• پنجشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۲:۱۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95110604563
  • خبرنگار : 71548

یک روانشناس به ایسنا پاسخ داد

وظیفه رسانه‌ها در قبال فضای نگران پس از پلاسکو چیست؟

وظیفه رسانه‌ها در قبال فضای نگران پس از پلاسکو چیست؟

از دست دادن تعدادی از آتش‌نشان‌های فداکار کشورمان و تلاش برای بیرون آوردن پیکر آنان از زیر آوار در یک هفته اخیر، فضای تلخی را در جامعه ایجاد کرده است. برخی از کارشناسان، اگر هر چه زودتر این فضا تغییر نکند، ادامه‌دار شدن این بحران را موجب می‌شود.

طبیعتاً یکی از مهمترین عواملی که باعث تغییر فضای جامعه می‌شود، رسانه‌ها و به ویژه صداوسیماست. به همین منظور خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با یک روانشناس در این زمینه به گفت‌وگو پرداخته و نظر او را جویا شده است.

یعقوب موسوی که معتقد است «متاسفانه ستاد بحران در حادثه پلاسکو ضعیف عمل کرد»، به لزوم وجود ستادهای خبری در مواقع بحرانی اشاره و اظهار کرد: در این حادثه شاهد بودیم که برخی از اخبار نادرست منتشر و بعد از مدتی تکذیب می‌شدند.    

او در ادامه با اشاره به مسؤولیت مردم در حین مواقع بحرانی، اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشت که به طور کلی توسعه عمومی و اجتماعی با یک نوع مخاطرات و پیامدهای ناخواسته و شاید هم خواسته همراه است. مردم باید بدانند که این مخاطرات و حوادثی همچون حادثه «پلاسکو» را بسیاری دیگر از کشورهای جهان هم تجربه می‌کنند. اما در این شرایط نهادهای رسانه‌ای و بنگاه‌های خبری می‌توانند در بالاتر بردن سطح آگاهی، هوشیاری، حساسیت‌زایی مردم با حفظ قانون و موضوعات دیگری، به مدیریت بحران کمک کنند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در همه دنیا مرسوم است که حوادثی همچون فروریختن ساختمان پلاسکو، بهترین فرصت برای رسانه‌هاست تا در راستای آگاهی‌بخشی اجتماعی و شهروندی و بالا بردن آگاهی شهروندان از قلمرو مسئولیتشان در جامعه‌ای که زندگی می‌کنند، نقش مهم و موثری را ایفا کنند؛ به عنوان مثال شهروندان باید بدانند کوچکترین غفلت از مسائل ایمنی و حفاظاتی نه تنها معضلات را متوجه خودشان می‌کند، بلکه بخش بزرگی از شهروندان هم درگیر آن موضوع می‌شوند. به نوعی می‌توان گفت که این وظیفه رسانه‌هاست که مردم از وظیفه‌شان در حین وقوع بحران‌هایی همانند حادثه «پلاسکو»، آگاه کنند.

موسوی به حضور مردم در حادثه «پلاسکو» اشاره و بیان کرد: ما شاهد مشارکت ناآگاهانه مردم در کنترل حادثه «پلاسکو» بودیم؛ این نشان می‌دهد که در واقع مردم نمی‌دانند که در چنین شرایطی مسؤولیت آنها چیست و چه کاری باید انجام دهند. در این زمینه رسانه‌ها باید در گفت‌وگو با کارشناسان، مسؤولان امدادی، خدماتی و مدیران شهری، مردم را از مسؤولیتی که در هنگام بروز چنین حوادثی مثل «پلاسکو» یا زلزله و سیل و هر اتفاق مشابه دیگری بر عهده دارند، آگاه کنند.  

او به فضای نگران جامعه پس از وقوع حادثه «پلاسکو» اشاره کرد و گفت: باید یک همدردی در سطح عموم برای وقوع چنین حوادثی وجود داشته باشد، اما اگر بخواهیم از منظر آسیب‌شناسی فرهنگی و اجتماعی بحث کنیم، ممکن است در جا زدن در این حالت منجر به یکسری ناهنجاری‌های اجتماعی شود که با سطح آگاهی و شناخت مردم هم ارتباط دارد. گاهی برای آرام کردن جامعه، ترفندهای مدیریتی نیاز است؛ به عنوان مثال استعفا دادن مدیری یا بازخواست کردن افرادی که در وقوع حادثه مسئولیت داشتند و پاسخگو بودن مسؤولان و دادن اطلاعات درست می‌تواند باعث آرامش جامعه شود.

ساختمان تجاری «پلاسکو» پنجشنبه هفته گذشته دچار سانحه حریق و سپس ریزش شد. در جریان این حادثه تعدادی از آتش‌نشانان کشورمان به شهادت رسیدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha