• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 96071709205
  • خبرنگار : 71461

برگزاری سمینار بین‌المللی دفاع از مسجدالاقصی و فلسطین در مالزی

برگزاری سمینار بین‌المللی دفاع از مسجدالاقصی و فلسطین در مالزی

سمینار بین‌المللی دفاع از آزادسازی مسجدالاقصی و فلسطین صبح روز دوشنبه ۱۷ مهرماه با حضور نمایندگانی از کشورهای اسلامی از جمله معاون بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این نشست نتیجه تلاش مشترک بین شورای مشورتی سازمان اسلامی مالزی (ماپیم)، سازمان جهانی رفاه مردم در مالزی (سجاگات)، دبیر خانه اتحادیه علمای اسلامی (شورا) و تشکل مدنی شهروندان بین المللی است.

هدف از برگزاری این همایش دو روزه ایجاد یک طرح استراتژیک و هماهنگ شده برای دفاع و آزادی نهایی مسجدالاقصی و فلسطین است.

این سمینار که توسط شورای عالی سازمان‌های مردم نهاد اسلامی مالزی و جمعیت علمای آسیایی برگزار شده به مدت دو روز ادامه دارد و سخنرانان در آن به تشریح موقعیت کنونی مسجدالاقصی و فلسطین و ارائه راهکارهای عملی برای مقابله با سیاست‌های توسعه‌طلبانه آن‌ها می‌پردازند.

«محمد غرمی»، از شرکت‌کنندگان در افتتاحیه این همایش که با حضور نمایندگانی از حماس و فتح به همراه نمایندگانی از سایر تشکل‌های مدنی در مالزی برگزار شد، با اشاره به بحران میانمار و قتل‌عام مسلمانان اظهار کرد: مسجدالاقصی و فلسطین مشکل اصلی امت اسلامی هستند و در این شرایط بحرانی ما به موضوع اول جهان اسلام می‌پردازیم.

وی گفت: این سمینار جدیدی نیست. در مورد فلسطین سمینارهای مختلفی در سراسر جهان برگزار شده و اغلب مسائل مختلف فلسطین در طول ۷۰ سال مورد بررسی قرار گرفته است. اینکه چرا دوباره سمینار فلسطین را برگزار می‌کنیم، به خاطر این است که دیگر نمی‌خواهیم فقط در این رابطه صحبت کنیم؛ بلکه می‌خواهیم مشخص کنیم که باید در این رابطه چه اقداماتی انجام دهیم. متأسفانه در طول برگزاری این سمینارها وضعیت فلسطین روز به روز بدتر شده و اکنون بحث به رسمیت شناخته شدن اسرائیل مطرح شده است.

او بیان کرد: ما در اینجا باید نحوه عمل و مقابله عملی در برابر این تجاوز و غصب سرزمین را مشخص کنیم و مهمترین کار ما، یافتن راهی برای بهبود وضعیت فلسطین و رفع محدودیت و محاصره غزه و جلوگیری از کشتار فلسطینیان است. متأسفانه با این همه جنایات علیه مسلمانان این وضعیت را مشاهده می‌کنیم و فقط حرف می‌زنیم و هر روز این گونه اخبار را می‌شنویم و ارتباطی بین مسلمانان جهت علاج این مشکل اساسی صورت نمی‌گیرد.

«محمد غرمی عبدالحمید» تأکید کرد: در این اجلاس قرار بر این بود که یوسف قرضاوی به ایراد سخنرانی بپردازد، ولی به دلیل بیماری که برای ایشان رخ داد این امکان فعلا میسر نشد. ایران، کامبوج، اندونزی، استرالیا، سنگاپور، مصر، تایلند، لبنان و فلسطین شرکت‌کنندگان در این اجلاس هستند و در این همایش تعدادی فیلم مستند از وضعیت فلسطین پخش می‌شود.

در ادامه این سمینار بین‌المللی «شیخ شمس‌الدین عبدالغنی»، رئیس جمعیت علمای آسیایی با اشاره به راه‌های موثر برای مقابله با تجاوز رژیم صهیونیستی گفت: آزادی مسجدالاقصی و فلسطین به مسائل مختلفی بستگی دارد و ما در این راستا نیازمند امکانات و اسباب مختلفی هستیم که از جمله آن‌ها عزم داخلی سیاست‌های کلی دولت‌ها، خودآگاهی فکری و فرهنگی جامعه، گفت‌وگو برای حل اختلافات، همکاری دولت‌های اسلامی و... است. موضوع مسجدالاقصی و فلسطین باید همیشه در قلوب ما باشد.

در این سمینار پس از نمایش فیلم مستندی از مقاومت مردم ایرلند، آمریکا، آفریقای جنوبی، هند و فلسطین در برابر اشغالگری‌ها، «شریف امین ابو شمایل»، رئیس بنیاد فلسطین مالزی با اشاره به موضوع این سمینار یادآور شد:‌ تلاش کشورهای اسلامی برای رفع معضل فلسطین بیانگر آن است که مسئله فلسطین تنها موضوع عربی و فلسطینی نیست، بلکه موضوع ارتباط با جهان اسلام است. اکنون ۵۰ سال است که فلسطین به اشغال درآمده، چرا تاکنون این سرزمین آزاد نشده است؟ آیا ما نتوانسته‌ایم به وظایف خود عمل کنیم؟ در آستانه یکصدمین سالگرد بیانیه بالفور هستیم. آیا ما آنچنان که لازم بوده برای دفاع و آزادی مسجدالاقصی عمل کرده‌ایم؟

وی تأکید کرد: اهمیت این سمینار بر اسلامی بودن قضیه مسجدالاقصی تأکید دارد. اگر ما قضیه فلسطین را درست حل نکنیم قضیه میانمار هم تبدیل به یک معضل غیرقابل حل می‌شود چون ارتش اسرائیل با ارتش میانمار برای کشتار مسلمانان همکاری خواهد کرد. بعد از برگزاری این نشست تعدادی از سران کشورهای اسلامی در ریاض و تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس، قطر را محاصره کردند. وزیر فرهنگ اسرائیل نیز در فستیوال فیلم کن لباسی پوشیده بود که تصویر مسجدالاقصی و سایر نهادهای فلسطینی روی آن چاپ شده بود. می‌خواست با این حرکت این پیام سیاسی را بدهد که این آثار تاریخی متعلق به اسرائیل است نه صاحبان این سرزمین.

رئیس بنیاد فلسطین مالزی یادآور شد: ترامپ پس از نشست ریاض به اسرائیل رفته و از محل معراج پیامبر بازدید کرد که بگوید آمریکا در غصب قدس و سرزمین اسلامی فلسطین در کنار اسرائیل قرار دارد. هر وقت در هر موضوعی رژیم صهیونیستی علیه سرزمین فلسطین و مسجدالاقصی که مردم فلسطین اعتراض کرده و مسلمانان جهان از آن حمایت کردند، رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی کرد. نمونه اخیر آن بستن دو روزه مسجدالاقصی بود که در اثر مقاومت مردم فلسطین و حمایت مردم جهان مجبور شدند مسجد را باز و دستگاه‌های کنترلی افراد را که در درب ورودی مسجد نصب کرده بودند را جمع کنند.

وی یادآور شد:‌مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیستی در سرزمین فلسطین همچنان زنده است. اهداف سه گانه رژیم صهیونیستی عبارت است از یهودی‌سازی کامل قدس و تقلیل ساکنان عرب در قدس برای تغییر هویت فرهنگ اسلامی این سرزمین. هدف بعدی او ساختن معبد یهودی در محل مسجدالاقصی با تخریب مسجد است که این سیاست ابتدا از طریق تقسیم مسجد به دو بخش مسلمانان و یهودی از لحاظ زمان و مکان انجام شد و همین امر تسلط آن‌ها را به مسجدالاقصی بیشتر کرد و هدف بعدی آن‌ها تبدیل قدس به پایتخت اسرائیل و عادی سازی روابط با کشورهای عربی است.

در ادامه این سمینار «مصطفی للداوی» از کشور فلسطین با بیان اینکه ما در این سمینار فقط برای خود صحبت نمی‌کنیم بلکه برای تمام مردم در سراسر جهان است که از اهداف فلسطین دفاع می‌کنند، گفت: همگی به اهمیت قدس واقف هستند و می‌دانند که در قرآن هم به اهمیت مسجدالاقصی اشاره شده است. مسجدالاقصی اگرچه پس از مکه دومین مسجد است ولی به دلیل تحت اشغال بودن آن یک حس خاصی به انسان می‌دهد. این مکان مقدس با سایر اماکن مقدس حتی مسجدالاحرام تفاوت‌هایی دارد و شرایط اشغالی و محدودیت‌های ایجاد شده از سوی رژیم صهیونیستی این مکان را برای مسلمانان جهان تبدیل به مکانی خاص کرده است. اکثر انبیاء یا در آنجا متولد شده و تبلیغ کرده‌اند و یا در این مسجد مقدس دفن شده‌اند.

وی سپس به تلاش‌های پیدا و پنهان صهیونیست‌ها برای تخریب مسجدالاقصی و آتش‌زدن آن اشاره کرد و گفت: تمام تلاش‌های آن‌ها تاکنون برای تخریب مسجد و خارج ساختن آن از دست فلسطینی‌ها ناکام مانده ولی هرگز از تلاش خود دست نکشیدند. تمام خیزش‌ها و انتفاضه فلسطینی‌ها همیشه از محل مسجدالاقصی آغاز شده است.

وی گفت: آن‌ها تلاش می‌کنند با تقسیم بازدید مکانی و زمانی مسجدالاقصی را بین یهودیان و مسلمانان کم کم سلطه خود را بر آن تحکیم کنند. مانند همان کاری که در الخلیل کردند و الان مسجد بزرگ الخلیل عمدتا در اختیار یهودیان قرار گرفته و بخش خیلی کمی از آن در اختیار فلسطینان است. می‌خواهند همان نقشه را در مسجدالاقصی نیز اجرا کنند.

در ادامه «مسلم عمران»، رئیس سازمان فرهنگی فلسطین در مالزی گفت: متأسفانه در حال حاضر برخی از برادران مسلمان ما برای حل مشکلات داخلی خود و منطقه دست خود را به سمت دشمن اصلی ما یعنی صهیونیست‌ها دراز کرده‌اند. آمریکا از گذشته همواره نسبت به اسرائیل حمایت‌هایی داشته است ولی ترامپ در این زمینه از همه بیشتر فعال شده است. نزدیک شدن گروه‌های فلسطینی در روزهای اخیر زمینه را برای ایجاد وحدت بیشتر در میان فلسطینی‌ها و کشورهای اسلامی فراهم می‌کند.

وی گفت: اسرائیل از جامعه مدنی و سازمان‌های غیردولتی یهودی برای پیشبرد اهداف شوم خود استفاده می‌کند. ما نیز در این زمینه باید فلسطین را حمایت کنیم. باید سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی مانند حقوق بشر و... را درگیر مسئله فلسطین کنیم. همچنین سازمان‌های امدادی و خیریه کشورهای اسلامی نیز در این راستا باید فعال شوند.

در ادامه «شیخ بلال بن شعبان» از کشور لبنان با بیان اینکه در میان اصحاب پیامبر از ملیت‌های مختلفی حضور داشتند ولی همگی در حول محور پیامبر (ص) متحد بودند، اظهار کرد:‌امروز متأسفانه جامعه مسلمانان به طرق مختلف مذهبی، فرقه‌ای، قومی و... از هم متفرق شده‌اند به همین دلیل است که یهود به همه آن‌ها مسلط شده است. اختلافات دینی و ساختگی بین دولت‌های اسلامی، صف‌های امت‌های اسلامی را شکسته است.

وی گفت: عامل تمام این اختلاف‌ها استکبار جهانی است. متأسفانه ما مسلمانان را به ابزاری برای اجرای اهداف سیاسی قدرت‌های غربی تبدیل کرده‌ایم. دشمن تمام مسلمانان رژیم صهیونیستی و اسرائیل است و ما باید از تمام امکانات برای مقابله با این رژیم استفاده کنیم و جهان اسلام در مقابل آن‌ها باید با یکدیگر متحد شوند چرا که اگر اسرائیل بتواند سیاست‌های خود را اجرا کند این امر برای تمام جهان خطرآفرین است. صهیونیسم نماینده دوران استعمار غربی است و تمام بدی‌های آن را دربر دارد. آن‌ها از مسلمانان در جنگ‌های افغانستان، بوسنی، خاورمیانه و احتمالا کردستان استفاده می‌کنند در حالی که این مبارزات هیچ نفعی برای مسلمانان ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha