• چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 95112719137
  • منبع : نمایندگی البرز

سلام شکوفه‌ها به بهار / باغ سیب‌ کرج نفس تازه می‌کند

سلام شکوفه‌ها به بهار / باغ سیب‌ کرج نفس تازه می‌کند

ایسنا/البرز نوروز سال‌ گذشته بود که خبر قطع 2000 اصله درخت از باغ سیب‌ کرج‌ کام همه دوستداران طبیعت و زندگی را تلخ کرد. بدون شک اگر رسانه‌ها و مردم داد باغ سیب را فریاد نمی‌زدند امروز شاهد رشد قارچ‌گونه خانه‌های چوب کبریتی درجای جای این باغ بودیم .

به گزارش خبرنگار ایسنا، باغ سیب حالا به همت همه کسانی‌ که دوستش دارند نفس می‌کشد و به آینده سبز خود چشم دوخته است. با اجرای طرح احیا، خانه تکانی درختان این باغ آغاز شده و تا پایان سال آینده ادامه دارد. بعد از این خانه تکانی شاهد درختانی خواهیم بود که ریشه در خاک رها کرده‌اند و به امید این‌که پدربزرگ یا مادربزرگی در زیر سایه خنکشان خستگی از تن بگیرند و یا کودکی برای کندن سیب سرخی‌تنشان را نوازش‌کند، هربهار شکوفه می‌دهند وکابوس زخم تیشه را فراموش می‌کنند.

درختان میوه‌ کمتر از سه دهه عمر می‌کنند

«محمدرضا زین‌العابدینی»، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری‌ کرج‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: باغ سیب مهرشهرکرج 340 هکتار است‌ که مالکیت آن در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد.

وی با اشاره به این‌که طی سال‌های‌گذشته بخشی از درختان این باغ خشک، کهنسال و یا غیر مثمر شده‌اند، توضیح داد: درختان میوه عمر مشخصی دارند و بعد از 25 تا 30 سال قدرت بارآوری خود را از دست داده و به‌تدریج غیرمثمر و خشک می‌شوند.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری‌ کرج‌ ادامه داد: بدون شک درختان باغ سیب مهرشهر نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید فکری به حال بازکاشت آنها کرد.

وی افزود: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری‌ کرج از سال‎گذشته طرح احیای باغ سیب‌ کرج را با همکاری شرکت کشت و صنعت شهید مطهری‌ آغازکرده است.

فاز اول و دوم طرح احیا به پایان رسیده است

این مسئول با اشاره به فازهای این طرح اضافه‌کرد: این طرح در چهار فاز تعریف شده‌ که فاز اول و دوم آن سال گذشته اجرایی شده و فار سوم آن نیز طی چند روزگذشته کلید خورده است.

زین العابدینی تصریح‌کرد: درفاز اول و دوم این طرح که فروردین امسال به پایان رسید، در مجموع 85 هکتار از این باغ احیا و به جای درختان خشکی‌که قطه شده بودند 32 هزار اصله نهال‌کاشته شد.

95 هکتار از باغ سیب بازکاشت می‌شود

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری‌ کرج درباره آغاز فاز سوم طرح احیای این باغ توضیح داد: با اجرای این فاز 95 هکتار دیگر از درختان این باغ احیا و بازکاشت می‌شوند.

وی با اشاره به حساسیت‌های ایجاد شده درباره این باغ افزود: بدون شک برای اجرای فاز سوم نیز باید درختان خشک و کهنسال قطع شوند تا به جای آن‌ها نهال‌های سلامت‌ کاشته شود، اما چون عملیات قطع غالباً شبانه انجام می‌شود برای مردم و رسانه‌ها حساسیت ایجاد شده بود واین تصور به وجودآمد که این باغ مجدداً در فرآیند تخریب قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان مطمئن باشند برای قطع تک تک درختان این باغ از کمیسیون ماده هفت مجوزگرفته شده و حتی یک شاخه از آن‌ها غیرقانونی قطع نخواهد شد.

این مسئول با اشاره به نظارت دقیق بر فرآیند بازکاشت درختان این باغ افزود: عملیات بازکاشت درختان این باغ با نظارت یکی از اساتید گروه‌ گیاه پزشکی دانشکده پردیس‌ کشاورزی صورت می‌گیرد.

بیش از 220 هزار درخت در باغ سیب کاشته می‌شود

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود فاز سوم و چهارم این طرح در سال 96 به پایان برسد و با تکمیل آن شاهد 222 هزار و 400 درخت در این باغ خواهیم بود که سالانه بیش از 9000 تن میوه می‌دهند.

زین‌العابدینی با اشاره به تلاش برای رفع سوءتفاهم به وجودآمده در اذهان عمومی درباره تخریب مجدد این باغ‌ گفت: با نصب بنر در سطح شهر مردم را به بازدید از باغ سیب مهرشهر دعوت‌ کرده‌ایم و علاقه‌مندان می‌توانند با هماهنگی روابط عمومی سازمان در جریان روند احیای این باغ قرار بگیرند و از بازکاشت درختان به‌جای درختان آسیب دیده و خشک اطمینان حاصل کنند.

رسانه‌ها و مردم باغ سیب را نجات دادند

این مسئول تصریح کرد: خوشبختانه طی سال‌های‌ گذشته مردم نسبت به مسائل زیست محیطی بسیار آگاه شده‌اند و به اهمیت حفظ درختان به عنوان ریه‌های تنفسی شهر پی برده‌اند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز کرج‌ گفت: در حقیقت این مردم و رسانه‌ها بودند که نوروز سال‌ گذشته با اعتراضات خود مانع از تخریب این باغ به‌عنوان میراثی طبیعی شدند وگرنه شاید امروز از این باغ اثری باقی نمی‌ماند.

وی افزود: مردم مطمئن باشند هیچ قدرتی نمی‌تواند دست به تخریب مجدد باغ سیب مهرشهر بزند و این باغ به‌عنوان میراثی ماندگار برای‌ کرجی‌ها باقی می‌ماند.

ضرورت بازگرداندن هویت باغ‌شهری‌ کرج

«حمید طهایی»، استاندار البرز نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره‌ بر ضرورت بازگرداندن هویت باغ‌شهری به‌کرج‌ گفت: درگذشته‌ کرج به‌عنوان باغ‌شهری زیبا در میان مردم شناخته شده بود، اما درطول سال‌های‌ گذشته با توسعه شهر این هویت خود را از دست داده است.

وی ادامه داد: شهرداری باید با حفظ باغات موجود و ایجاد فضاهای سبز جدید در داخل و بیرون شهر هویت پیشین را به‌ کرج بازگرداند.

استاندار البرز با تأکید بر نظارت دقیق بر بازکاشت درختان جدید درباغ سیب مهر شهر اضافه‌کرد: مجریان طرح احیای باغ سیب باید نسبت به‌کاشت نهال‌ها در واریته‌ها و گونه‌های جدید و منطبق با بافت باغ حساس باشند تا طی چند سال آینده باغ با مشکل مواجه نشود.

طهایی توضیح داد: در آینده‌ای نزدیک شاهد احیای‌ کامل این باغ و ایجاد پیاده‌رو و مکان‌هایی جهت استفاده عموم مردم از این باغ خواهیم بود بنابراین مردم مطمئن باشند این باغ به‌عنوان سرمایه‌ای طبیعی برای نسل‌های آینده باقی می‌ماند.

جشن احیای باغ سیب برگزار می‌شود

«سیدمجید موسوی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز با اشاره به وضعیت مطلوب درختان باغ سیب به خبرنگار ایسنا گفت: بسیاری از درختان پیر و آفت دیده این باغ قطع شده‌اند و به‌زودی به جای آن‌ها نهال‌های سلامت کاشته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر درختان پیر باغ‌ که بسیاری از آن‌ها آفت زده هستند قطع نشوند، احتمال سرایت آفت به درختان سالم‌ که تعداد آن‌ها کم نیست به وجود می‌آید.

باغ سیب به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز است

وی ادامه داد: در طرح احیای باغ سیب، به‌جای درختان خشک و کهنسال درختانی مقاوم به آفت و نهال‌های سالم کاشته می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی توضیح داد: همه بخش‌های احیا شده این باغ به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می‌شوند تا اطمینان لازم از آبرسانی به موقع به درختان حاصل شود.

این مسئول با اشاره به برگزاری جشن احیای باغ سیب افزود: با حذف درختان خشک و آسیب دیده و بازکاشت گونه‌های جدید در پایان سال آینده جشن احیای باغ با حضور شهروندان گرفته خواهد شد.

تشکیل‌ کمیته احیای باغات البرز

«حسین محمدی»، مدیرکل محیط‌زیست البرز هم  در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جایگاه باغ سیب در تلطیف هوای‌کرج توضیح داد: بدون شک باغ سیب یکی از مهم‌ترین ریه‌های تنفسی شهر محسوب می‌شود و احیای آن به‌کاهش آلودگی هوا کمک بسیاری می‌کند.

وی افزود: بدون شک اگر سرانه فضای سبز کرج افزایش یابد، چند گام جدی به سمت ارتقای سلامت روحی و جسمی شهروندان برداشته می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست البرز خاطرنشان کرد: خوشبختانه روند احیای باغ سیب با شیوه‌های علمی و کارشناسی شده در حال انجام است و امید است طبق برنامه زمان‌بندی شده به پایان برسد.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشکیل‌ کمیته احیای باغات استان اشاره‌ کرد و گفت:‌ هم‌اکنون تعدادی باغ رها شده در استان وجود دارد که تعدادی از آن‌ها متعلق به بخش دولتی و مالکیت تعدادی از آنها نیز با بخش خصوصی است.

محمدی ادامه داد: برای احیا و ساماندهی این باغات کمیته‌ای با محوریت شهرداری تشکیل شده‌ که وظیفه شناسایی و برنامه‌ریزی برای احیای مجدد این باغات را به عهده دارد.

وی‌ یادآور شد: بدون شک با فعالیت این کمیته در آینده‌ای نزدیک شاهد بازگشت تعداد زیادی از باغات استان به چرخه زندگی خواهیم بود.

تلنگر

هرچند از سال‌ گذشته تاکنون اقدامات مناسبی برای احیای باغ سیب‌ کرج انجام شده اما هنوز نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد که یکی از مهم‌ترین‌ آن‌ها کاشت سبزی و صیفی در بخش وسیعی از این باغ است. بنیاد مستضعفان چند سال گذشته حدود 80 هکتار از این باغ را به دانشگاه علامه طباطبایی فروخته است که هم‌اکنون در این بخش از باغ‌ که به مالکیت این دانشگاه درآمده سبزی و صیفی کشت می‌شود درختان آن اصلاً وضعیت مناسبی ندارند. بدون شک اگر مسئولان در مجاب‌ کردن  رئیس دانشگاه علامه‌ طباطبایی جهت پس دادن این 80 هکتار و یا احیای درختان آن موفق نشوند، طی چند سال آینده باید با درختان این بخش از باغ خداحافظی کنیم چون بسیاری از آن‌ها در شرایط فعلی خشک و آفت‌زده شده‌اند. نگرانی دیگری‌که در خصوص این باغ وجود دارد بحث مالکیت آن است. هرچند مسئولان، امروز از عدم تغییرکاربردی و تخریب باغ سیب خبر می‌دهند، اما نمی‌توان در مورد تصمیم مسئولان آینده با چنین قطعیتی صحبت کرد. بنابراین به‌نظر می‌رسد مناسب‌ترین راه برای حفظ همیشگی ‌این باغ  ثبت آن در فهرست آثار طبیعی باشد. هرچند میراث فرهنگی‌ در سال‌های گذشته برای تحقق این امر تلاش کرده اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. بدون شک اگر باغ سیب هم مثل باغ فاتح کرج به ثبت ملی‌برسد، نگرانی‌های موجود در خصوص آینده آن تا حد زیادی از میان می‌رود و خیال دوستداران طبیعت و محیط‌زیست آسوده می‌شود.

«المیرا اگیر»- خبرنگار ایسنا منطقه البرز

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha