• یکشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96080704045
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

در مدت کمتر از یک ماه اتفاق افتاد؛

ثبت سه گونه ارزشمند در منطقه حفاظت شده رئیسی

ثبت سه گونه ارزشمند در منطقه حفاظت شده رئیسی

ایسنا/خراسان رضوی کاراکال، کفتار راه راه و سمور سنگی در مدت کمتر از یک ماه از چشم دوربین‌های تله‌ای دور نماندند و حضورشان در منطقه حفاظت شده رئیسی ثبت شد.

شاهین شفیعی فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، عنوان کرد: خوشبختانه گونه ارزشمند کاراکال که یکی از گربه‌سانان ارزشمند و نادر ایران است در منطقه رئیسی ثبت شد که به وسیله همین دوربین‌های تله‌ای این اتفاق افتاد و بلافاصله بعد از آن نیز گونه ارزشمند کفتار راه راه ثبت شد که وجود این‌ها در رئیسی بسیار خوشحال کننده است.

وی ادامه داد: این گونه‌های ثبت شده و به خصوص گونه کاراکال جزء گونه‌های نادر حیات وحش ایران هستند، کفتار راه راه نیز یکی از چهار گونه کفتار در جهان است، ما کفتار خالدار آفریقایی، کفتار گرگی، کفتار قهوه‌ای و کفتار راه راه داریم که در قاره‌های آسیا و اروپا و بخشی از قاره آفریقا کفتار راه راه را می‌شود پیدا کرد، سه گونه دیگر نیز در قاره آفریقا پیدا می‌شوند.

شفیعی افزود: کفتاری که در کشور ما وجود دارد از همین گونه کفتار راه راه است که در گذشته جمعیت خوبی داشته ولی به دلیل توسعه کشاورزی و نا امن شدن زیستگاه‌ها، توسعه شهرنشینی و از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی و شکار بی‌رویه طعمه‌های کفتار و خودش باعث شده این گونه در معرض آسیب و کاهش جمعیت زیادی باشد.

این فعال محیط زیست گفت: کفتارها گونه لاشه خوار هستند و به تعبیری آن‌ها رفتگران طبیعت هستند و نقش مهمی در اکوسیستم طبیعی دارند و از انتشار بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند چون از لاشه و باقی مانده حیوانات تغذیه می‌کنند و اجازه انتشار بیماری در زیستگاه‌ها را نمی‌دهند و به همین دلیل جزء گونه‌های ارزشمند و مهم هستند؛ یک سری خرافات درباره کفتار وجود دارد که باعث شده این حیوان مورد آزار و اذیت قرار بگیرد گونه کفتاری که ما داریم در کشورمان کفتار راه راه است یگ گونه تک‌زی و شب رو هست و حتی به آن کفتار خجالتی می‌گویند چون بسیار محتاط است و از جوامع انسانی و انظار خودش را پنهان می‌کند و بسیار بی آزار است و هیچ گزارش ثبت شده و مستندی از حمله کفتار به انسان در ایران نداریم.

وی ادامه داد: کفتارها همیشه در معرض آسیب انسان بودند، در همین سه چهار سال اخیر در نیشابور سه قلاده کفتار توسط انسان‌ها کشته شدند و آخرین موردش مربوط به تابستان می‌شود، متاسفانه چون طعمه کم شده و حیات وحش ما آسیب زیادی دیده بعضی گونه‌ها مانند کفتار خودشان را به جوامع انسانی نزدیک می‌کنند و علتش نیز  زباله‌هایی است که مردم در حواشی روستاها پراکنده می‌کنند، کفتارها از داخل زباله‌ها می‌خواهند غذای خود را تهیه کنند که این نیز بلای جان این گونه ارزشمند شده است.

شفیعی بیان کرد: منطقه رئیسی از مناطق ارزشمند است که چرخه زیستی آن کامل است؛ از قبل می‌دانستیم در این زیستگاه ارزشمند کفتار وجود دارد و محیط‌بان‌ها نیز دیده بودند اما چون گونه محافظه کار و شب رویی است، به سختی می‌شد که مشاهده شود به همین دلیل اداره محیط زیست و محیط بانان به این فکر افتادند که در مناطقی که احتمال عبور حیات وحش وجود دارد دوربین‌گذاری کنند که در نتیجه با دوربین‌های تله‌ای موفق شدند به ثبت این گونه‌ها شدند.

وی افزود: از جمعیت این گونه‌ها اطلاعی نداریم اما این که حضور  آن‌ها ثبت شده حائز اهمیت و ارزشمند است.

شفیعی همچنین درباره سمور سنگی گفت: از خانواده‌های راسوهاست که خانواده گسترده‌ای دارند، دوربین‌گذاری‌هایی طی یکی دو سال اخیر صورت گرفته هم در پناهگاه حیات وحش حیدری و هم منطقه رئیسی و نشان می‌دهد که این گونه جمعیت خوبی در نیشابور دارد و در منطقه حیدری  بیشتر تصاویر ثبت شده اما حضور این گونه در منطقه رئیسی نیز برای ما جالب و قابل توجه بود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha