• چهارشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ / ۲۰:۲۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95121812373
  • خبرنگار : 71442

امروز، روز آلبرت کوچویی است

امروز، روز آلبرت کوچویی است

مراسم نکوداشت آلبرت کوچویی به پاس نیم قرن فعالیت فرهنگی و هنری در عرصه‌های مطبوعات، هنرهای تجسمی، تئاتر، سینما، ادبیات و صداپیشگی برگزار شد؛ هنرمندی که می‌گوید دوبله را در کنار خسرو شکیبایی و ژرژ پطروسیان با یکدیگر شروع کردند.

به گزارش ایسنا، آیین نکوداشت آلبرت کوچویی به پاس نیم قرن فعالیت فرهنگی و هنری در عرصه‌های مطبوعات، هنرهای تجسمی، تئاتر، سینما، ادبیات و صداپیشگی عصر امروز - چهارشنبه - برگزار شد.

مراسم بزرگداشت این هنرمند، با حضور پیشکسوتان و اهالی رادیو و جمعی از دوستدارانش در موزه ملی ایران همراه بود و هنرمندان پیشکسوتی چون امیر نوری و فرهنگ جولایی در این مراسم حضور داشتند. در پایان این مراسم همچنین از مجموعه برنامه «گذری در تهران» رونمایی شد.

رییس موزه ملی ایران در مراسم رونمایی از این مجموعه گفت: صدای استاد در تاریخ سرزمین ما ماندگار خواهد بود و ما هم با افتخار، صدای او را در آرشیو رادیو نگه می‌داریم.

در ابتدای این مراسم علیرضا حبیبی، دبیر برگزاری این نکوداشت در سخنانی گفت: خدمت صادقانه این هنرمند در حوزه‌های مختلف اندیشه‌ای شد که با رایزنی پژوهشگاه میراث و گردشگری آیین نکوداشت این هنرمند را برگزار کنیم.

در ادامه احمد محیط طباطبایی، مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سخنانی درباره آلبرت کوچویی، گفت: تبریک به خودمان که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که چنین افرادی کنار ما هستند. امروز روز آلبرت کوچویی است و همه حرف‌ها باید معطوف به او باشد، از لفظ ایرانی‌تبار برای این هنرمند استفاده شد. قبل از اینکه معین شود از چه آیینی هستیم، ایرانی بودن برای ما اصالت دارد.

او ادامه داد: وقتی تعریف از موزه می‌شود، یعنی مکان یادآوری و زدودن فراموشی و در این راستا آلبرت کوچویی بخشی از موزه سرزمین زنده ما است.

منوچهر نیازی از دیگر هنرمندان پیشکسوت نقاشی بود که در این مراسم از خاطراتش با آلبرت کوچویی گفت.

این هنرمند یادآور شد که به مدت ۶۰ سال است که آلبرت کوچویی را می‌شناسد و گفت: او عاشق کارهای هنری بود و من او را به عنوان خبرنگار هنرمند و منتقد هنری می‌شناسم. او به عنوان یک انسان واقعی درون و برونش یکی است. او از دوره دادایسم جنگ جهانی اول تاکنون که هنر مدرن پیچیده مطرح است اطلاعات بسیار قوی در خود جای داده است.

این هنرمند در ادامه به برنامه قدیمی صبح بخیر تهران پیش از انقلاب اشاره کرد که آلبرت کوچویی در آن هنرهای تجسمی را تحت پوشش قرار می‌داد.

محمود عزیزی از هنرمندان موسسه انجمن بازیگران پیشکسوت که در این مراسم حضور داشت، در سخنانی با اشاره به هنر چند وجهی آلبرت کوچویی، گفت: از دیگر ویژگی‌های چند وجهی آلبرت کوچویی وجه مربوط به هنرهای نمایشی و صدای اوست که واقعا در خاطره‌ها می‌ماند. صدای این هنرمند در جای‌ جای خاطرات نمایشی سهم دارد. شاید شکلی از دادایسم در بدنه دهه‌های ۴۰ و ۵۰ ما هم نمایان باشد که در زمینه‌های نقاشی، تئاتر، موسیقی و ... استاد هستند.

این بازیگر در ادامه برای آلبرت کوچویی آرزوی طول عمر فرهنگی، هنری و همچنین مادی کرد.

سعید معدن‌کن، مدیر رادیو تهران نیز در این مراسم در سخنانی، گفت: شاید این هم از حسن‌های روزگار است که در محضر استاد آلبرت کوچویی برای تجلیل از نیم قرن فعالیت‌های او ایستاده‌ام. زمانی که ایشان به رادیو آمدند من هنوز در اندیشه خداوند بودم برای فرو آمدن به این دنیا.

او ادامه داد: تاریخ ۷۰ ساله رادیو در ایران نشان می‌دهد این رسانه نجیب و گرم محل حضور هنرمندانی بوده که دل در گرو این خاک داشتند. در طول دو سالی که خدمت استاد آلبرت کوچویی هستم چند ویژگی منحصر به فرد از ایشان دیدم. یکی ویژگی دیر آشنا بودن ایشان و محبت بی‌دریغی که نسبت به طرف مقابل‌شان دارند و دیگری فروتنی او که احترام و شأن را به جوانان می‌آموزند.

امیر نوری از دیگر پیشکسوتان عرصه رادیو در سخنانی ضمن تبریک به آلبرت کوچویی، یادآور شد: اوایل انقلاب بود که با فرهنگ جولایی و آلبرت کوچویی آشنا شدم.

این پیشکسوت رادیو سپس گفت: درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آید/ نهال دشمنی بر کن که رنج بی‌شمار آید. همه عزیزان من درخت دوستی را بنشانیم، مراقبت کنیم و عاشق آن باشیم.

بهمن رضایی، پیشکسوت هنر کاریکاتور نیز در این مراسم با اشاره به دوستی‌ دیرینه خود با آلبرت کوچویی، گفت: ایشان کارهای بنده را تحلیل می‌کردند. با اینکه نقاش نبودند اما تحلیلی می‌دادند که من خودم هم متوجه زوایای این تحلیل در کار نشده بودم.

او در ادامه طرح کاریکاتور خود از آلبرت کوچویی را به وی تقدیم کرد.

یوناتن بت‌کلیا، نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم حضور داشت.

او ابتدا سخنانش را به زبان آشوری برای حضار عنوان کرد و سپس به ترجمه آن پرداخت.

بت‌کلیا گفت: ما آشوری‌ها بیش از سه هزار و ۷۰۰ سال در ایران زندگی می‌کنیم. دو هزار سال است به عنوان مسیحی و ۱۴۰۰ سال است با برادران و خواهران مسلمان کنار هم زندگی می‌کنیم و همیشه زندگی توام با محبت داشته‌ایم.

او با اشاره به حدیثی از حضرت مسیح (ع) که می‌گوید اگر فرزندانتان سکوت کنند سنگ‌ها به صدا درمی‌آیند، گفت: امروز جامعه آشوری‌ها ساکت بود، چون ۲۴ ساعته آلبرت در بین جامعه آشوری بود، خدماتی که برای جامعه جهانی آشوری‌ها کرد بسیار گران‌بها و بزرگ است. کوچویی برای ما یک فرهنگ، تاریخ و اسطوره است؛ اسطوره‌ای که توانست من آشوری را ملت شریف ایران بشناسد.

این نماینده مجلس در ادامه از معاون صدا و همچنین مدیر رادیو تهران برای برگزاری این مراسم تجلیل تقدیر و تشکر کرد.

آلبرت کوچویی که به همراه خانواده در این مراسم حضور داشت، در پاسخ به اشاره مجری مراسم، در جملاتی کوتاه گفت: پشت هر مرد موفقی، یک زن موفق است اما پشت سر من تنها یک زن موفق نیست، بلکه سه زن دیگر نیز که دخترانم هستند حضور دارند.

در ادامه این مراسم علیرضا بهرامی - به‌عنوان شاعر و روزنامه‌نگاری از نسل‌های پسین کوچویی - به سخنرانی پرداخت.

او گفت: از ما می‌پرسند با وجود دشواری‌های کار در رسانه، به این کار ادامه می‌دهید؟ من می‌گویم چون جنون عاشقانه لذتبخش است. البته در مجنون‌هایی چون استاد کوچویی، یک نکته‌ی منطقی وجود دارد و آن این‌که خوبی زیباست و زیبایی خوب است.

این شاعر معاصر با اشاره به این‌که با وجود امکان، زبان ارمنی و آسوری را نیاموخته است، گفت: آنچه مرا را به دریای بی‌کران و باران وجود ایشان وصل کرد، زبان فارسی بود؛ البته جناب کوچویی از کسانی است که نسبت به زبان فارسی با اصالت رفتار می‌کند. ایشان از معدود گوینده‌های رادیو است که همچنان متن‌ برنامه‌هایش را روی کاغذ با خط زیبا و واژه‌های دلچسب فارسی می نویسد و همیشه با برگه و متن‌هایی که از قبل نوشته است به استودیو می‌رود.

بهرامی در ادامه تاکید کرد: آلبرت کوچویی بی‌شک اسطوره‌ی یک جامعه است.

در پایان این مراسم از آلبرت کوچویی تقدیر شد و لوحی از ققنوس نیز توسط رییس موزه ملی ایران به او اهدا شد.

منوچهر نیازی، هنرمند پیشکسوت نقاشی نیز هدیه‌ای را به این هنرمند اهدا کرد.

همچنین لوح صوتی از سوی نسرین آب‌روانی، معاون صدا و همچنین سیروس معدن‌کن، مدیر رادیو جوان به سبک رادیویی و با صدای بهروز رضوی پخش و تقدیم آلبرت کوچویی شد.

جمع دیگری از پیشکسوتان انجمن بازیگران هنرمند نیز لوحی را به این هنرمند اهدا کردند. همچنین هدیه‌ای از سوی انجمن آشوریان به آلبرت کوچویی تقدیم شد.

به گزارش ایسنا، تهیه‌کنندگی و گویندگی برنامه‌های متعدد رادیویی، ترجمه‌ی کتاب «کنسرت ناتمام» (مجموعه‌ شعرهای فردریک گارسیا لورکا از انگلیسی به فارسی)، تالیف مجموعه‌ای از برنامه‌های رادیویی در قالب کتابی با عنوان «حرفی برای گفتن»، سردبیری چند نشریه فرهنگی، علمی و ورزشی، ترجمه کتاب «حماسه آشوری قاطینای پهلوان از آشوری به فارسی»، داستان خوانی و کتاب خوانی رمان ایرانی و خارجی، دوبله و صدا پیشگی برنامه های تلویزیون و مستند، نگارش مقالات متعدد در روزنامه ها و مجلات داخلی، تماشا، سینما و تئاتر، نگارش مقالات متعدد در روزنامه‌ها و مجلات خارجی همچون ایندیپندنت، گاردین و تایم، منتقد هنرهای تجسمی و نمایشی، مدرس گزارشگری و روزنامه‌نگاری، برنده جایزه‌ی اول جشنواره‌ی بین‌المللی صدا (۱۳۹۰ و ۱۳۹۱) در کارنامه‌ حرفه‌ای آلبرت کوچویی دیده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۲-۲۳ ۰۸:۱۹

با سلام بنده به شخصه صدای استاد کوچویی رو دوست دارم جالب که ی آرامش خاصی در صوت و نحوه گفتار ایشون هست که خیلی خاص و ویژه خود ایشان هست.