به گزارش ایسنا، مرتضی حاجی که از زمان انتصاباش در این کانون، در نخستین نشست رسانهای به بهانه برگزاری دومین گردهمایی نمایندگان اطلاعرسانی گردشگری ایران در خارج از کشور که از ۱۲ تا ۱۶ شهریورماه در کرمان برگزار میشود، حضور یافته بود، درباره حواشی نمایندگیهای خارجی و همچنین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به عنوان حیاطخلوت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توضیحاتی داد.
پولی به نمایندگیهای خارجی نمیدهیم
وی با بیان اینکه در حال حاضر در ۱۹ کشور نمایندگی گردشگری وجود دارد و این فرایند از سه سال گذشته شروع شده است، افزود: این نمایندگیها مشترکا توسط کانون و سازمان انتخاب میشود که البته حقوقبگیر و کارمند نیستند، اما مأموریتی برای معرفی ایران و جذب گردشگر دارند که در جریان آن، موانع و مشکلات را نیز شناسایی میکنند.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی سپس در پاسخ به پرسش ایسنا درباره وعده این کانون برای افزایش شمار نمایندگیهای خارجی تا ۲۱ دفتر در پایان سال ۹۵، اظهار کرد: این تعداد باید اضافه شود، ولی روند کُند شده تا نقایص گذشته برطرف و سپس سرعت زیاد شود. در حال حاضر چهار نمایندگی جدید تعیین تکلیف شدهاند که پس از رأی کمیته مربوطه در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، راهاندازی رسمی میشوند.
او همچنین درباره فعالیتهای موازی و خارج از مأموریتهای تعیین شده در این نمایندگیها، توضیح داد: این دفاتر قبلا کاری داشتهاند و از آن طریق درآمد کسب میکردند، چون ما هزینههای آنها را پرداخت نمیکنیم. اگر کاری انجام ندهند، طبعا درآمدی نخواهند داشت. معرفی ایران نیز مأموریت ملیشان است که اضافه بر کار خود انجام میدهند. برای همین نمیتوانیم به آنها بگوییم کارشان را تعطیل کنند.
"حاجی" سپس فعالیت صوری برخی نمایندگیهای گردشگری را که در این نشست از سوی خبرنگاران مصداق آورده شد، رد کرد و گفت: هیچیک از این دفاتر صوری نیستند. فعالیت آنها واقعی است.
سه چهار نمایندهی خارجی خط خوردند
وی درباره عملکرد این دفاتر در بخش تبلغیات به عنوان یکی از مأموریتهای تعیین شده، گفت: کارهای تبلیغاتی از ناحیه کانون و سازمان باید انجام شود، بنابراین هزینه و طراحی اولیهاش با ما است، ولی تکثیر در محل را این نمایندگیها انجام میدهند که ما دستمزدی برای این کار به آنها نمیدهیم، اما گزارش عملکردشان را میگیریم، برای همین در اجلاس کرمان قرار است نمایندگی نمونه، معرفی و نمایندگیهایی که فعالیت قابل قبول نداشتهاند لغو قرارداد شوند. تقریبا سه، چهار کشور مشمول این شرایط شدهاند.
عبادرضا اسلامی ـ مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ در ادامهی این توضیحات، جزئیات بیشتری از کشورهایی که قرار است نمایندگی آنها لغو قرارداد شوند ارائه نکرد، اما گفت مالزی و ایتالیا دو نمایندگی گردشگری ایران را داشتند که در این مدت انتظارات را براساس شرح وظایف تأمین نکردند و به تجدیدنظر نیاز داشتند. بنابراین با تسامح قرارداد آنها لغو شده و از افراد توانمند دیگری دعوت شده است.
وی سپس درباره دستاوردهای تبلیغاتی و معرفی ایران از سوی این نمایندگیها، توضیح داد: واقعا این طور نیست که نمایندگی گردشگری ایران فقط یک نمایشگاه یک روزه برگزار کند. آنها وظایف مشخصی به عهده دارند و گاهی امتیازات ویژهای را برای ایران میگیرند، مثلا در نمایشگاه گردشگری فرانسه نماینده ایران توانست چهار سالن اختصاصی برای کشور تأمین کند.
چرا ایران در روسیه نیست؟
او همچنین درباره علت تعلل در راهاندازی نمایندگی گردشگری ایران در روسیه توضیح داد: گزینهای مطرح شد، پیگیری هم کردیم، اما مسئله اقامت نمایندهی کشورمان بود. ناچارا با سفارت ایران در روسیه و سازمان فرهنگ و ارتباطات مکاتبه کردیم تا اگر شخص علاقهمند دیگری را میشناسند معرفی کنند.
حاجی نیز در توضیحاتی درباره مشارکت این دفاتر در جذب سرمایهگذار به عنوان یکی دیگر از مأموریتهای محول شده، اظهار کرد: این دفاتر تاکنون بیش از پنج، شش مورد معرفی سرمایهگذار خارجی داشتهاند، اما به عقد قرارداد قطعی منجر نشده است. چرا که مقررات اداری و سرمایهگذاری کشور ما کمی سنگین است.
مدیرعامل این کانون همچنین درباره برخی اقدامات دفاتر نمایندگی خارج از کشور در مهاجرت معکوس به جای جذب گردشگر، گفت: از این موضوع خبر ندارم. اگر اطلاعاتی وجود دارد باید داده شود تا ما مشکل را برطرف کنیم.
حیاط خلوت قانونی مگر بد است؟
وی در ادامه درباره حواشی که سالها به کانون به عنوان حیاط خلوت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت داده شده است، اظهار کرد: چه اشکالی دارد کانون حیاط خلوت سازمان باشد؟ مگر بد است، اگر قرار باشد کار غیرقانونی اتفاق افتد، بد است، اما وقتی کار قانونی انجام میشود گذاشتن اسم حیاط خلوت خیلی موضوع هماهنگی نیست.
حاجی سپس به برخی فعالیتهای این کانون که پررنگتر از وظایف اصلی آن شده است، اشاره کرد و افزود: هر چند که این کانون باید یک تشکیلات مردمی باشد، اما پس از پیروزی انقلاب با تصویب شورای عالی انقلاب این کانون به وزارت ارشاد واگذار شد و از آن تاریخ به بعد به دولت چسبید. با این حال دولت مالک کانون نیست و طبق اصول جهانی باید رییس آن را اعضا و یا مردم انتخاب کنند، اما در کشور ما به خاطر وجود آن مصوبهی قانونی، سازمان میراث فرهنگی وگردشگری به نمایندگی از مردم، رئیس آن را انتخاب میکند. باید روزی برسد که اعضای کانون مشابه سایر کشورها به عنوان باشگاه آن را اداره کنند.
وی اضافه کرد: گردشگری بر وظایف خیلی مهم کانون که همان ایمنی تردد و جاده است سایه انداخته. کانون به عنوان چشم و گوش خدمتگیرندگان تکالیفی در این زمینه دارد که باید تلاش کند حوادث جادهای کمتر شود. هر چند که در این باره مأموریتهایی را در دو سال اخیر تعریف کرده و تفاهمنامههایی را با وزارت آموزش و پرورش بسته و در پروژهای مثل اجرای مدیریت سرعت همکاریهایی را شروع کرده و طرح تهیه منطقه ترافیکی شهر نمونه ترافیکی را در دست مطالعه قرار داده است.
فعالیت پنهانی در نمایشگاههای خارجی نداریم
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی درباره پوشیده بودن فعالیتهای نمایشگاه این تشکیلات، گفت: نقش ما پنهان نیست، چون اصلا تصمیمگیرندهی اصلی نیستیم. سازمان در این باره تصمیم میگیرد که در کدام نمایشگاه شرکت کند و مجری چه کسی باشد. تا به حال که این طور بوده و اتفاقا به خاطر تأخیرهای ایجاد شده در ابلاغها، نقصهایی ایجاد شده است. برای همین به سازمان پیشنهاد دادهایم که برگزاری نمایشگاههای تخصصی را در قراردادهای چند ساله به یک مجری بسپارند، اما تاکنون پاسخی نگرفتهایم.
او یادآور شد: ما ادعایی برای گرفتن نمایشگاهها نداریم، اما به هر حال برخی کشورها هستند که ایران نمیتواند در آنها باشد و ما میتوانیم این نقش را ایفا کنیم.
وی درباره بودجه تعیین شده برای تبلیغات از طریق نمایندگیهای گردشگری خارج از ایران، گفت: بودجه ما دولتی نیست و از محل درآمدهایمان تأمین میشود که براساس توافق با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یک میلیارد تومان از سوی کانون برای تبلیغات از طریق نمایندگیها اختصاص داده میشود و سازمان هم به همین میزان باید بودجه بگذارد.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی همچنین در مورد حضور در شبکههای تلویزیونی خارجی، توضیح داد: اعتبارات ما آنقدر نیست که بتوانیم این کار را انجام بدهیم. در واقع نیاز تبلیغات در خارج از کشور چند برابر هزینههایی است که ما میتوانیم تأمین کنیم. البته برخی کشورها مثل جمهوری آذربایجان پیشنهادهایی برای معاوضه تبلیغات تلویزیونی داشتهاند که چون ما تصمیمگیرنده و مجری نبودهایم نتواستهایم آن را به سرانجام برسانیم.
دومین گردهمایی نمایندگیهای گردشگری خارج از کشور در کرمان
حاجی در این نشست توضیحاتی هم دربارهی دومین گردهمایی نمایندگیهای گردشگری خارج از کشور در استان کرمان، داد و گفت: این گردهمایی با همکاری اتاق بازرگانی و استانداری کرمان برای معرفی ظرفیتهای این استان در خارج از مرزها برگزار میشود و انگیزهای برای بررسی و حل مشکلاتی در بخش پرواز، ویزا و سرمایهگذاری است. برای همین از مقامات مسؤول در وزارت خارجه و معاونت سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دعوت شده تا در این باره بحث و رایزنی شود.
طبیبزاده - رییس اتاق بازرگانی کرمان - نیز در توضیحاتی با اشاره به وجود پنج اثر جهانی و زیرساختهای گردشگری در این استان، اظهار کرد: با برقراری امکان صدور ویزا در فرودگاه کرمان و مذاکره با شرکتهای هواپیمایی خارجی برای برقراری پروازهای مستقیم سعی میشود از دفاتر نمایندگی گردشگری در خارج از کشور نیز به عنوان حلقه اتصال استفاده کنیم تا این ظرفیت بیشتر در خارج از کشور معرفی شود.
انتهای پیام
نظرات