• دوشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۹:۰۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 95112517957
  • خبرنگار : 71565

معاون مدیرکل خدمات الکترونیک قوه قضاییه:

کاهش رویارویی مراجعین با کارکنان قوه قضاییه موجب کاهش فساد می شود

معاون مدیر کل خدمات الکترونیک قوه قضاییه با اشاره به بحث ابلاغ الکترونیکی مطرح کرد: هدف ما بر کاهش رویارویی مراجعین و کارکنان قوه قضاییه با یکدیگر است تا موجب کاهش فساد در قوه قضاییه شویم.

به گزارش ایسنا، در پی سلسله نشست های تخصصی و علمی تشکل وکلای آزاد اندیش، نشست تخصصی "ابلاغ الکترونیکی،معایب و مزایا" در محل کانون وکلای مرکز برگزار شد.

در این نشست علی باقری نیا معاون مدیر کل خدمات الکترونیک قوه قضاییه، با بیان اینکه در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه یکسری طرح های الکترونیکی را به اجرا گذاشتیم و از جمله مهم‌ترین پروژه ها ابلاغ الکترونیکی است، گفت: از سال ٩١ دفاتر خدمات الکرونیک قضایی راه اندازی کردیم که مقدمه ای برای پروژه ای مانند ابلاغ الکترونیکی بود، ما دو سامانه راه اندازی کردیم یکی سامانه سنا و دیگری ابلاغ الکترونیکی.
وی اضافه کرد:درباره ابلاغ الکترونیکی ٤ گام پیشرو داشتیم ، در ابتدا ثبت نام اشخاص حقیقی ایرانی، گام دوم ثبت نام اشخاص حقوقی، مرحله سوم اشخاص غیر ایرانی و چهارم کاربران ویژه. یکی از چالش های مهم ما این است که سامانه ما مبتنی بر اینترنت است و برای تامین امنیت نیازمند یکسری پیش نیازها هستیم، فرد برای ثبت نام یا باید به دفاتر الکترونیکی قوه قضاییه مراجعه کند یا اینکه به دادگستری مراجعه کند که مراجعه به دادگستری مشکلاتی را داشت.

معاون مدیر کل خدمات الکترونیک قوه قضاییه با اشاره به اینکه این موضوع برای قوه قضاییه یک فرصت است که یک بانک اطلاعاتی کامل داشته باشد ، خاطرنشان کرد: ما هیچ بانک اطلاعات کامل و صحیحی از مراجعین به دستگاه قضایی نداریم، شماره ملی خواندگان پرونده ها را نداریم، اطلاعات مراجعین کامل نیست مشابه است. پس از ثبت نام فرمی دریافت می شود که در آنجا قید شده از این به بعد تمام ابلاغ ها الکترونیک انجام می شود.

باقری نیا با بیان اینکه ما هنوز برای تابعین غیر ایرانی چنین سیستمی نداریم، متذکر شد: عده ای معتقدند سامانه باید کامل می شد بعد راه‌اندازی انجام می شد، ولی باید گفت در همه دنیا وقتی نرم افزاری راه اندازی می شود به تدریج آپدیت می شود از جمله ویندوز، ما هم ناچاریم اینگونه عمل کنیم.

وی ادامه داد: در رابطه با افراد تابع غیر ایرانی در حال بررسی هستیم، درمورد کاربران ویژه افرادی داخل زندان، دادستان و نماینده دادستان، شخص حقوقی (تبصره١) ماده ٦٩ و واحد های قضایی و شبه قضایی هستند. در مورد سامانه ابلاغ وقتی ابلاغی درشعبه ای صادر می شود به صورت اتومات بررسی می شود، فردی که برایش ابلاغ شده دارای شناسه قضایی است یا خیر؟ اگر باشد ابلاغ الکترونیک صادر می شود و اگر نداشته باشد به صورت سنتی این کار انجام می شود.

باقری نیا ابراز ناخرسندی کرد: متاسفانه در دو جا در حال جنگ هستیم یکی ارباب رجوع (مردم و وکلا) و دیگری دادگستری ها چرا که این تفکر هست که این خودکار نباید از دستشان گرفته شود و مقاومت وجود دارد.


وی در ادامه افزود: به محض صدور ابلاغیه یک پیامک داده می شود که برای شما یک ابلاغیه صادر شده و در سامانه ابلاغ ثبت شده، ما موظفیم به عنوان قوه قضاییه برای تمام مراجعین یک ایمیل ایجاد کنیم، ولی این زیر ساخت وجود ندارد؛ این ایمیل ابلاغ نیست بلکه برای اطلاع رسانی است.

باقری نیا گفت: قانونا یک بار لازم است پیامک بدهیم، ولی در حال حاضر ٥ مرتبه پیامک می دهیم ،اگر فرد ابلاغ را دید که هیچ اگر ندید ابلاغ محسوب می شود، ما سامانه ابلاغ طراحی کردیم نه سایت ابلاغ، فقط در داخل کشور کار می کند، فعلا این سامانه برای خارج کشور نیست ولی در حال کار برای موارد خارج از کشور هستیم. این موضوع به دلیل امنیتی است چرا که این حملات سایبری اخیر به سامانه های ما هم انجام شد، برای تامین امنیت رمز دو مرحله‌ای قرار داده‌ایم.

وی تاکید کرد: در آینده ای نزدیک ابلاغ نیمه الکترونیک خواهیم داشت، یعنی فردی که ثبت نام الکترونیک نکرده باشد، صرفا به او می‌گوییم ابلاغی برای شما آمده و شما در سامانه ثبت نام کنید تا ابلاغ را ببینید که فعلا اجرایی نشده، ما به محض صدور ابلاغ الکترونیک پیامک می دهیم و داخل سامانه درج می شود. وقتی موعد وقت رسیدگی انجام می شود، گزارش پیش جلسه به قاضی می دهیم، برگشت و برنگشت ابلاغ الکترونیکی به قاضی اطلاع رسانی می شود.


باقری نیا تصریح کرد: اگر ما این سامانه را به دست دوستان و کارکنان قوه قضاییه بدهیم آن وقت یک زمان می خواهند ابلاغ الکترونیکی کنند یک زمان می خواهند ابلاغ سنتی انجام دهند، برای مثال مراجعین می گویند حالا ابلاغ دستی بده کار من راه بیفتند. به هر میزان رویارویی اشخاص عادی با کارکنان قوه قضاییه کاهش دهیم فساد کاهش پیدا می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha