• یکشنبه / ۵ دی ۱۳۹۵ / ۰۰:۲۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 95100402196
  • خبرنگار : 71503

روایت بلوچ‌نسب از «علیوک»

اندوهی فراتر از مرزها برای مرگ موسیقیدان ایرانی

اندوهی فراتر از مرزها برای مرگ موسیقیدان ایرانی

یکی از پیشکسوتان موسیقی نواحی درباره استاد علی‌محمد بلوچ معروف به «علیوک» که به تازگی از دنیا رفت، گفت: مرگ او خیلی‌ها را در جهان تکان داد و از کشورهای دیگر از فرانسه گرفته تا سوئد و نروژ ابراز ناراحتی کردند و پیام تسلیت فرستادند. اولین‌بار بود که در صدا و سیمای سیستان و بلوچستان هم اسم یک هنرمند موسیقی نواحی را شنیدیم و خبر درگذشت او پخش شد.

اسحاق بلوچ‌نسب در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: استاد علی با همه خواننده‌های بزرگ بلوچستان از جمله ملا کمالان، لعل بخش پیک، ملاصالح و غلام قادر که همگی از دنیا رفته‌اند، کار کرده بود. علیوک یک نوازنده ممتاز بود و نه تنها در ایران بلکه در پاکستان، عربستان، اروپا، آمریکا و آفریقا شهرت و حضور داشت اما متاسفانه نه تنها علیوک بلکه جماعت هنرمند شرایط زندگی مساعدی ندارند. او حتی یک خانه‌ مناسب برای زندگی نداشت. اداره فرهنگ و ارشاد چابهار به تازگی تصمیم داشت او را بیمه کند که کار از کار گذشت. متاسفانه هیچ‌کس هیچ توجهی به هنرمندان این منطقه نکرده و نمی‌کند.

او ادامه داد: چرا باید هنرمندان ما کار یا بیمه‌ای نداشته باشند و در خانه بخوابند؟ این بلاها و فشار روحی سر هر هنرمندی بیاید موجب می‌شود صددرصد از پای دربیاید. استاد علیوک مشکل جسمی خاصی نداشت و اخیرا به بهانه اجرا در زاهدان پیش پزشک هم رفت. علیوک پیش از این نیز دو بار سکته کرده بود.

این هنرمند پیشکسوت درباره اینکه بعد از علیوک وضعیت قیچک‌نوازی در چابهار چه شکلی پیدا می‌کند، اظهار کرد: ما نوازنده‌های خوب دیگری هم در چابهار داریم اما نه مثل علیوک؛ تجربه‌هایی را که او داشت هیچ نوازنده دیگری ندارد. احمد وطن‌خواه و پسران علیوک هم قیچک می‌نوازند اما مثل او نیستند.

بلوچ‌نسب با بیان اینکه استاد علیوک به جز موسیقی، منبع درآمدی نداشت، گفت: چند وقت پیش در برنامه‌ای که هفت شب در چابهار اجرا شد، علیوک دو اجرا داشت، برای اجرای او و گروه پنج‌نفره‌اش فقط ۴۰۰ هزارتومان پرداخت کردند. اما اگر هنرمندی را از جای دیگر به چابهار دعوت کنند هزینه رفت و برگشت او را می‌پردازند و به آنها در بهترین هتل اقامت می‌دهند، در نهایت نیز دستمزد بالایی به آنها پرداخت می‌کنند.
 

علیوک در حال نوازندگی قیچک/ عکس از مجموعه مستند علی مغازه‌ای

او افزود: زمانی که بومیان برای منطقه‌ آزاد اجرا می‌کنند، بعد از سه ماه حق‌الزحمه آنها را پرداخت می‌کنند. باید یک جفت کفش آهنی بپوشیم و هر روز کرایه ماشین بدهیم تا بررسی کنیم ببینیم چک مربوط به دستمزد کارمان را نوشته‌اند یا نه! در منطقه آزاد طوری برخورد می‌کنند که به هنرمندان احساس گدا بودن دست می‌دهد.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی تاکید کرد: هنرمند جماعت در این منطقه کاری ندارد انجام دهد مگر اینکه جشن یا جشنواره‌ای برگزار شود. تنها برای دهه‌ فجر و هفته دفاع مقدس به هنرمندان مراجعه می‌کنند و توقع دارند ما برای آنها به صورت رایگان اجرا کنیم و وقتی هم صحبت از دستمزد می‌شود می‌گویند مگر شما ایرانی نیستید؟ مگر انقلاب نکرده‌اید؟ چرا حاضر نیستید برای دهه‌ فجر بدون دستمزد برنامه اجرا کنید؟

بلوچ‌نسب با بیان اینکه هنرمند جماعت مگر چه چیزی دارد؟ افزود: اگر قرار باشد هنرمندان حتا برای دهه فجر و هفته دفاع مقدس هم صلواتی اجرا کنند پس از کجا باید نان بخورند؟ اگر به هنرمندان خدماتی مثل حقوق و حق بیمه بپردازید من نیز وظیفه دارم در چنین مراسمی صلواتی اجرا کنم.

به گزارش ایسنا، علی‌محمد بلوچ معروف به «علیوک» یکی از پیشکسوتان موسیقی بلوچستان عصر پنجشنبه ۲ دی‌ماه در سن ۶۲ سالگی بر اثر عارضه قلبی در چابهار درگذشت. پیکر این هنرمند روز جمعه در چابهار تشییع شد.

در ادامه می‌توانید دو قطعه «ساز مار» و ذکر «شان الله» را با اجرای استاد علی‌محمد بلوچ بشنوید.

«ساز مار» موسیقی بی کلام و یکی از آهنگ‌های شناخته‌شده و مهم است که در آخر مراسم گواتی یا موسیقی‌درمانی توسط نوازنده‌ سرود (قیچک) و همراهی تنبورک و گاه با همراهی چاپی‌ها (کف‌زن) و گاه با همراهی دهلک اجرا می‌شود. قطعه دیگر ذکر «شأن الله» یا اسم رفاهی است که از مهمترین ذکرهای مراسم گواتی محسوب می‌شود. این ذکر توسط خلیفه شهمیر بلوچ مالداری با همراهی برادران علی و پیرخش برمه به عنوان جوابگو، سرود استاد علی‌محمد بلوچ، تنبورک عیدوک رزمی در سال ۹۲ در فستیوال آینه‌دار اجرا شده است.

قطعه ساز مار با اجرای علیوک

ذکر شان الله

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۵:۴۶

چه اجراهای قدرتمند و تکنیکی و شنیدنی بودن هر دو قطعه و چه هنرمند بزرگی از دست رفت. متاسفم تسلیت به هنر ایران باید بگیم

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۵ ۱۹:۰۳

خیلی ممنونم ما حتا اسم این استاد رو هم نشنیده بودیم. خیلی مایه شرمساری است که یک نوازنده را در دنیا می شناسند ولی ما در ایران بعد از مرگش با او آشنا می شویم. ممنون که شما حد اقل ایشان را معرفی کردید