به گزارش ایسنا، حمیدرضا نوربخش اظهار کرد: چون افراد برخی مبانی جشنواره موسیقی فجر را نمیدانند، میگویند تبعیض صورت گرفته، یک میلیارد تومان به من برای برگزاری این جشنواره پول دادهاند و میگویند جشنواره سه میلیاردی برگزار کن. من باید چه کار کنم؟! فقط میتوانم بستری برای هنرمندان موسیقی فراهم کنم تا آنها اجرا داشته باشند. هر آنچه که از اجرا میفروشند مبلغش را به خودشان پرداخت کنم.
او ادامه داد: آن مبلغی که برای اجرا در سالن رودکی و ارسباران پرداخت میشود، قیمت متفاوتی دارد و این موضوع به هیچ عنوان تبعیض محسوب نمیشود. زمانی تبعیض صورت میگیرد که من دست در کیسهای کنم و هزار تومان به یک نفر و مبلغ بیشتری را به شخص دیگری بدهم.
مدیرعامل خانه موسیقی در نشست خبری سیودومین جشنواره موسیقی فجر که صبح امروز (۳۰ آذرماه) در ساختمان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، درباره رقم قرارداد گروههایی که در جشنواره حضور دارند، گفت: ما سال گذشته تبعیض قائل نشدیم. بهدلیل مشکلات و تنگناهایی که دولت دارد، متأسفانه بودجه جشنواره تکان نخورده است. بنابراین من باید برای برگزاری جشنواره روی گیشه حساب کنم و نمیتوانم آن را در نظر نگیرم.
نوربخش افزود: ما گفتیم گروههایی که در سالنهای بزرگتر اجرا میکنند، طبیعتا دستمزد بیشتری دارند. کف دریافت موسیقی نواحی در سال گذشته کمتر از هفت میلیون تومان نبود، اما گفته شده این مبلغ سه میلیون تومان بوده است. زمانی که این موضوعات مطرح میشود در واقع خلط مبحث صورت میگیرد.
او همچنین درباره اینکه چرا سال گذشته به برخی گروهها ۲۰۰ میلیون تومان برای اجرا پرداخت شد؟ پاسخ داد: گروههایی که این مبلغ را دریافت کردند، برای سه یا چهار اجرا این دستمزد را گرفتند. ما نباید حرف بدون مبنا بزنیم. حتی در بخش موسیقی نواحی نیز این قاعده را اعلام میکنیم که هر مبلغی فروش برود، ما خودمان هم مبلغی اضافه بر آن میگذاریم و پرداخت میکنیم.
رئیس سیودومین جشنواره موسیقی فجر درباره اجراهای برگزیده نیز اظهار کرد: سال گذشته بعد از پایان جشنواره سعی کردم از کنار جشنواره رد نشوم، اما امیدوارم امسال در یک فضای آرامتر اتفاق خوبی بیفتد. معتقدم باید اجراها و تولیدات موسیقی رصد شود، زیرا به نفع گوش مردم است. اینکه بخواهیم در همه سالنها داور حضور داشته باشد، هزینهبر است.
۲۵۰ میلیون تومان هزینه جوایز جشنواره
نوربخش همچنین درباره مبلغ جوایز اظهار کرد: در مجموع، هزینه جوایز جشنواره حدود ۲۵۰ میلیون تومان است.
او درباره مکانیزم دعوت از گروهها در جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: عدهای نظرسنجی و اعلام کردند که بهتر است در جشنواره، فراخوان داشته باشیم. این در حالی است که وقتی جشنوارهای رقابتی نیست، چه فراخوانی میتوانیم داشته باشیم؟ هر جشنوارهای ضابطه و قاعده خود را دارد که با توجه به آن، گروههایی را دعوت میکنیم. در سالهای گذشته نیز در بخش رقابتی جشنواره فراخوان میدادند. در این ۳۰ دوره چه زمانی برای بخش اصلی جشنواره فراخوان دادهاند؟ در تمام این سالها گروههای بخش اصلی را دعوت کردهاند. جشنواره، شورای سیاستگذاری دارد که سازوکار تعریف میکند.
قیمت بلیتها فرقی نکرده است
رئیس سیودومین جشنواره موسیقی فجر همچنین درباره قیمت بلیتها گفت: سطح قیمت بلیتها بین دوره ۳۰ و ۳۱ جشنواره هیچ فرقی نکرده است و رقمی را که در جشنواره سیام برای بلیت پرداخت میشد، دست نزدیم، در حالی که شاهد تورم نیز بودهایم. معتقدم کمتر از این مبالغ نیز فروش بلیت امکانپذیر نیست، زیرا متوسط قیمت بلیت در جشنواره ۵۵ هزار تومان است و تا کنون کسی در اینباره اعلام نارضایتی نکرده است.
نوربخش در بخش دیگری از صحبتهایش، بیان کرد: با آسیبشناسی و بررسیای که نسبت به جشنوارههای قبل داشتیم و با توجه به اینکه در ۳۰ سال گذشته به نوعی در کنار جشنواره بودهام، متوجه شدم یکی از دغدغههای مهم، برگزاری جشنوارهای باشد که در تراز فستیوالهای معتبر بینالمللی عرض اندام کند. جشنواره موسیقی در طول ۳۰ سالی که برگزار شده، فراز و نشیبهایی داشته و در برخی سالها پررنگتر بوده و برخی سالها نیز متأسفانه اینطور نبوده، زیرا مشکلات ساختاری داشته است.
او ادامه داد: این موارد نشان میدهد، مشکلات ساختاری که در این زمینه وجود دارد، موجب شده هنرمندان حوزه موسیقی آنطور که باید برای شرکت در جشنواره اقبال نشان ندهند. ما فکر کردیم حرکتهایی صورت بگیرد و جشنواره در یک راستا قرار بگیرد. به همین دلیل، ریلگذاری جدیدی را از سال گذشته انجام دادهایم و یکی از بخشهایی که به جشنواره اضافه کردیم جایزه «باربد» بود. گرچه بخشهای جدید ضعفها و قوتهایی را دارد که در طول مسیر، نقاط ضعف برطرف میشود.
رئیس سیودومین جشنواره موسیقی فجر اضافه کرد: فکر کردیم بخشهایی را که در جشنواره موثر نیستند، منتقل کنیم نه آنکه حذف کنیم. در واقع به شکل دیگری برگزار کنیم. یکی از این بخشها بخش رقابتی بود که در اجراها بهصورت رقابتی برگزار میشد که سال گذشته با یک بررسی اجمالی، خروجی مشخصی از این بخش ندیدیم و هیچ کسی نمیتواند گروه فعال موسیقی را نشان دهد. بنابراین آن را نیز منتقل کردیم و فکر کردیم فعالان موسیقی را تا جایی که میشود به جشنواره دعوت کنیم تا موجب رونق آن شویم.
جشنواره سیویکم متفاوت بود
او با بیان اینکه خوشبختانه جشنواره سیویکم متفاوت بود، اظهار کرد: قریب به اتفاق هنرمندان شاخص به شکل داور یا اجراکننده در جشنواره سیویکم حضور داشتند و یک اتفاق خجسته بود. همین که در یک سال گذشته درباره جشنواره سیویکم بهصورت نقد یا تعریف صحبت میشود، نشاندهنده قوت این جشنواره است.
وی گفت: سال گذشته با همه حاشیههایی که بخشی از آن نیز طبیعی بود، فشار زیادی روی من بود و بلافاصله بعد از اختتامیه اعلام کردم که سال آینده حضور نخواهم داشت؛ اما توضیحات دوستان، من را مجاب کرد که باز هم در کنار جشنواره باشم. بنابراین امیدوارم بتوانیم جشنواره امسال را به خوبی برگزار کنیم.
نوربخش افزود: جشنواره موسیقی فجر امسال از ۲۲ تا ۳۰ دیماه اجرا خواهد شد و روز اول بهمن، اختتامیه آن را برگزار میکنیم. سال گذشته شش سالن در اختیار جشنواره موسیقی بود که امسال مجموعه آزادی را نیز به آن اضافه کردهایم و بخشی از اجراها در این سالن برگزار میشود. گروههای پاپ در سالن میلاد، موسیقی ارکسترال و بینالمللی و ایرانی در مجموعه تالار وحدت و در فرهنگسرای نیاوران نیز موسیقی بانوان، ایرانی و نواحی، در مجموعه آزادی و فرهنگسرای ارسباران نیز موسیقی نواحی و تلفیقی، در برج میلاد برخی از ارکسترالها و موسیقیهای بینالمللی اجرا خواهند داشت.
به بخش موسیقی نواحی توجه ویژهای شده است
رئیس سیودومین جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: امسال موسیقی ایرانی، پاپ، تلفیقی، نواحی، کودک و بخش بانوان را داریم. همچنین به بخش موسیقی نواحی توجه ویژهای شده و بیش از ۱۰ اجرا در این بخش از موسیقی خواهیم داشت. به عبارتی سعی کردهایم این بخش از موسیقی نسبت به سال گذشته دو برابر اجرا داشته باشد. در بخش بانوان موسیقی نواحی نیز اجراهایی داریم.
او با بیان اینکه در این دوره از جشنواره، بخش موسیقی ایرانی با تم بازخوانی موسیقی چهار دهه اخیر که برخی آن را نوستالژی میخوانند، برگزار میشود، گفت: بخشهای جذاب چهار دهه موسیقی بهصورت بازسازی و بازخوانی در جشنواره امسال برگزار میشود که بخش پررنگ آن، موسیقی متبلور انقلاب و چاوشی است. همچنین ارکستر ملی ما در ساختار جدید جشنواره سیودوم به نوعی فعالیت رسمی خود را با آثار جاودانهای به نام «نیلوفرانه» و «شور عشق» با صدای علیرضا افتخاری شروع میکند.
نوربخش همچنین بیان کرد: ارکستر سمفونیک نیز اثری از استاد پژمان را اجرا میکند. همچنین اجرای مشترکی با ارکستر سمفونیک ایتالیا خواهیم داشت.
رئیس سیودومین جشنواره موسیقی فجر درباره موسیقی چاوشی در این دوره از جشنواره، توضیح داد: همه این بخشها را سعی کردیم در چند پکیج ببینیم و حق کپیرایت آن را رعایت کنیم. سعی شده از صاحبان آثار اجازه گرفته شود.
او درباره اینکه چه گروههایی در این بخش حضور دارند، اظهار کرد: اجازه دهید تا دو روز دیگر، اسامی گروهها را در جدول اعلام کنیم.
کم شدن تعداد داوران جشنواره فجر
مدیرعامل خانه موسیقی با اعلام اینکه امسال بخش پژوهشی به سیودومین جشنواره موسیقی فجر اضافه شده است، گفت: پنج موضوع در این بخش مورد بررسی قرار گرفته که شامل بررسی آموزش آکادمیک در دانشگاه، تأثیر مدرنیته در موسیقی معاصر، پژوهش موسیقی و طبقهبندی آن، نوآوری در موسیقی ایران و اقتباس از ادبیات موسیقی ایران است.
نوربخش همچنین اظهار کرد: سال گذشته در آییننامه، تعداد داوران زیاد بود، به همین دلیل با توجه به بررسیهای انجامشده فکر کردیم بهتر است تعداد داوران کمتر باشد. گرچه این موضوع در نظرات برخی دوستان نیز مطرح شد، به همین دلیل تعداد داوران را به نصف تقلیل دادیم و در هر بخش بین پنج تا ۹ داور داریم.
او همچنین درباره آلبومها، توضیح داد: بنای جشنواره این است که تولیدات موسیقی را رصد و داوری کند. همه آثاری را که تولید شده، تهیه کردیم و از طریق شرکتهایی که حضور دارند، در جشنواره شرکت دادیم مگر اینکه شرکتی اعلام کند نمیخواهد آثارش داوری شود. در این دوره، آییننامه داوری را کاملتر کردیم، بهطور کلی بررسی نقاط ضعف و قوت را انجام دادهایم. سال گذشته گفته بودیم داورانی که در جشنواره حضور دارند، میتوانند اثر هم داشته باشند، اما رأیشان درباره آثار خودشان بیاثر خواهد بود. امسال فکر کردیم داورانی که حضور دارند اثری نداشته باشند.
رئیس جشنواره موسیقی فجر گفت: ما بخشی در جشنواره سیام و دورههای قبلی داشتیم که با عناوین مختلف برگزار میشد؛ «نسلی دیگر» نام آخرین عنوان این بخش بود که برگزار شد. من معتقد بودم که این بخش بهصورت مستقل برگزار شود، اما برخی فکر کردند که ما نگاه حذفی داریم. خواستم این بخش را با نگاه ویژه و حمایت بیشتر در زمانهای دیگری برگزار کنیم. خوشبختانه جشنواره موسیقی کلاسیک اسلامی همان وعدهای بود که من دادم و محقق شد. اتفاقا بخش رقابتی که از جشنواره فجر حذف شد، به بخش موسیقی کلاسیک اسلامی اضافه خواهد شد و امیدوارم یکی از جشنوارههای پررنگ موسیقی ایران شود.
نوربخش همچنین درباره برگزاری جشنواره موسیقی در برخی استانها در سالهای گذشته، اظهار کرد: جشنواره موسیقی قبلا در برخی استانها اجرا میشد که با اراده جشنواره موسیقی نبود و چون برخی استانها این امکان را داشتند، درخواست میدادند و جشنواره در استان آنها برگزار میشد. طی دو سالی که من رئیس جشنواره بودم درخواستی مبنی بر برگزاری جشنواره در استانها نداشتیم. شاید امکانات استانها آنقدر نبوده که چنین درخواستی کنند. به همین دلیل است که جشنواره موسیقی طی این دو سال فقط در تهران برگزار میشود.
او همچنین درباره فروش بلیتهای جشنواره در برخی سایتها، اظهار کرد: در سالهای گذشته، یک سایت برای فروش بلیت با جشنواره قرارداد میبست. من بعد از بررسیهای انجامشده فکر کردم که بتوان از تمام ظرفیتهای موجود در این زمینه استفاده کرد و اینکه اگر بدون ضابطه با یک سایت قرارداد ببندیم، کار درستی نباشد. به همین دلیل به همه سایتها نامه نوشتم و پیشنهاد کردم که پیشپرداختی در این زمینه به جشنواره بدهند، زیرا برخی مسائل مالی ما با این پیشپرداخت حل میشود. در حال حاضر نیز در حال رایزنی درباره این موضوع هستیم که روزهای آینده نتیجه آن را اعلام میکنیم.
رئیس سیودومین جشنواره موسیقی فجر درباره بخش پاپ و چگونگی انتخاب گروههای موسیقی در این حوزه نیز گفت: در این بخش حدود ۱۰ درخواست داریم که امکان و جایی برای آنها نداریم. در این زمینه نگاه حمایتی وجود ندارد. پاپ در هیچ کجا، جشنوارهای نیست.
به گزارش ایسنا، در این نشست از پوستر سیودومین جشنواره موسیقی فجر که طراحی آن را سمانه ذبیحمنش برعهده داشته است، رونمایی شد.
همچنین در حاشیه این مراسم بهدلیل اینکه سالن نشست کوچک بود و بسیاری از خبرنگاران ایستاده بودند و برخی از آنها بیرون درِ سالن مانده بودند، یکی از خبرنگاران به نوربخش اعتراض کرد و سخنان او با حمایت جمعی از خبرنگاران مواجه شد.
انتهای پیام
نظرات