به گزارش ایسنا، سید پیمان عبد منافی در نشست خبری بررسی ایمنی و تجهیزات ضد حریق ساختمان علاءالدین گفت: 15 سال پیش این ساختمان بر اساس ضوابط و مقررات وقت طراحی و بدون هیچ نقصی اجرا شده است اما ظرف سالهای اخیر سوالات زیادی در خصوص ایمنی این ساختمان مطرح شده که بیشتر آنها بدون در نظر گرفتن موارد تخصصی و به صورت احساسی بیان شده است.
وی افزود: مالک این ساختمان از ابتدا سیستم مکانیزه اعلام حریق را به صورت مستقل با کمک یک شرکت زیر نظر آتش نشانی تهران اجرایی کرده به طوریکه این سیستم جامع در تمام مغازهها و سالنها و محیطهای ساختمان علاءالدین نصب شده و پوشش کاملی برای اعلان حریق در این ساختمان را فراهم کرده است به شکلی که به محض وقوع حریق، سیستم اعلان فعال شده و در پی آن سیستم اتوماتیک آبپاش نیز در ساختمان فعال میشود.
وی افزود: کپسولهای گاز CO2 به تمام مغازههای ساختمان از طرف مالک تحویل داده شده که هر شش ماه به صورت مداوم مورد بازرسی قرار میگیرد. همچنین دو آتش نشان در این ساختمان توسط مالک مستقر شدهاند و به طور دائم از محیطهای مختلف پاساژ بازدید میکنند.
مدیر روابط عمومی پاساژ علاءالدین با اشاره به قانون مبحث 22 تاکید کرد: به دلیل اینکه ساختمان علاءالدین جزء ساختمانهای مطرح شهر تهران محسوب میشود. نقشه معماری علاءالدین توسط مالک در اختیار سازمان آتش نشانی قرار گرفته است. پس از قرارگیری نقشه معماری ساختمان دستورالعملی ذیل 44 بند نشات گرفته از مبحث 22 به ساختمان ابلاغ شد که مالک به محض دریافت این دستورالعمل نسبت به رفع نقایص موجود اقدام کرد به طوریکه میتوان امروز مدعی شد که ساختمان مذکور از ایمنترین ساختمانهای کشور است.
وی تاکید کرد: در راهروهای این ساختمان بعضا کابلهایی قابل مشاهده است که همه این کابلها مربوط به مخابرات و شبکه اینترنت هستند و به هیچ عنوان کابل برق نیستند. ممکن است ساختمان علاءالدین ایرادات بصری و نظافت داشته باشد اما موارد ایمنی به طور کامل در آن رعایت شده است.
منافی با تاکید بر اینکه از سال 93 بارها بازرسان سازمان آتش نشانی از این ساختمان بازدید کردند و هیچ مورد ایمنی را برای اصلاح عنوان نکردند ادامه داد: اما از دادن تاییدیه ایمنی نیز به این ساختمان خودداری کردند و علتی نیز برای ندادن تاییدیه اعلام نکردند این در حالیست که کلیه فرآیندهای قانونی و دستورالعملهای ابلاغ شده اجرایی شده و همه گواه بر این است که شاخصهای اعلام شده توسط آتش نشانی در ساختمان علاءالدین رعایت و این ساختمان در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
وی ادامه داد: باید ایمنی هر ساختمان را با توجه به شرایط موجود و کاربری آن بنا مورد بررسی قرار داد. بی تردید سطح خطرپذیری فروشندگان موبایل از نوع مشاغل قابل اشتعال نیست. همچنین این ساختمان سرپوشیده نیست و امکان خروج دود از محفظه بالایی بنا وجود دارد. در این ساختمان چندین دستگاه پله برقی وجود دارد که در زمان وقوع حریق از کار میافتند اما به عنوان پله عادی میتوان در کنار سه پله سنگی از آنها استفاده کرد. همچنین دو ورودی خروجی مجزا در دو خیابان جمهوری و حافظ برای این مجموعه تعبیه شده که کشش خروج جمعیت را دارد البته خروجیهای جدید نیز در آینده به این مجموعه اضافه خواهد شد.
طبقه هفتم علاءالدین در سه مرحله مجوز ساخت داشته است
مدیر روابط عمومی پاساژ علاءالدین با تاکید بر اینکه ساخت طبقه هفتم علاءالدین از سال 1391 آغاز شده است گفت: در مرحله اول 84.5 متر در قالب تفاهم نامهای مجوز گرفته است و در مراحل بعدی دو تا 300 متر در قالب تفاهم نامه مجوز ساخت طبقه هفتم را توسط سه شهردار وقت منطقه 11 اخذ کردیم. علت دادن مجوز طبقه هفتم نیز این بود که پارکینگهای عمومی از چهارراهها باید فاصله مناسبی داشته باشند تا موجب ایجاد ترافیک نشوند لذا به پیشنهاد شهرداری منطقه طبقات 3- و 4- که پارکینگ بودند حذف شد و به مکان دیگری به شعاع 300 متری علاءالدین منتقل شد.
وی افزود: با توجه به حذف این طبقات توافق ساخت طبقه هفتم با شهرداری صورت گرفت.
وی تاکید کرد: در حال حاضر 100 درصد دیوارهای طبقه هفتم تخریب و 50 درصد سقف نیز تخریب شده است. به محض اینکه کاربری تجاری طبقه هفتم از بین رفت کلیه خسارتهای مغازه داران توسط مالک علاءالدین پرداخت شد این در حالی بود که در هنگام اخذ مجوز این طبقه مالک مبلغ 23 میلیارد بابت عوارض به شهرداری تهران پرداخت کرده، در رای دادگاه نیز مقرر شده برای اخذ خسارات قلع و قمع طبقه هفتم مالک باید در دادگاهی طی شکایت متفاوتی خسارت خود را دریافت کند که هنوز پولی توسط شهرداری پرداخت نشده است.
منافی در خصوص نحوه تخریب طبقه هفتم علاءالدین تصریح کرد: این تخریب در حال حاضر به روش غیر مهندسی در حال انجام است چرا که سقف بدون در نظر گرفتن آسیبهای وارده به ساختمان در حال برداشته شدن است. همچنین شهرداری تهران مدعی شده که وجود اسکلت طبقه هفتم موجب تحمیل بار اضافی به ساختمان میشود در حالیکه این ستونها وزن زیادی به سازه وارد نمیکند و برای پیاده کردن ضریب اطمینان بالا بهتر است که به آنها دست نزنیم. بی تردید باید برای تخریب طرح و نقشه دقیقی وجود داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا خود مالک تخریب این طبقه را بر عهده نگرفته است؟ گفت: مالک منتظر جواب نظام مهندسی در خصوص روش اجرای فنی و منطقی تخریب بوده که تا کنون نیز این جواب در اختیار مالک قرار نگرفته، لذا مسئولیت تخریب را مالک بر عهده نگرفته است.
انتهای پیام
نظرات