• چهارشنبه / ۲ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 96010200320
  • خبرنگار : 71442

یادداشت

«نخستین تلخی و شیرینی رسانه ملی رقم خورد»

«نخستین تلخی و شیرینی رسانه ملی رقم خورد»

در آغازین روزهای سال 96 ، دورویداد تلخ وشیرین در رسانه ملی رقم خورد که لازم است از دیدگاه تعاملی رسانه با مخاطبان بدان پرداخته شود، چرا که وقوع این رویدادها از منظر نشانه‌شناسی رسانه، برای دست‌اندرکاران رسانه ملی نوعی هشداراست.

به گزارش ایسنا، هوشنگ صدفی- منتقد در یاداشتی که در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران قرار داده است، درباره‌ی نگاه تلخی که این روزها کام مخاطبان «کلاه قرمزی» را بعد از آن همه تبلیغات برای پخش برنامه جدید از شبکه دوم مبنی بر عدم پخش آن رقم زد و همچنین در نقد برنامه تلویزیون «سه ستاره» تحلیلی ارائه کرده است.

این منتقد در این یادداشت درباره‌ی برنامه‌ی «سه ستاره» و انتخاب مجریان برتر آورده است:

در روزهای پایانی سال 95، تلویزیون در برنامه «سه ستاره» ویژه تحویل سال،سه مجری برتر مرد رسانه ملی را معرفی کرد. در این برنامه، تندیس برگزیده اول در اجرا به مهران مدیری و تندیس بهترین برنامه به «دورهمی»، تندیس برگزیده دوم در اجرا به عادل فردوسی پور و برنامه دوم در بخش ورزش و سرگرمی به «نود» و تندیس سوم در اجرا و برنامه برگزیده به رامبد جوان و «خندوانه» اختصاص یافت.چندی قبل نگارنده طی یادداشتی درایسنا نوشت:"مهران مدیری» رگ خواب مخاطب تلویزیونی را می‌داند و تقریبا برنامه"دورهمی» جای «خندوانه» را گرفته است، هرچند که دست‌اندرکاران برنامه پرطرفدار «خندوانه» تصور نمی‌کردند نگاه کارشناسی یادشده می تواند درست ازآب درآید.

به رغم بی‌توجهی مجری برنامه «خندوانه» به هشدار کارشناسی، تهیه کنندگان برنامه تصور نمی‌کردند با وجود برنامه روزانه، میدان رسانه‌ای مخاطبان را به نفع برنامه «دورهمی»،مهران مدیری واگذار کنند.اما این اتفاق در فضای رسانه رخ داد و برخلاف رویه قبلی نظرسنجی مرکز رسانه ملی، این بار مردم در تعامل مستقیم با برنامه «سه ستاره» توانستند مجریان برتر رسانه ملی را معرفی کنند.

در یادداشت قبلی با عنوان برنامه «دورهمی» جای «خندوانه» را گرفته است  مطرح شد که برنامه‌های روتین به خاطر پخش روزانه، اغلب با تهی شدن مفاهیم محتوایی، عدم خلاقیت کارگردان و نویسندگان،تکرار آیتم‌های تصویری و موسیقایی می‌تواند سمی مهلک برای برنامه تلقی شود.روزمرگی ناشی از تولید و پخش برنامه‌های مسلسل‌وار «خندوانه» نه تنها مخاطبان، بلکه برنامه‌سازان را هم خسته‌ می‌کند.

هیچ کسی از افت برنامه‌های پرمخاطب رسانه ملی شاد نیست چرا که هرقدر چنین برنامه‌های متنوع و پرمخاطبی، از سپهررسانه ملی حذف شوند جامعه آماری مخاطبان رسانه ملی با بودجه هنگفت کاسته خواهد شد.

صدفی در ادامه درباره‌ی برنامه‌ی «کلاه قرمزی» و حاشیه‌های آن نوشته است:

نگاه تلخی که این روزها کام مخاطبان «کلاه قرمزی» را بعداز آن همه تبلیغات برای پخش برنامه جدید از شبکه دوم را رقم زد، عدم پخش ازشبکه دوم سیما بود ، البته کسی انتظار نداشت بعداز کشمکش قلمی بین تهیه کننده برنامه و مدیر شبکه دوم رسانه ملی، پخش مجموعه متوقف شود . با این حال این اتفاق تلخ رخ داد. به گفته تهیه ‌کننده،امسال در ادامه قراردادهای بازرگانی تا این لحظه با خبرهای موثق بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان عقد قرارداد باکس تبلیغاتی این مجموعه صورت پذیرفته است؛ بنابراین قبل از این که تولیدکنندگان محجوب و وفادار این مجموعه به دستمزدهای خود فکر کنند، عامل درآمدزایی بی‌شماری برای سیما مهیا کرده‌اند و آبروی سیما را در ایام نوروز در طی این سال‌ها به قیمت ناچیزی فقط به عشق میلیون‌ها طرف‌دار و مشتاقان این برنامه تن به تولید داده‌اند.

فارغ از هرگونه داوری در باره درستی یا نادرستی نگاه های تهیه کننده و مدیر شبکه دوم سیما، لازم است گفته شود که این دعواهای رسانه ای بهتر بود پشت درهای بسته حل و فصل شود و مخاطبان کلاه قرمزی در این میان قربانی نشوند. هرچند در بین تهیه کنندگان تلویزیونی این نگاه مطرح بوده که برخی برنامه‌های خاص رسانه ملی همیشه از رانت خاصی در توزیع بودجه برخوردار بوده‌اند ولی حذف ناگهانی برنامه از جدول پخش شبکه دوم نشان داد تلویزیون هم چنان بر پاشنه قبلی می‌چرخد و مدیران اعتباری به سلیقه مخاطبان قائل نیستند.

 و اما در خاتمه از متولیان برنامه تلویزیونی «سه ستاره» باید پرسید چرا با وجود مجریان توانمند زن در رسانه ملی ، هیچ انتخابی در این زمینه صورت نگرفت و صرفا از نگاه جنسیتی مردانه، انتخابات مجریان برتر رقم خورد ؟

امیدواریم درسال جدید رسانه ملی، نسبت به سلیقه مخاطبان درپخش برنامه کلاه قرمزی اعتباری قائل شود و دست از بی‌تدبیری در این زمینه بردارد تا مخاطبان علاقه‌مند داخلی و خارجی ایرانی، شاهد برنامه طناز «کلاه قرمزی»از رسانه ملی شوند. به قول جیگر: «گفتم غم تو دارم ، گفتا غمت سرآید ، گفتی یا نگفتی ؟ گفتی یا نگفتی؟گفتی یا نگفتـــی؟».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۲ ۱۶:۳۳

بنظر مي رسد صداو سيما هيچ ارزشي براي مخاطبان قائل نيست وگرنه مشكل مالي برنامه جديدكلاه قرمزي را قبل از عيدنوروز حل مي كرد. راستي چرا نبايد مجري زن برتر در سيما داشته باشيم مگرنصف مخاطبان يا بيشتر آنها در صدا وسيما همين زنان نيستند پس چرااز بين اين همه مجري زن توانمند يكي را انتخاب نكردند؟در خاتمه بايد گفت مديران صداوسيما در وانفساي جذب مخاطبان توسط شبكه هاي ماهواره اي از بي تدبيري دست بردارند.

avatar
۱۳۹۶-۰۱-۰۳ ۱۴:۵۶

اگر مدیر محترم شبکه دو جناب آقای جعفری جلوه ارتباط بهتری با هنرمندان جوان و تیم کلاه قرمزی برقرار میکرد الان مردم داشتن از دیدن یکی از بهترین برنامه های رسانه ملی لذت می بردن.