به گزارش ایسنا، رویا منوچهری که در نشست «بررسی اقدامات انجام شده و چالشهای پیش رو در زلزله کرمانشاه» توسط جمعیت امام علی، با بیان اینکه این جمعیت از همان لحظات اولیه وقوع زلزله، برای آغاز امدادرسانی به این مناطق فرمهای شناسایی را تدوین کرد، افزود: در این فرمها مناطق زلزلهزده به صورت روستا محور و خانواده محور مورد شناسایی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه اطلاعات اولیه روستاها برای نیازسنجی ارسال کمکها در فرمهای شناسایی قرار گرفته است، اظهار کرد: جمعیت روستا، تعداد خانوارها، کودکان، زنان سرپرست خانوار، وضعیت تحصیلی و تخریب مدارس، تعداد کشتهها و وضعیت بهداشت این مناطق مورد شناسایی قرار گرفتند. به این ترتیب در روستاهایی که درصد تخریب بالایی داشتند اما خدمات به اندازه کافی به آنها نرسیده بود، کمکهای اولیه، حتی پیش از سایر سازمانهای امداد رسانی توزیع شد.
وی در ادامه با بیان اینکه تا پنجم آذر ماه در منطقه ثلاث باباجانی بیش از ۳۲ روستا شناسایی شدهاند، افزود: بیش از ۶ کشته، ۵۳ مصدوم و ۱۲۰۸ خانوار در این مناطق وجود داشتند. همچنین در منطقه سر پل ذهاب و ازگله نیز ۱۴۱ روستا، ۹۰۲۰ خانوار و ۶۷۶ کشته مورد شناسایی قرار گرفتند. تعداد روستاهای شناسایی شده منطقه جوانرود نیز ۷۷ مورد با ۲۲۲۸ خانوار و نزدیک به ۵ کشته بودهاند.
منوچهری در ادامه با اشاره به اولویت تامین سر پناه و وسایل گرمایشی در این مناطق، اظهار کرد: تامین نیازهای آموزشی در این مناطق نیز در اولویتهای بعدی قرار دارند.
وی، مهمترین مشکل در بحث شناسایی مناطق زلزلهزده را ناشناخته بودن این مناطق و نبود توجه کافی به این روستاها حتی پیش از زلزله دانست و افزود: بسیاری از مردم که خود را ساکن روستاهای مطرود می دانستند، در هنگام مواجهه با سیل کمکهای مردمی خوشحال شدند.
سخنگوی تیم امداد رسانی جمعیت امام علی (ع) با بیان اینکه مسائل بهداشتی مانند کمبود سرویسهای بهداشتی تا پیش از زلزله نیز در این مناطق وجود داشت، تصریح کرد: عمدهترین نگرانی مردم زلزله زده مربوط به تامین سرپناه در فصل زمستان است.
وی در ادامه با ارائه گزارشی از اقلام ارسال شده از کمکهای مردمی به این مناطق افزود: تا سوم آذر ماه بیش از ۶۷۶۹ مورد وسایل گرمایشی، ۳۳ هزار و ۸۰۲ مورد ماده غذایی، هزار و ۶۰۶ مورد خدمات پزشکی و ۶ هزار و ۵۷۴ مورد وسایل بهداشتی به این مناطق ارسال شده است.
سخنگوی ستاد مدیریت بحران جمعیت امام علی (ع) مهمترین بیماریهای رواج یافته پس از وقوع زلزله را مربوط به مشکلات پوستی مانند اگزما دانست و افزود: در بسیاری از موارد زخمهای ایجاد شده بر اثر ریزش آوار، عفونتهایی را در این افراد ایجاد کرده بود که پزشکان در این مناطق مجبور به تجویز آنتی بیوتیک به آنها شدند. همچنین بسیاری از مردم به دلیل بیماریهایی مانند دیابت نیاز به داروهایی مانند انسولین داشتند. کودکان نیز باید همزمان با آغاز فصل سرما نسبت به بیماریهای گوش و حلق و بینی و بیماریهای کلیوی غربال شوند.
۲میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان کمکهای مردمی جمعیت امام علی برای زلزلهزدگان
زهرا رحیمی، مدیر عامل جمعیت امام علی(ع) نیز در بخش دیگری از این نشست میزان کمک های مردمی که در اختیار این جمعیت قرار گرفته است را نزدیک به ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: بیش از ۶۰۰ میلیون تومان از این مبلغ صرف خرید وسایل گرمایشی، چادر و لباسهای زمستانی نظیر کاپشن و چکمه برای کودکان و سایر آسیب دیدگان شده است. قصد داریم تا با باقی مانده این پول نیز در سه روستا به شکل پایلوت اقدام به اشتغال زایی در مراحل بعدی بازسازی کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نمایندگی این جمعیت در کرمانشاه از نخستین ساعات وقوع زلزله به ارزیابی عمق حادثه و درخواست نیرو پرداخته است، افزود: با توجه به ارزیابیهایی که در نخستین روز پس از زلزله در منطقه سر پل ذهاب انجام دادیم، کمک رسانی را به شکل سازمان یافته و مستمر حتی در مناطق کمتر شناخته شده، آغاز کردیم.
رحیمی با بیان اینکه در نخستین مرحله از امداد رسانی مسئولیت منطقه به ستاد بحران جمعیت امام علی (ع) واگذار شده بود، ادامه داد: در ابتدا قرار بود سه مرکز در سر پل ذهاب، ازگله و ثلاث باباجانی دایر شود، اما به تدریج امدادرسانی به کل منطقه را آغاز کردیم و با استفاده از این سه مرکز کوشیدیم تا به تمام منطقه اشراف داشته باشیم.
وی با بیان اینکه اولویت امداد رسانی در روزهای نخست پس از حادثه بیشتر متوجه تامین نیازهای اولیه بود، اظهار کرد: بعد از انتشار اطلاعیه جمعیت امام علی (ع) سیل کمکهای نقدی و غیر نقدی مردم به سمت این جمعیت روانه شد و از امداد رسانی این جمعیت به عنوان یک سازمان مردم نهاد و با سابقه استقبال شد.
مدیر عامل جمعیت امام علی (ع) با بیان اینکه نقش NGO ها در زمان وقوع حوادث طبیعی، بیشتر نظارت بر عملکرد دستگاههای مرتبط با مدیریت بحران است، اظهار کرد: بعد از وقوع حادثه و با دیدن کاستیهایی که در کمک رسانی به این مناطق وجود داشت، ناچار شدیم تا در فرآیند امداد رسانی وارد شویم و در کنار برنامهریزی و ارائه نظرات مشاورین، ارائه کمک به مردم زلزلهزده را نیز در دستور کار قرار دهیم. ضعف امداد رسانی در ساعات اولیه پس از وقوع زلزله باعث شد تا نیروهای داوطلب جمعیت امام علی وارد فرآیند امداد رسانی شوند، مردم نیز ما را معتمد خود دانستند و به این ترتیب کمکهای خود را در اختیار ستاد بحران جمعیت امام علی قرار دادند.
لزوم مطالبهگری مردم از ستادهای بحران دولتی
وی با انتقاد از اینکه ناهماهنگی در ستادهای دولتی مدیریت بحران گاهی تبدیل به بحرانی جدید میشود، تصریح کرد: مردم باید نسبت به انجام دقیق وظایف ستادهای بحران دولتی مطالبهگری داشته باشند. این در حالی است که مردم به دلیل ناامیدی از این ستادها توقع خودشان را به سمت NGO ها و متولیان غیر دولتی چرخاندهاند و از آنها گزارش و شفاف سازی میخواهند.
رحیمی با بیان اینکه عمق فاجعه با مبالغی که در دست NGO ها است، همخوانی ندارد، افزود: براساس آمارهای به دست آمده در شناسایی ستاد بحران جمعیت امام علی (ع) بیش از ۸۰۰ روستا دچار آسیب شده اند. هزینه تخمین زده شده برای بازسازی این روستاها نسبت به حجم کمکهای جمع شده توسط سازمانهای مردم نهاد و اشخاص شناخته شده توسط مردم قابل مقایسه نیست.
مدیر عامل جمعیت امام علی (ع) با اشاره به اینکه مردم فکر میکنند به دلیل کمکهای گستردهای که به NGO ها کرده اند، این نهادها باید پاسخگوی همه اتفاقات و نقایص کمک رسانی به این مناطق باشند، تصریح کرد: همانطور که یک فرد نمیتواند کل بحران را پوشش دهد و ظرفیت محدودی دارد، یک سازمان مردم نهاد نیز نمیتواند به دلیل نبود امکانات دولتی تمام بخشهای مناطق زلزله زده را تحت پوشش قرار دهد.
رحیمی با بیان اینکه نمیشود الزامات کار در دست دولت باشد ولی توقع انجام کار نسبت به سمنها ایجاد شود، اظهار کرد: کاری که سازمانهای مردم نهاد باید انجام دهند، رصد فعالیتهای دولتی و وارد شدن به بخشهایی است که دولت از پس آن برنمیآید. برای مثال مردم زلزلهزده شرایط روحی و روانی نامناسبی دارند و نیازمند مددکاری، روانشناسی و کار درمانی با کودکان هستند. NGO ها میتوانند دلسوزانهتر، باتجربهتر و ساختار یافتهتر از دولت وارد این عرصه شوند.
وی با انتقاد از فضاسازیهایی که نسبت به نبود امنیت در منطقه انجام میشد، اظهار کرد: با وجود این فضاسازیها زمانی که نیروهای جمعیت امام علی (ع) وارد مناطق زلزلهزده شدند، با حجمی از مهمان نوازی و فضای امن در روستاهای زلزله زده روبرو شدند. زمانی که به مردم القا میشود که مدیریت درست در ارائه کمک به مناطق زلزله زده وجود ندارد و این احتمال وجود دارد که خدمات حمایتی و کمک رسانی به دست آنها نرسد، این افراد بر اثر فشار روحی ممکن است رفتارها و واکنشهای هیجانی از خود بروز دهند. این رفتارها در زمان وقوع حوادث طبیعی افزایش پیدا میکند، اما باید با مدیریت صحیح این اطمینان به مردم داده شود که امنیت آنها و ارائه کمکهای اولیه به شکل مستمر در اختیار آنان قرار خواهد گرفت. در صورتی که این فضاسازی ادامه پیدا میکرد، ممکن بود حتی کمکهای مردمی به دست مناطق دوردست و مرزی نرسد.
اعزام نیروهای آموزشی به مناطق زلزلهزده از هفته آینده
مدیر عامل جمعیت امام علی(ع) با بیان اینکه پس از رفع نیازهای اولیه از هفته آینده نیروهای آموزشی برای پر کردن خلاء آموزش راهی این مناطق خواهند شد، اضافه کرد: در تلاش هستیم تا در بحث آموزش از افراد کرد زبان بهره ببریم تا خلاء ناشی از این بحث نیز به درستی پر شود. در بسیاری از این مناطق تا پیش از زلزله نیز کلاسهای درس در کانکسها تشکیل میشدند. در حال حاضر نزدیک به ۱۰ کانکس در اختیار جمعیت امام علی قرار گرفته است که در نظر داریم ۳ کانکس را به وسایل پزشکی مجهز کنیم و بقیه آنها را به فضای آموزشی اختصاص دهیم.
مدیر عامل جمعیت امام علی (ع) با اشاره به اینکه این جمعیت از سال ۸۳ در این مناطق پایگاه دارد، اظهار کرد: مساله اقتصاد و اشتغال در این مناطق تا پیش از این نیز در روستاهای غرب کشور وجود داشت و ربطی به زلزله ندارد. بسیاری از ساکنان این روستاها افراد تحصیل کرده و کارآمدی هستند که با مشکل اشتغال روبرو هستند. فرهنگ آنان و مدیریت خودجوشی که در بسیاری از روستاها مشاهده کردیم، گواهی بر این مساله بود. به همین دلیل قصد داریم هزینههایی که در آینده در این منطقه انجام می دهیم را معطوف به پروژههای اشتغالزایی کنیم.
تقویت پروژههای اقتصادی؛ فاز دوم کمکهای جمعیت امام علی به مناطق زلزلهزده
رحیمی با اشاره به این که در مراحل اولیه اسکان روستاییان به دنبال استفاده از مسکنهای پیش ساخته هستیم، افزود: این مسکنها در فصل زمستان با استقبال روبرو خواهند شد و فصل بهار نیز میتوانیم مسکنهای پیش ساخته را تبدیل به مدرسه و بیمارستان کنیم و با حضور در این روستاها و جلب مشارکتهای مردمی، پروژههای کارآفرینی را کلید بزنیم. در فاز دوم کمک مردمی به مردم مناطق زلزله زده قصد داریم تا به تقویت پروژههای اقتصادی نظیر دامداری، کشاورزی و گسترش بازار برای این محصولات بپردازیم.
مدیر عامل جمعیت امام علی (ع) با انتقاد از اینکه در زمان وقوع بحران مدیریت یکپارچهای در کشور وجود ندارد، افزود: با هر بار وقوع زلزله در کشور تقسیم کار جدیدی بین سازمانهای مختلف انجام میشود. این در حالی است که میتوان برای گروههایی نظیر کودکان، سالمندان و زنان از قبل بستههای کمکهای اولیه را طراحی و نگهداری کرد. به این ترتیب به جای پرت کردن چادر جلوی مردم، میتوان پس از شناسایی نیازهای اولیه، این بستهها را در اختیار آنان قرار داد.
رحیمی با اشاره به اینکه زلزله میتواند یک فرصت برای استفاده از فواید طبیعی و زمین شناختی باشد، افزود: به دلیل نبود مدیریت بحران، این حادثه طبیعی تبدیل به یک بلا شده است. مناطق زلزلهزده در حال حاضر مورد توجه قرار گرفتهاند، اما این فرصت به بهای از دست دادن جان هموطنانمان تمام شده است. درحال حاضر نیز این مناطق با حجم زیادی از حضور و توجه سازمانها رو به رو هستند، اما مساله قابل توجه این است که باید این توجه به شکل مستمر نسبت به این مناطق معطوف شود و اینطور نباشد که بعد از مدتی آنها را از یاد ببریم.
وی یکی از دلایل حجم بالای کمکهای مردمی را استفاده از ظرفیت فضای مجازی عنوان کرد و گفت: جمعیت امام علی (ع) هم اطلاعیه های متعددی درباره اولویت اقلام اهدایی منتشر کرد که تا روزهای متمادی در فضای مجازی دست به دست میشد. به همین دلیل برای پیشگیری از تداخل احتمالی در این اطلاعیه ها از تاریخ و شماره استفاده کردیم تا مردم در جریان جدیدترین نیازها قرار گیرند.
به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست، مسعود بابایی - مدیر عملیاتی تیم امدادرسانی جمعیت امام علی (ع) با اشاره به اینکه ستاد بحران جمعیت امام علی (ع) تا این لحظه بیش از ۷۸ روستا را مورد شناسایی قرار داده است، گفت: نیروهای این ستاد همزمان با شناسایی این مناطق به شکل شبانهروزی توزیع کالا و نیازهای اولیه را آغاز کردند.
بابایی با بیان اینکه نیروهای این ستاد از همان آغاز به چند دسته تقسیم شدند، توضیح داد: این نیروها با کمک دهیاران و معتمدین محل ابتدا به جمع آوری اطلاعات و نیاز سنجی میپرداختند و سپس با برآورد تعداد نیازهای هر روستا از طریق انبارهای این ستاد در استان کرمانشاه اقلام مورد نیاز را جمع آوری و توزیع کردند.
وی ناهماهنگی بین دستگاههای مختلف را مهمترین آسیب در کمک رسانی به مردم زلزلهزده دانست و افزود: در روزهای اولیه تلاشهای زیادی از سوی نیروهای این ستاد برای آگاهی از برنامههای سایر دستگاهها انجام شد، اما زمانی که متوجه شدیم این دستگاهها نیز برنامه مشخصی برای کمک رسانی به این مردم ندارند، با استفاده از دادههایی که از طریق شناسایی نیروهای خودمان داشتیم، توزیع خدمات را انجام دادیم. در برخی از این مناطق تیم شناسایی در صبح نیازسنجی از اقلام مورد نیاز را انجام میداد اما زمانیکه هنگام شب برای توزیع اقلام مراجعه میکردیم، میدیدیم که گروههای دیگری به توزیع کالا پرداختهاند. درحالیکه اگر هماهنگی بین دستگاهی وجود داشت این کمکها سریعتر و بدون اتلاف هزینه به دست مردم میرسید.
نبود ستاد واحد مدیریت بحران؛ چالش زلزله کرمانشاه
مدیر عملیاتی تیم امدادرسانی جمعیت امام علی (ع) در ادامه اظهار کرد: برخی از نهادهای خودجوش مانند آستان قدس رضوی نیز برای دریافت اطلاعات به ما مراجعه میکردند تا به این ترتیب از موازی کاری پیشگیری کنند. نبود ستاد واحد مدیریت بحران باعث شده بود تا برخی از مناطق از یک کالای بخصوص اشباع شوند، اما به برخی از مناطق نیز کالایی نرسد.
بابایی با اشاره به محدودیتهای سازمانهای مردم نهاد در کمک رسانی به مردم زلزلهزده تصریح کرد: این سازمانها ساز و کارهای گستردهای برای آواربرداری یا ارائه خدمات بهداشتی ندارند، امکانات محدود آنها اجازه نمیدهد تا بتوانند در این زمینه کمکی انجام دهند.
وی با اشاره به اهمیت ارائه کمکهای تخصصی روانشناسی به این مناطق و جلب مشارکت مردم زلزلهزده اظهار کرد: در نخستین مراحل ارسال کمکها در برخی از روستاها با واکنشهای هیجانی از سوی مردم زلزله زده روبرو شدیم، اما پس از حضور نیروهای تخصصی روانشناسی و کار با کودک شاهد فروکش استرسها و ناآرامی مردم زلزله زده بودیم؛ بطوری که در برخی از روستاها معتمدین و بزرگان روستا خودشان نسبت به مدیریت بحران اقدام میکردند و حتی به نتایج بهتری میرسیدند.
انتهای پیام
نظرات