مدیریت آموزشی(با رویکرد آموزش سازمانی) رشتهای نو ظهور در مقطع کارشناسی، اکنون اولین فارغالتحصیلان خود را از دانشگاه اصفهان راهی جامعه شغلی میکند در این باره فرصتی فراهم شد تا با دانشجویان این رشته به گفتوگو بنشینیم و مطالبات آنان را بشنویم. متن پیشرو حاصل گفتوگوهای انتقادی این دانشجویان با ایسنا است.
زینب قربانی، دانشجوی رشته مدیریت آموزشی از دانشگاه اصفهان که بهتازگی فارغالتحصیل شده در مورد مطالبات دانشجویان این رشته، به ایسنا میگوید: من با علاقه به فضای آموزشی و انگیزه تعلیم و تربیت وارد این رشته شدم و با ورود این رشته به دفترچه کنکور کارشناسی سال ۱۴۰۰ توانستم آن را با بررسیهای انجام شده، انتخاب و رتبه مورد نیاز را کسب کنم، اما چیزی که این رشته را در زیر گروه رشتههای علوم تربیتی متمایز کرده است، آمیخته شدن مسائل تربیتی و آموزشی با حیطههای مدیریتی و سازمانی بوده و زمینه فعالیت تحصیلی و شغلی این رشته بیشتر به سازمانها مربوط میشود.
وی با اشاره به پیشگام بودن در این رشته میافزاید: من و همکلاسیهایم بهعنوان اولین ورودیهای این رشته و به دلیل اینکه این رشته در فضای جامعه و بازار کار چندان شناخته شده نیست و هنوز آنگونه که شایسته است، به آن نگاه نمیشود، باید بسیار تلاش کنیم تا پیش از جستوجوی بازار کار مناسب، ابتدا تفهیم و تشریح حیطه فعالیتی رشته خود را در مراکز و سازمانها داشته باشیم که این میتواند توان زیادی از ما گرفته و دیرتر به آیندهای که دلخواه و مطلوب است، برسیم، همچنین دیدگاه مردم جامعه به این رشته نادرست است، بهعنوان مثال، هنوز افراد زیادی در جامعه تصور میکنند که دانشجویان رشته مدیریت آموزشی صرفا میتوانند در مدارس مشغول به کار شوند، در صورتی که وارد شدن به حیطه آموزش در آموزشوپرورش یکی از چند صد فرصت شغلی است که این دانشجویان میتوانند به آن وارد شوند.
این دانشجوی مدیریت آموزشی بیان میکند: تجربه اساتید و مسئولان دانشگاه در سیاستگذاریها پیرامون هدایت صحیح در این رشته در مراحل اولیه است به این دلیل که گاهی چیدمان چارتهای درسی در طول ترم تدابیر بیشتری را میطلبید که این موضوعات در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی مورد انتقاد بسیار زیاد از سوی دانشجویان قرار میگرفت و بهطور کلی باید بررسیهای بیشتر در تمام واحدهای درسی تعیین شده در سالهای مقطع کارشناسی صورت گیرد.
قربانی با اشاره به اینکه از نظر ساختاری، در وزارت علوم و تحقیقات برای رشته مدیریت جایگاه درستی مشخص نشده است، میافزاید: در این رشته اساتید متخصص و مجرب به تعداد انگشتان دست هم نداشتیم و اغلب بهصورت مشترک، اساتید حوزه علوم تربیتی با کسب حداقل محتوا مربوط به رشته مدیریت آموزشی، مشغول به تدریس بودند که این معضل بزرگ گاهی به تناقض زیاد بین عنوان درسی مطرح شده و محتوای ارائه شده توسط اساتید منجر میشد و در رشته ما نیز همچون اکثر رشتهها دروسی ارائه میشود که با وجود جذابیت عنوان درس، محتوای لازم و مفیدی را ارائه نمیکند.
وی خاطرنشان میکند: اگر تدابیر مطلوبی اندیشیده شود و شایستهگزینی در این حیطه صورت گیرد، آینده روشنی را برای این رشته و تحصیلکردههای آن میبینم، زیرا حیطه بسیار تخصصی و مورد نیاز کشور در سازمانها و شرکتها است، هر چند در حال حاضر افرادی با مدارک بسیار غیرمرتبط در بازار کار مشغول به فعالیت در این رشته هستند.
سحر حیدری یکی دیگر از دانشجویان فارغالتحصیل در رشته مدیریت آموزشی اظهار میکند: رشته مدیریت آموزشی در ابتدای امر بسیار برایم مبهم و ناشناخته بود، اما به مرور علاقهمند شدم، اما دغدغه بازار کار که در بین جوانان معضل همیشگی بوده، بین فارغالتحصیلان این رشته نیز وجود دارد افزون بر اینکه در بسیاری از آزمونهای استخدامی به دلیل ناشناخته بودن آن اصلا اسمی از این رشته در دفترچهها به چشم نمیخورد.
این دانشجوی فارغالتحصیل در رشته مدیریت آموزشی با بیان اینکه بهتر این بود که این رشته زیر گروه رشتههای مدیریت، بهصورت تخصصیتر در دانشکده اداری تدریس شود، اضافه میکند: رشته مدیریت آموزشی دارای حداکثر واحدهای کارورزی و پروژه است که در سه ترم آخر نزدیک به شش واحد کارورزی و شش واحد پروژه دارد و از رشتههایی است که همافزایی بسیار زیادی با صنعت و سازمانها داشته، دانشجویان با فعالیت در سازمانهای مطرح در کشور توانستند ارتقای دانشی زیادی در صنایع ایجاد کرده و به خوبی ارتباط سازنده و اثربخشی ایجاد کنند تا اشتغال پس از تحصیل خود را اطمینان بخشند.
حیدری با اشاره به اینکه این رشته در بدو ورود مورد بیمهری قرار گرفته تصریح میکند: اگر توجه و تدبیر موثر در این رشته واقع شود و نواقص در دروس، پیش نیازها و کارآموزیها برطرف شود، میتواند از رشتههای کارآمد و رابط بین صنعت و دانشگاه باشد.
انتهای پیام
نظرات