیست پخش و به گفت و گو با عوامل دیگر پرداخته شد.

کاوه آهنین جان بازیگر نقش بامبل گفت:من تا به امروز روی صحنه چند باری تجربه خواندن داشتم اما  موزیکال الیورتوئیست تجربه‌ای ویژه  از باب فرم و موسیقی بود چون تا به حال همزمان با موسیقی تجربه خواندن روی صحنه را نداشتم که تا اینجا خدا را شکر نتیجه خوبی گرفته ایم.

میثم احمدی مجری طرح الیورتوئیست گفت: موزیکال الیورتوئیست کار مشارکتی و تیمی بوده است. روزی که ایده تولید این اثر به ذهن آقای پارسایی رسید کار ترسناکی به نظر نمی‌آمد و همه تلاشمان را می کردیم تا چگونگی اجرای این اثر را پیدا کنیم چرا که تا پیش از این در ایران چنین تجربهای  در این ابعاد انجام نگرفته بود.در طی کار آزمون و خطای زیادی داشتیم اما با همدلی دوستان و اتاق فکری که تشکیل شد، اشتباهها و ترس‌ها کمتر شد و توانستیم بر آنها غلبه کنیم و به تولید آنچه که امروز میبینید، رسیدیم.

هادی قضات سرپرست گروه آوازی گفت:موزیکال الیورتوئیست اتفاق بسیار خوبی در ایران است و در بخش آوازی آن هم اتفاق‌های خیلی خوبی افتاده چون بچه‌های بازیگر توانسته‌اند وارد حیطه آواز بشوند و نقش‌های خودشان را با آواز اجرا کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha