به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی چند ماه قبل اعلام کرده بود صرف نوسازی ناوگان فعال در عرصههای ریلی و هوایی ایران نیاز به اعتباری چند ده میلیارد دلاری دارد و اگر بنا باشد پروژههای زیرساختی کلان کشور را نیز با آنها اضافه کنیم رقم نهایی بسیار بالاتر خواهد بود.
با وجود آنکه در طول چند سال گذشته تلاش شده یا پروژهای جدیدی کلنگ زنی نشود یا در صورت آغاز کار این طرح جزو اولویتهای اقتصادی بوده و منابع اعتباریاش از پیش مهیا باشد، اما همچنان تعداد پروژههای نیمه تمام عمرانی ایران به حدی بالاست که رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تنها راه عبور از این معضلات بودجهای را ورود بخش خصوصی میداند.
هرچند طرحهای قرار گرفته در فهرست اولویتهای اقتصاد مقاومتی توانستهاند به منابعای دست یابند که تا پیش از این برایشان ناممکن بوده و تنها در حوزه ریلی این اولویتها شبکه را به چند استان نزدیک کرده که در آینده نزدیک قطار در آنها کار خود را آغاز خواهد کرد، اما همچنان برای دیگر پروژهها نیاز به تحولات جدی مالی وجود دارد.
طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی رییس کمیسیون عمران در حال حاضر پروژههای نیمه تمام عمرانی کشور حدودا 600 هزار میلیارد تومان منابع اعتباری نیاز خواهند داشت و این در شرایطی است که کل آمار عملکرد بودجه عمرانی سالانه کشور تنها در حدود 30 هزار میلیارد تومان تخمین زده میشود که یک بیستم رقم مورد نیاز در این طرحها خواهد بود.
اصلی ترین راه برای دستیابی به هدف افتتاح این پروژهها و البته سرعت گرفتن فرآیند تکمیل آنها متنوع کردن منابع مالی مورد نیاز در این پروژهها است و به نظر میرسد جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی اصلی ترین راهبرد در کوتاه مدت برای طرحها خواهد بود.
دولت یازدهم تلاش کرده با بهبود نسبی شرایط سیاسی ایران در منطقه و جهان فضا را برای ورود حداکثری سرمایه گذاران خارجی به پروژههای عمرانی فراهم کند و از سوی دیگر با توجه به رشد قابل توجه ثبات در اقتصاد ایران سرمایه گذاران داخلی نیز میتوانند بار دیگر به حضور در پروژههای زیرساختی طولانی مدت فکر کنند، موضوعی که شاید تبدیل قراردادهای عمرانی به پروژههای برد – برد در نهایت تکمیل 600 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در ایران را کلید بزند.
انتهای پیام
نظرات