• چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 96092212242
  • منبع : نمایندگی مرکزی

رییس چهارمین کنفرانس ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق:

تشخیص فرصت ها به یک مهارت کلیدی و موثر در صنعت آب و برق تبدیل شود

تشخیص فرصت ها به یک مهارت کلیدی و موثر در صنعت آب و برق تبدیل شود

ایسنا/مرکزی رییس چهارمین کنفرانس ملی کاربرد سامانه اطلاعات مکانی GIS در صنعت آب و برق گفت: می بایست تشخیص فرصت ها را به یک مهارت کلیدی و موثر در صنعت آب و برق و به یک روش سیستماتیک توسعه ای تبدیل کنیم.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، فرهاد شبیهی در مراسم افتتاح این کنفرانس که در محل استانداری مرکزی در حال برگزاری است، اظهار کرد: امروزه واقعیت های جهان و ابزار ما برای درک این واقعیت ها در حال تغییر است و علم و به تبع آن فناوری علاوه بر اینکه ما را با واقعیت های دنیای پیرامون آشنا می سازد بر حوزه منافع ملی و امنیت کشورها نیز تاثیرگذار است.

وی افزود: کنفرانس ملی اطلاعات سامانه های مکانی نیز در این مسیر با 3 دوره برگزاری موفق در حوزه برق و اخیرا در حوزه آب و برق یکی از محوری ترین رویدادهای علمی وزارت نیرو بوده و می تواند نقش موثری در توسعه زیرساختی کشور در تمامی بخش ها ایفا کند.

شبیهی اظهار کرد: کنفرانس سوم در حالی به پایان رسید که بر ضرورت تدوین سند راهبردی GIS و SDI وزارت نیرو و توسعه استانداردهای مربوطه، یکپارچه سازی و گسترش برنامه های آموزشی و دریافت تجربیات موفق از سازمان های داخلی و سایر کشورها تاکید کرد.

وی افزود: اما روند پرشتاب رشد فناوری ها در زمینه های مختلف مهندسی و لزوم بکارگیری آن در صنعت آب و برق، تغییرات مداوم اقلیمی و وجود لاینقطع اختلالات زیست محیطی ناشی از عملکرد ناصحیح و بهره برداری نامناسب، وقوع بلایای طبیعی، اهمیت مدیریت حجم عظیم داده ها در زمینه های مختلف و لزوم ایجاد ارتباط بین آنها در بازه های زمانی معین، اهمیت تجزیه و تحلیل وضعیت سنجی اطلاعات و تبدیل آنها به دانسته های موثر در تصمیم گیری ها، همچنین ضرورت استفاده از داده های مدیریتی به روز در حوزه های برنامه ریزی و تصمیم گیری در شرایط عادی و بحرانی، کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت با تدوین فرایندهای موثر، هوشمندسازی و ضرورت های توجه به ایجاد شبکه های هوشمند با رویکرد برنامه ریزی برای ایجاد شهرهای هوشمند و ضرورت ایجاد یک نگاه جامع و فرانگر ایجاب می کند که تمامی بازیگران این عرصه مستقل از نوع و محل حضور به صورت یکپارچه به منظور توسعه علمی و استفاده از دستاوردهای این حوزه الگوها و پروتکل های جدیدی را معرفی کنند.

شبیهی افزود: این الگوها باید فارغ از ایجاد داده های مکانی و نمایش آنها با به اشتراک گذاشتن داده ها به دنبال فرایندهای مکانیزه مکان محور بوده و با توسعه سیستم های اتکاپذیر و ارزیابی مزیت ها در جهت افزایش پایداری و دسترس پذیری خدمات در ظروف زمانی مشخص حرکت کنند.

وی اظهار کرد: این امر میسر نمی شود مگر آنکه با یک رویکرد فرایندی در تدوین استراتژی های توسعه برای تحقق اهداف به تشخیص فرصت ها حساس بوده و در فضای عدم قطعیت، از نتایج حاصله بهره لازم را ببریم. این بدان معناست که می بایست تشخیص فرصت ها را به یک مهارت کلیدی و موثر در صنعت آب و برق و به یک روش سیستماتیک توسعه ای تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه این کنفرانس می تواند با ایجاد بستر مناسب برای ارائه نتیجه یافته های علمی مبتنی بر تلاش های ارزشمند و مستمر نخبگان کشور با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی  در کنار تجارب موفق داخلی شرکت های صنعت آب و برق و سازمان های پیشرو و ارائه کارگاه های داخلی و خارجی که از نقاط قوت کنفرانس چهارم است فرصتی را فراهم کند تا در یک تعامل دو سویه صنعت و دانشگاه با درک بهتر از توانایی های یکدیگر در عرصه فعالیت های علمی کاربردی و ایجاد سازوکارهای مناسب توسط سازمان ها و نهادهای مسئول خصوصا حول محورهای کنفرانس گام های موثری برداشته شود.

شبیهی بر لزوم پرهیز از عملکرد جزیره ای سازمان های مسئول و حرکت فرایندی در مسیر یکپارچه سازی از جمله تولید و عرضه داده ها با عزمی راسخ در راستای برداشتن به گام هایی که از آن سخن گفته شد، اظهار کرد: تدوین برنامه استراتژیک صنعت آب و برق در GIS با توجه به ابلاغ نظام‌نامه SDI و GIS بعنوان یک اصل ضروری است و بر تدوین سند راهبردی کشور در این خصوص نیز تاکید می شود.

وی توجه به تحقیقات کاربردی و توسعه آموزش هدفمند برای ارتقای سطح مهارت ها در این حوزه به عنوان یک اصل را خواستار شد و افزود: تدوین سازوکار مناسب برای استفاده از ظرفیت های قانونی و الزامات اجرایی آن از مهمترین موضوعات مورد نظر در تحقق اهداف تلقی می شود و تدوین شاخص های کلان و شاخص های محوری در حوزه GIS از نکات دیگری است که در این خصوص انتظار می رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha