به گزارش ایسنا - منطقه یزد، «سعید نمکی» در دومین روز از چهل و هشتمین گردهمایی معاونان پژوهشی جهاد دانشگاهیهای کشور با بیان اینکه دو خطای استراتژیک در نظام برنامهریزی کشور انجام شده است، اظهار کرد: پنج برنامه توسعه قبل و پنج برنامه توسعهای در بعد از انقلاب برای توسعه کشور تدوین و اجرایی شده که در هیچ کدام نقش انسان توسعه یافته دیده نشده است.
وی افزود: انسان توسعه یافته نقش مهمی در پیشرفتهای مختلف و کاهش هزینههای کشور ایفا میکند.
معاون علمی، اجتماعی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: متأسفانه تاکنون هزینههای مربوط به آموزش و پژوهش در کشور به عنوان سرمایه گذاری در راستای توسعه یافتگی دیده نشده و این یکی از مهمترین اشتباهات مدیریت و برنامه ریزی کشور بوده است.
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه توسعه از مسیر توسعه یافتگی نیروی انسانی میگذرد و انسان توسعه یافته جز از مسیر آموزش و پژوهش بدست نمیآید، تصریح کرد: این تفکر در حال نهادینه شدن در نظام مدیریت و برنامه ریزی کشور است.
نمکی در بخش دیگری از سخنان خود عدم تعیین اولویتهای پژوهشی کشور را یکی از اصلیترین معضلات برنامهریزی کشور دانست و بیان کرد: براساس آمار به دست آمده در سال ۱۳۹۵ بیش از ۴۴ درصد بیکاران کشور لیسانس و فوق لیسانس هستند و فقط چهار درصد بیسواد هستند.
وی با بیان اینکه نظام تربیتی و آموزشی کشور برای خلق ثروت تدوین نشده است، گفت: در حال حاضر چهار درصد از داروی وارداتی کشور معادل ۹۶ درصد تولید داخل ارزبری دارد.
معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان این که جهاد دانشگاهی باید در سیاست گذاری پژوهشهای کشور نقش آفرینی کند، تأکید کرد: ساماندهی ظرفیتهای پژوهشی یکی از اولویتهای اجرایی در راستای تدوین برنامههای توسعهای است.
این مقام مسئول فعالیتهای جزیرهای فعالیتهای پژوهشی کشور را دومین اشکال مدیریتی و اجرایی برنامههای پژوهشی ایران عنوان و ادامه داد: نگاه جزیرهای به فعالیتهای پژوهشی نگاهی خطرناک است و باید هر چه سریعتر اصلاح شود.
نمکی شناسایی امکانات کشور را ضروری دانست و بیان کرد: در شرایط کنونی بخش خصوصی مقتدر در حوزه پژوهشی در کشور وجود ندارد و این از دیگر معضلات توسعهای کشور است.
وی با بیان اینکه عدم توجه به صادرات محصولات داخلی و عدم انجام فعالیت کامل واحدهای R&D پژوهشی تا صادرات را از دیگر اشکالات توسعهای و پژوهشی کشور است، افزود: کار بخش پژوهشی این است که در حل مسائل و گروههای فروش و صادرات بخش صنعتی حضور فعال داشته باشد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه نقش جهاد دانشگاهی خیلی فراتر از فعالیتهای کنونی است، گفت: جهاد دانشگاهی باید به عنوان اتاق فکر و چراغ راه در کنار نظام برنامهریزی کشور حضور داشته باشد و در سیاستهای گذاریهای کلان کشور به دولت کمک کند.
نمکی در ادامه نظارت بر فعالیتهای پژوهشی و توسعهای کشور از طرف دولت را از دیگر رسالتهای جهاد دانشگاهی دانست و بیان کرد: جهاد دانشگاهی باید رسالت خود را در راستای توسعه همه جانبه کشور ایفا کند.
وی در پایان توجه ویژه به حوزه سلامت، حوزه اجتماعی، آب و محیط زیست، دفاع و امنیت را محورهای اصلی توسعه کشور دانست و خاطرنشان کرد: واگذاری مدیریت برنامه ریزی به استان ها یکی از برنامه های در دستور کار دولت است.
نظرات