• سه‌شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95101408692
  • خبرنگار : 71503

یک پژوهشگر مطرح کرد

پیشنهادی برای معرفی موسیقی نواحی در جشنواره فجر

پیشنهادی برای معرفی موسیقی نواحی در جشنواره فجر

یک پژوهشگر موسیقی نواحی درباره حضور این بخش در جشنواره فجر گفت: فجر یک جشنواره تشریفاتی است و برای جشن پیروزی انقلاب برپا شده است، پس هزینه آن را باید انقلاب بپردازد، اما مخاطب حرفه‌ای تربیت کند.

فواد توحیدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: باید از هنرمندان پیشکسوت در بخش موسیقی نواحی جشنواره فجر دعوت شود، سپس مسوول این بخش، موسیقی نواحی یک منطقه را به مخاطب معرفی کند و ۱۰ دقیقه از موسیقی آن منطقه اجرا شود.

او ادامه داد: بخش موسیقی نواحی را که معتقدند خلوت است، باید برای دانشجویان رشته موسیقی رایگان کنند تا آن‌ها بتوانند با حضور در جشنواره، از تجربه پیشکسوتان موسیقی نواحی استفاده کنند. به این ترتیب موسیقی‌دانان آینده ایران ملودی‌های موسیقی نواحی را یاد می‌گیرند و از آن استفاده می‌کنند. اگر موسیقی کلاسیک ایرانی، آهنگ‌های تکراری دارد و مخاطب ندارد به‌دلیل آن است که ارتباط شان با موسیقی نواحی ایران قطع شده است. با این کار، ارتباط قطع‌شده دوباره وصل می‌شود.

این پژوهشگر گفت: پول جشنواره فجر را باید از بخشی که مخاطب بیشتری دارد، درآورند، زیرا موسیقی هر نقطه‌ی ایران ارزش خاص خودش را دارد و پژواک فرهنگ یک منطقه است.

توحیدی با اعتقاد به این‌که بودن بخش موسیقی نواحی فجر بهتر از نبودنش است، اظهار کرد: این بخش می‌تواند به شکل بهتری برگزار شود. دبیرخانه تمام جشنواره‌ها در دنیا به‌صورت دائمی فعال هستند. مسوولان مربوط می‌توانند در هر منطقه‌ای از کشور، یک پژوهشگر را که روی موسیقی نواحی آن منطقه کار کرده، شناسایی کنند تا در طول سال، گروه‌های موسیقی را به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی کند.

او توضیح داد: اگر اطلاع‌رسانی به‌درستی انجام شود و از گروه‌های خوب برای حضور در جشنواره دعوت شود، مردم هم از اجراها استقبال می‌کنند و لازم نیست به شکل کسب و کار به آن نگاه شود. مردم دوست دارند با موسیقی‌های جدید کشور که تا کنون آن‌ها را نشنیده‌اند، آشنا شوند.

وی همچنین گفت: در جشنواره فجر مثلا از هنرمندان منطقه کرمان دعوت نمی‌شود، چون آن‌ها را نمی‌شناسند و هیچ ارتباطی بین پژوهشگران و دبیر جشنواره فجر وجود ندارد. چرا باید از یک منطقه، یعنی خراسان شمالی و خراسان جنوبی در بخش نواحی پنج اقلیم جشنواره حضور داشته باشند، اما گروهی از کرمان که به تنهایی پنج اقلیم را شامل می‌شود، در جشنواره نباشد.

این پژوهشگر بیان کرد: مسوولی که با پژوهشگران موسیقی نواحی مناطق ایران ارتباط ضعیف دارد، نباید مسوولیت انتخاب این گروه‌ها را برعهده بگیرد. از طرفی باید دبیرخانه جشنواره در طول سال با تمام استان‌ها رابطه تنگاتنگ داشته باشد و از موسیقی‌هایی در جشنواره فجر استفاده کند که کسی آن‌ها را نشنیده باشد.

توحیدی با بیان این‌که موسیقی بوشهر در همه جشنواره‌ها شنیده می‌شود، افزود: موسیقی خراسان شمالی و خراسان جنوبی هم به‌دلیل آن‌که پژوهشگران درباره آن مناطق تحقیق کرده‌اند، معمولا در همه جشنواره‌ها اجرا دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha