طنین باغی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص انتظارات خود ازشورای شهر و شهرداری جدید عنوان کرد: شهرداری 5 سال است که از هنرمندان به خوبی حمایت میکند باید این دوستان جایگاهی برای هنرمندان مشخص کنند، جایگاهی که این هنرمندان متوجه شوند که کجای کار قرار دارند.
وی در ادامه افزود: من به عنوان یک هنرمند ایدههایی دارم که شاید دیگر عزیزان به ذهنشان نرسیده باشد ولی چون جایگاهی ندارم قدم برنمیدارم و من امسال برای ایام نوزوز و همچنین زائرین ایدههای بسیار سازنده داشتم ولی حمایتی صورت نگرفت.
باغی اشاره کرد: من به عنوان یک هنرمند توقع دارم وقتی ایده خود را شب تا صبح پیاده میکنم و برای آن زحمت میکشم با مشکلات دریافت کردن سالن نمایش روبهرو نشوم و بعد از این همه هزینه در زمان بازبینی گفته میشود که فلان شخص از فلان صحنه خوشش نیامده و یا این دیالوگها حذف شود تمام برنامهها و زحماتت آنجاست که به هدر میرود.
این هنرمند در خصوص هنر تئاتر مطرح کرد: به عقیده من تئاتر یعنی انتقاد از جامعه، فضایی برای انتقاد از هرچیزی، از سیاست گرفته تا ورزش و هنر و... باید از همه چیز انتقاد شود زیرا ماهیت تئاتر انتقاد است، به همین علت که هنرمند را طرد میکنند و برخی سالنهای نمایش ما خالی به اجرا میروند.
وی افزود: همانطور که برای قطار شهری بودجه و جلسه میگذارند باید برای تئاتر هم بودجه و برنامهریزی قرار داد و از آن بودجه در راستای حمایت از هنرمند استفاده شود تا این هنرمندان دیده شوند و راحت بتوانند مخاطب را به سالنها بکشانند.
این هنرمند ادعا کرد: اگر سازمان میراث فرهنگی از ما حمایت کند ما به عنوان عروسکساز به دنبال تاریخچه عروسکهای کشور خواهیم رفت و به تولید آن میپردازیم. مثلا خود بنده پنج ماه است طرحی را به اداره ارشاد دادهام و خواستار آن بودم که فضا کوچکی در اختیار بنده قرار دهند و من آن مکان را به موزه عروسک تبدیل کنم اما هنوز جوابی دریافت نکردم.
وی در ادامه افزود: موزه عروسک میتواند تمام عروسکهای سنتی را پیدا و به ویترین تبدیل کند و به کودکان ما نشان خواهد داد که عروسک «لک لکی خانوم» که مربوط به روستای ده چشمه بردسکن است چه نقشی داشته و «سرونازخانوم» چه لالاییها میخوانده است.
باغی با اشاره به اینکه بعد از جمعآوری این عروسکها میتوان برای بانوان بیسرپرست و بدسرپرست بهزیستی اشتغالزایی کنیم، افزود: هدف ما این است که با تولید این عروسکها بچهها از دنیای غربی فاصله بگیرند. ما در خراسان بیش از 80 عروسک داریم که دارای ماهیت هستند ولی با نداشتن حمایت نمیتوانیم به پیشرفت دستیابیم حتی میتوانیم این عروسکها را به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم.
وی در خصوص تفاوت طراحی برای نمایش و طراحی عروسک برای کودک گفت: یکی از بحثهای مهم یونیما در گردهمایی خود در سال 95 در سنندج این است که چرا وقتی ما از لحاظ تاریخچه در جایگاه والایی قرار داریم باید این عروسکها جای خود را به عروسکهای «باربی» بدهند.
این هنرمند در ادامه تصریح کرد: وقتی کودکی برای خود عروسک میخرد خودش به تنهایی به عروسک هویت و شخصیت میدهد اما عروسکهای طراحی شده به کودکان آن شخصیت مد نظر را القا میکند.
انتهای پیام
نظرات