به گزارش ایسنا و به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان ، محمد حسن قائدیها در همایش استانی مبارزه با اعتیاد در جمع مسوولان استانی در هنرستان فضیلی اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر از برنامههای اصلی بوده تا این بحث ملی و اجتماعی شده و همه مردم جامعه وارد عرصه مبارزه با آسیبهای اجتماعی به ویژه مبارزه با مواد مخدر شوند.
وی تاکید کرد: این برنامه از فعالیتهای اساسی است که اتفاق افتاده، اما به نظر میرسد برنامه های اجرایی در این بخش هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در هزاره سوم نمیتوان جلوی رشد تکنولوژی را گرفت، گفت: باید بدانیم که بحثهای آسیب های اجتماعی در بسیاری موارد در قالب فضاهای مجازی رخ میدهد و این امر به سرعت در حال افزایش است پس باید برای مدیریت این فضا تلاش کنیم.
باسوادی، فقط سواد خواندن و نوشتن نیست
مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان اذعان کرد: به واسطه توسعه پایدار هزاران نفر از شهروندان امروز همچنان در فقر اجتماعی به سر میبرند، باید دانست که با سواد شدن فقط سواد خواندن و نوشتن نیست، در واقع سواد اجتماعی، سواد رایانه، سواد زندگی کردن، مهارتهای اجتماعی و چگونه کنار هم زیستن است که از آن نام میبرند.
وی با تاکید به این نکته که ریاست جمهوری دو سال در پرسش مهر دو نکته اساسی را در معرض پرسش مردم قرار دادهاند، تصریح کرد: این برنامه بدان معنا است تا دانش آموزان و اولیای آنها به همراه مربیان و همه جامعه درگیر این مساله شوند و با انتقاد و افزایش تحمل پذیری بتوانیم آستانه تحمل در بین نوجوانان و جوانان را افزایش دهیم.
قائدیها با بیان اینکه نوجوانان و جوانان باید توانایی نه گفتن در مقابل اعتیاد را داشته باشند، تصریح کرد: امروز بسیاری از انسانها در دنیای خودشان از کرامت انسانی بی بهره هستند و کمتر از آن استفاده می کنند. در واقع نابرابری ثروت، قدرت، بهره وری جنسیتی در جامعه اتفاق افتاده است و بیکاری جوانان و بلاهای طبیعی، خشونت، تروریسم، جابجایی اجباری انسانها، کاهش منابع طبیعی در طی این سالها به عنوان اصلی ترین مشکلات جامعه بشری مطرح است.
قائدیها امنیت غذایی، مسایل بهداشتی، جسمی، روحی، روانی و ارتباطی را در صدر آسیبهای اجتماعی دانست و افزود: علاوه بر این موارد ، مبارزه با مواد مخدر از مهم ترین مواردی است که در دستور کار دولت و ملت قرار گرفته است.
انجام ۳۰ فعالیت در مدارس در حوزه مبارزه با آسیب های اجتماعی
مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان عنوان کرد: ضروی است که امروزه به ویژگیهای کلاسهای درس مدارس آموزش و پرورش دقت داشته باشیم، در جلسات متعدد کمیته پیشگیری از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش فعالیت های خوبی در این زمینه انجام گرفته است و بیش از ۳۰ فعالیت در مدارس در حوزه مبارزه با آسیبهای اجتماعی به ویژه مبارزه با مواد مخدر در مدارس استان انجام می شود، اما به نظر میرسد که این فعالیت هنوز کافی نبودهاند.
قائدیها مدیر مدرسه، همکاران فرهنگی، دانش آموزان و اولیای آنها را چهار رکن آموزش و پرورش برشمرد و گفت: توانمند کردن اولیا دانش آموزان می تواند کمک خوبی برای مدارس باشد.
وی اضافه کرد: دانش آموزان یکی از ارکان اصلی مدرسه هستند و مدیر نباید در اتاق در بسته برای دانش آموزان تصمیم بگیرد چرا که موفق نخواهد بود. هنگامی که دانش آموز به طور مستقیم در تصمیم گیری مدرسه و هدایت تعلیم وتربیت دخالت نداشته باشد، مدرسه راه به جایی نخواهیم برد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: بایستی بر مبنای تقاضا و مطالبه جوان در جامعه برنامه ریزی ها انجام بگیرد.
وی توضیح داد: امروزه باز بودن درب مدارس ملاک و میزان ارزشیابی ازمدیران توانمند است، بدان معنا که اولیا وارد مدرسه شده و نظر دهند. مبارزه با مواد مخدر بحثی ملی است و باید همه افراد جامعه درگیر این مساله شوند، امروز خرسندم که در استان اصفهان این اتفاق افتاده و در این مسیر حرکت میکنیم.
لزوم توانمند کردن دانش آموزان در مباحث اجتماعی
وی خطاب به مدیران مدارس گفت: امروز آگاهی بخشی و توانمند کردن دانش آموزان در مباحث اجتماعی از بحثهای اصلی است. باید خانوادهها راه به مدارس داشته باشند و مدیر مدرسه با در باز مدرسه پذیرای فکر و توانمدی اولیا و دانش آموزان باشد تا به موفقیت دست پیدا کند.
انتهای پیام
نظرات