• یکشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 96051508848
  • منبع : نمایندگی خوزستان

/هویت جهادی، 37 خودباوری و بالندگی/

خدادادی: نگاه جهادی سبب رشد مضاعف و شتابان جهاددانشگاهی می‌شود

خدادادی: نگاه جهادی سبب رشد مضاعف و شتابان جهاددانشگاهی می‌شود

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان اینکه تفاوت جهاددانشگاهی با سایر نهادها این است که نگاه جهادی دارد، گفت: این نگاه جهادی می‌تواند باعث رشد مضاعف و شتابان جهاددانشگاهی شود.

دکتر علی خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن گرامی‌داشت یاد شهدای جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: جهادگران در این دوران فعالیت‌های جدی داشتند و نقش‌های مهمی را در حوزه‌های مختلف بازی کردند؛ مانند آنالیز مواد شیمیایی و دیگر کارهای علمی که موجب کمک به رزمندگان برای مقابله با دشمن می‌شد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است، افزود: بعد از به وجود آمدن خلاء پس از دوران انقلاب فرهنگی٬ این نهاد به فرمان امام خمینی(ره) شکل گرفت و توانست در آن مقطع که ارتباطات بین‌المللی دچار نقصان شده و در دانشگاه‌ها نیز خلاء به وجود آمده بود و موجب مهاجرت برخی از اعضای هیات علمی شده بود٬ این خلاءها را پر و جایگاه خود را تثبیت کند.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: با توجه به شرایطی که پس از دفاع مقدس ایجاد شد و دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف به ویژه علوم پزشکی و صنایع، توسعه پیدا کردند٬ این سوال مطرح شد که نقش جهاددانشگاهی با وجود توسعه دانشگاه‌ها چه می‌تواند باشد؟

خدادادی عنوان کرد: در آن زمان جهاددانشگاهی زیرساخت‌های خود را توسعه داد و در بسیاری از حوزه‌ها درخشید و نقش طلایه‌داری و پیشروی را ایفا می‌کرد٬ بنابراین توسعه و حمایت از جهاددانشگاهی که از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است٬ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

وی با طرح این سوال که اکنون با توجه به شرایط کنونی جامعه٬ جهاددانشگاهی چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟ تصریح کرد: از موضوعات مهمی که جهاددانشگاهی می‌تواند به آن بپردازد این است که در حوزه‌های بین‌بخشی و جاهایی که بین وزارت‌خانه‌های مختلف خلاء وجود دارد٬ این خلاءها را شناسایی و نقش فعالی را در از بین بردن آن‌ها ایفا کرده و از موازی‌کاری جلوگیری کند.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: به طور مثال جهاددانشگاهی می‌تواند در حوزه‌هایی مانند ارتباط صنعت و دانشگاه٬ توسعه علمی و تحقیقات کاربردی٬ حمایت از تولید داخلی و... نقش ارزنده‌ای داشته باشد و برجسته‌تر ظاهر شود و به فعالیت‌های پژوهش‌محور در سطوح مختلف و بهبود و کیفیت تولیدات و بروزسازی روش‌های سنتی کنونی در صنایع بپردازد.

خدادادی با بیان اینکه تفاوت جهاددانشگاهی با سایر نهادها این است که نگاه جهادی دارد٬ گفت: جهاددانشگاهی همچنین می‌تواند در زمینه‌سازی برای اشتغال جوانان نقش ایفا کند، چراکه این نگاه جهادی می‌تواند باعث رشد مضاعف و شتابان جهاددانشگاهی شود؛ همانطور که در عرصه فرهنگ٬ آگاهی‌بخشی لازم را داشتند و توانستند اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام بدهند که نمونه آن خبرگزاری ایسنا است که از دستاوردهای مهم این نهاد است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی در شروع نهضت علمی نقش بارزی داشت و از اقداماتی که موفق به انجام آن شد٬ ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری ملی بود که توانست در خلاءهایی که به وجود آمده بود این باور ملی را در پژوهش‌گران جوان٬ دانشجویان و اعضای هیات علمی ایجاد کند که بتواند نقش طلایه‌داری ایفا کند.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی خاطرنشان‌کرد: جهاددانشگاهی در زمینه سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری در سطح ملی و بین‌المللی نقش موثری را ایفا کرده و همگام با مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دنیا پیش‌ می‌رود که این امر می‌تواند امتیاز ویژه‌ای برای جهاددانشگاهی باشد.

خدادادی تصریح کرد: باتوجه به محدودیت‌ها و تحریم‌های کنونی٬ توسعه فعالیت‌های دانش‌بینان و اقتصاد دانش‌بنیان و مراکز علمی٬ جهاددانشگاهی می‌تواند حلقه واسطی بین مراکز تولیدی و صنایع باشد و با توجه به اینکه بهتر می‌تواند خلاء بین ارتباط صنعت و دانشگاه را پر کند٬ می‌تواند به اقتصاد دانش‌بنیان کمک و در توسعه علوم و فناوری‌های بومی نیز نقش بارزی ایفا کند.

وی با اشاره به برنامه پنج‌ساله ششم، عنوان کرد: جهاددانشگاهی باید در چهارچوب این برنامه،‌ پیش‌بینی‌های لازم را به عمل آورد تا بتواند تعامل بین‌بخشی را داشته باشد و جایگاهی برای جهاددانشگاهی در فضاهای تحقیقاتی٬ آموزشی و پژوهشی و علوم‌پزشکی پیش‌بینی شود تا از ظرفیت‌های موجود در آن به نحو احسن استفاده شود و مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha