• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 96060603329
  • خبرنگار : 71474

چین پیشنهاد جدید خود را به تهران رساند

نفت می‌گیریم، ریل می‌سازیم!

نفت می‌گیریم، ریل می‌سازیم!

شرکت‌های سرمایه‌گذار چینی که در طول سال‌های گذشته با توجه به پیشنهادات خود توانسته‌اند بخشی از تامین مالی و فاینانس پروژه‌های زیربنایی ایران را در اختیار بگیرند، در جدیدترین دور از مذاکرات خود با طرف‌های ایرانی پیشنهادی ارائه کرده‌اند که می‌تواند برای دو کشور اثرگذاری جدی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دو طرح مهم برقی سازی راه‌آهن تهران – مشهد و ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان در حالی از سوی دولت ایران کلید خورده و پیگیری می‌شود که براساس موافقت‌های ابتدایی به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران چینی در تامین فاینانس آن نقشی جدی خواهند داشت، موضوعی که می‌تواند با نهایی شدن مذاکرات فعلی به مرحله اجرا نزدیک شود و البته به دیگر طرح‌های زیربنایی ایران نیز سرایت پیدا کند.

در این راستا خیرالله خادمی – مدیر عامل شرکت ساخت و معاون وزیر راه ایران – در جریان مذاکرات اخیری که با یکی از هیات‌های سرمایه‌ گذاری چینی داشته از برنامه ریزی قابل توجه ایران برای ساخت ۹۰۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید خبر داده و اعلام کرده است: امکان ان وجود دارد که اولین خط سریع‌السیر ریلی ایران با همکاری طرف چینی انجام شود.

این مقام ایرانی در کنار برقی سازی خط ریلی تهران – مشهد به برنامه بزرگ برقی شدن مسیر ۷۰۰ کیلومتری تهران – تبریز نیز اشاره کرد که می‌تواند با توجه به اهمیت آن در اتصال ریلی به کشور ترکیه در آینده نزدیک در دستور کار قرار گیرد.

نماینده شرکت چینی در این جلسه ضمن اعلام آمادگی برای حضور در طرح‌های زیربنایی ایران پیشنهادی جدید ارائه کرده که می‌تواند برای دو طرف اهمیتی تازه داشته باشد.

براساس پیشنهاد چینی‌ها احداث این خطوط می‌تواند به روش تهاتر با نفت ایران انجام شود تا چینی‌ها در ازای نفتی که دریافت می‌کنند نسبت به سرمایه‌ گذاری در ایران و انتقال تکنولوژی ساخت این پروژه‌ها به داخل کشور اقدام کنند.

هرچند طرف چینی اعلام کرده نهایی شدن این پیشنهادها نیاز به حمایت انجمن توسعه فاینانس چین خواهد داشت و البته طرف ایرانی بررسی دقیق این پیشنهادها را منوط به کتبی شدن آنها کرده است، اما به نظر می‌رسد با ممکن شدن اجرای این توافق راهی جدید در مسیر سرمایه‌ گذاری کشورهای خارجی در ایران باز شود که در کنار تامین نیاز ایران به توسعه عمرانی بتواند تقاضای کشورهای وارد شده به ایران را نیز پوشش دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۳:۳۹

خیلی خوب هست امید وارم عملی بشود یک راه بسیار خوب برای ایجاد ارزش افزوده نفت هست. یک معامله برد برد هست بشرطی که طرف مقابل هم طرح را با بهترین کیفیت در کمترین زمان تحویل دهد و دانش فنی را نیز منتقل کند.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۷:۰۶

اگر دولت بخواهد کاری در جهت آبادانی ایران انجام دهد ، شروع پروژه قطار سریع السیر در سراسر ایران بهترین و ماندگارترین خدمت خواهد بود . با توجه به گسترش شبکه قطار سریع السیر در چین ، این کشور می تواند یکی از بهترین انتخاب ها در جهت ایجاد و گسترش این صنعت در ایران باشد و بدون شک خدمتی عظیم و ماندگار خواهد بود.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۰۶ ۱۸:۳۸

پس ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان چی میشه؟