• دوشنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۲:۱۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 95111812069
  • خبرنگار : 71461

در ستارگان محراب عنوان شد

معیار شناخت انسان‌ها ارزش‌هایی است که به آن پایبند هستند

معیار شناخت انسان‌ها ارزش‌هایی است که به آن پایبند هستند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: زندگی بزرگان و عالمان دینی باید برای ما الگو باشد تا بتوانیم در آینده زندگی را آن‌گونه که شایسته است تألیف کنیم. معیار شناخت انسان‌ها ارزش‌هایی است که به آن پایبند هستند و شغل و پول انسان معیار نیست.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین عندلیب همدانی شامگاه یکشنبه (17 بهمن‌ماه) در بیست و چهارمین نشست ستارگان محراب ویژه آیین نکوداشت آیت‌الله حمیدی که در مسجد انصارالحسین برگزار شد با بیان اینکه دو واژه اساسی در قرآن کریم است که این دو واژه مفسر و راهنمای ما است، اظهار کرد: حل تمام مشکلات و پاسخ به پرسش‌های جهان آفرینش و نظام تکریمی در این دو واژه و محور اساسی تشریح می‌شود. این دو واژه قرآنی عبارتند از حُسن و احسان.

وی ادامه داد: قرآن کریم پس از معرفی این دو واژه در پی تبیین نظام آفرینش است و از این دو واژه استفاده کرده است، حتی زمانی که خداوند می‌خواهد انسان را تعریف کند نیز از این واژه استفاده می‌کند. زمانی هم که بناست راهنمایی برای خلق معرفی شود از واژه اسوه حسنه در کتاب الهی استفاده می‌شود.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان نسبت به تمام انسان‌های اطرافش وظیفه دارد که احسان داشته باشد گفت: قرآن کریم بشارت می‌دهد به انسان‌هایی که سخنان گوناگون را گوش می‌دهند اما از کلام احسن تبعیت می‌کنند. در مجموع نظام آفرینش و تشریح آن با دو واژه اساسی حُسن و احسان است. انسان فرزند ارزش‌های خود است و ارزش‌های انسان در تقوا و ایمان و صبر و عفت و حیا معنی پیدا می‌کند و این‌ها اصول ارزشی انسان‌ها است نه شغل و لباس تن آن‌ها. معیار انسان ارزش‌هایی است که به آن پایبند است و زیبایی انسان به علم و تقوا و ایمان است.

او در ادامه افزود: ارزش انسان‌ها را زیبایی وجودی آن‌ها تعیین می‌کند و بر همین اساس دو وظیفه دارند. یکی تحقق زیبایی و دوم تجلیل از آن زیبایی. ما باید کسانی را که در مسیر درست حرکت کرده‌اند تکریم کنیم چرا که تکریم این بزرگان راه را برای آیندگان باز می‌کند. امثال این‌گونه مجالس یکی از برکاتش این است که جوانان و مردم ما ارزش‌ها و زیبایی‌های معنوی را درک می‌کنند و زندگی برای آن‌ها مفهوم پیدا می‌کند و از بیهودگی و لهو و لعب دور می‌شود و زندگی هدفمندی را انتخاب می‌کنند.

همدانی یادآور شد: عالم را باید تکریم کرد. این یکی از سخنان نبی مکرم اسلام است. این مجلس هم برای شخصی به پا شده است که زیر نظر اساتید بزرگ تعلیم دیده و از جمله اساتید او  امام راحل و علامه طباطبایی است و شاکله علمی و قرآنی دارد. او نه فقط علم دارد بلکه اخلاق و رفتار الهی نیز از دیگر ویژگی‌های این عالم برجسته است و این‌گونه رفتارها باید برای ما الگو باشد تا زندگی آینده خود را آن‌گونه که شایسته است تعریف کنیم.

وی گفت: اخلاق و علم ایشان دو ویژگی برجسته‌ی این عالم است. ویژگی بعدی و باعظمت ایشان عنصر تبلیغ است. قرآن کریم نسبت به مبلغان سخن عجیبی دارد. آیت‌الله حمیدی ناشر احکام قرآن است و مبلغی مخلص است که با زبان مردم را دعوت به خیر می‌کند و درس تعلیم، تبلیغ و تألیف هم دارد.

او گفت: خدمات ایشان در مجلس شورای اسلامی به زمانی که خطیب موقت نمازجمعه همدان بود برای همگان مشخص است. یک نکته دیگری که جزو ارزش‌های ایشان محسوب می‌شود این است که ایثارگری را به معنای واقعی تفسیر کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha