• یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 95092816871
  • خبرنگار : 71503

ماجرای پوشیدن لباس محلی از زبان نماینده مجلس

ماجرای پوشیدن لباس محلی از زبان نماینده مجلس

نماینده مردم پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی در مجلس دهم گفت: حضور من با لباس محلی در صحن مجلس، برای مردمی که من را به‌عنوان نماینده انتخاب کرده‌اند، نوعی دلگرمی است و می‌گویند، نماینده ما خودش را گم نکرده و به اصول و قواعدی پایبند است که با آن بزرگ شده است.

شهاب نادری که با لباس محلی‌اش در صحن مجلس دهم حضور می‌یابد، در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: کت و شلواری که بسیاری از مردم  از آن استفاده می‌کنند، لباسی بین‌المللی است. من با پوشش رسمی کشور خودم که در واقع کت و شلوار است، مشکلی ندارم و آن را هم دوست دارم؛ اما به‌دلیل حفظ فرهنگ، آداب و رسوم منطقه‌ام، از لباس اقوام و سِت محلی شهرستان‌هایی که به‌عنوان نماینده آن‌ها انتخاب شده‌ام، استفاده می‌کنم. 

نایب رئیس فراکسیون صنایع‌ دستی مجلس دهم درباره این‌که چرا دیگر نمایندگان مانند نمایندگان سیستان و بلوچستان، سنندج و کرمانشاه، از پوشاک اقوام در مجلس استفاده نمی‌کنند؟ گفت: مردم استفاده از پوشاک محلی را دوست دارند. اگر نمایندگان این مناطق از لباس اقوام استفاده می‌کنند، به‌دلیل خوشحال کردن مردم منطقه است، پشت این قضیه، موضوع دیگری نیست.

او درباره این‌که چرا برخی دانشجویان تا مدتی پس از حضور در دانشگاه، لباس اقوام خود را می‌پوشند، اما بعد از مدتی، سبک لباس پوشیدن‌شان تغییر می‌کند؟ اظهار کرد: این موضوع به معنای نفی لباس اقوام خودشان نیست، بلکه به معنای هم‌رنگ شدن با جماعت است. این یک موضوع شخصی است و بسیاری از دانشجویان نیز چون جوان هستند، دوست دارند هر روز، هر لباسی را که ترجیح می‌دهند، بپوشند؛ اما در واقع، پوشش اقوام تغییر پیدا نمی‌کند.

نادری با بیان این‌که من هم بسیاری از مواقع، با لباس محلی‌ام در کلاس‌های درس حاضر می‌شدم، ادامه داد: بسیاری از نمایندگان به‌دلیل رسمیت داشتن کت و شلوار معمولا از این پوشش استفاده می‌کنند. نمایندگان مجلس می‌توانند با تی‌شرت و شلوار لی به مجلس بیاید، اما برای حفظ فرهنگ، از پوشش رسمی استفاده می‌کنند.

نایب رئیس فراکسیون صنایع‌ دستی مجلس دهم درباره این‌که آیا در مجلس اقداماتی به نفع هنرمندان حوزه انتخابی‌تان که گیوه‌دوزی و لباس محلی منطقه‌تان تولید می‌کنند، انجام شده است؟ بیان کرد: گیوه‌دوزی جزو صنایع دستی محسوب می‌شود. این کار در منطقه ما یک هنر - صنعت و منبع درآمد مردم است. حتی استفاده از گیوه تاثیرات مثبتی هم دارد.

او در این‌باره افزود: ما در این زمینه نمی‌توانیم به کسی به‌جز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقد وارد کنیم، زیرا این سازمان زیر نظر رییس‌جمهور است. من به همین دلیل، یکی از مخالفان آقای سلطانی‌فر هنگام پیشنهاد شدن به‌عنوان وزیر ورزش بودم. من بر لزوم رونق اقتصاد گردشگری تاکید دارم و امیدوارم بتوانیم این صنعت را در منطقه‌مان پویا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۹-۲۸ ۱۳:۱۹

با سلام و احترام به همه اقوام عزیز ایران زمین، کشور ما در کنار لباس و زبان خاص هر قومیت که بسیار هم خوب است، یک زبان و لباس ملی دارد که همه باید به آن احترام بگذارند و نتنها ضرورتی ندارد افراد با لباس محلی در هر مکان و هر زمان ظاهر شوند، بلکه این کار به اختلافات قومیتی دامن زده و ایجاد حساسیت می کند. من خودم در دانشگاه کردستان تحصیل می کنم و متاسفانه بعضی اساتید با شلوار کردی به کلاس می آیند که به نظر من که یک غیر کرد هستم این کار نوعی عمل نژادپرستانه می باشد چرا که محیط دانشگاه لباس و آداب تعریف شده دارد. همینطور است محیط کار، مجلس و .... اگر کسی دوست دارد لباس محلی بپوشد، بهتر است در میان جمعی این کار را انجام دهد که غلبه فرهنگی آن جمع آن نوع لباس محلی است. شما فرض کنید یک آمریکایی که در ساحل تاپ و شلوارک می پوشد لزومی ندارد که در دانشگاه هم همین کار را انجام دهد! هر نکته زمانی و مکانی دارد!

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۲۸ ۱۳:۵۰

همه مشکلات حل شد فقط موند لباس کردی ،لباس کردی شرف کردهاست هیچ کسی نمیتونه این لباس و از تن ملت کورد در بیاره