• یکشنبه / ۷ آذر ۱۳۹۵ / ۰۰:۲۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95090604018
  • خبرنگار : 71574

گفت‌وگو با محمد خدادی - مدیرعامل ایرنا

وظیفه‌ای که روزنامه‌ها به شبکه‌های اجتماعی سپردند

وظیفه‌ای که روزنامه‌ها به شبکه‌های اجتماعی سپردند

مدیرعامل ایرنا می‌گوید: روزنامه‌ها به دلیل بُعد مکانی و زمانی که دارند، ماهیتشان را برای انتشار اخبار از دست داده‌اند و اغلب مواقع به گزارش خبری، تحلیلی و تفسیر یک موضوع می‌پردازند.

روزنامه‌ها در جمعه‌ها و روزهای تعطیل، منتشر نمی‌شوند. آن‌گاه وقتی صبح شنبه یا پس از تعطیل روی دکه می‌آیند، گاهی تا 48 ساعت از زمان رویدادی که شبکه‌های اجتماعی، مفصل به آن پرداخته‌اند، گذشته است؛ اتفاقی که در روزهای گذشته و در مورد دو خبر «انفجار در حله» و «برخورد دو قطار در سمنان» تکرار شد.

حال اینکه رسانه‌های مکتوب چگونه می‌توانند جاماندگی از این خبرها را در روزهای بعد از حادثه جبران کنند، نکته‌ای است که ایسنا در گفت‌وگو با محمد خدادی، مدیر عامل ایرنا به بحث گذاشته است.

خدادی درباره‌ی نقش شبکه‌های اجتماعی در کم‌رنگ شدن بعد خبری مطبوعات گفت: شبکه‌های اجتماعی یک جریان دوطرفه‌ی خبری هستند که مخاطب هم می‌تواند خبر را منتقل کند و هم قدرت انتخاب دارد؛ بنابراین روزنامه‌ها در انتقال خبر نقشی ندارند اما در حوزه تحلیل، تفسیر و جمع‌بندی گزارش خبری نقش فعالی ایفا می‌کنند.

این مدیر رسانه در ادامه تاکید کرد: اغلب روزنامه‌ها در شبکه‌های اجتماعی کانال دارند و ظرفیت آنلاین را در اختیار دارند و می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

او درباره محتوای مطبوعات بیان کرد: مطبوعات باید به سمت تحلیل، تفسیر و جمع‌بندی اطلاعات بروند تا بتوانند مقابل شبکه‌های اجتماعی کار تازه‌ای برای خودشان تعریف کنند و به حیات خود ادامه دهند، زیرا وظیفه انتقال اطلاعات از روزنامه، رادیو  و تلویزیون به سمت شبکه‌های اجتماعی سوق پیدا کرده است.

خدادی درباره‌ی ویژگی این شبکه‌ها گفت: این شبکه‌ها بعد زمانی و مکانی ندارند چراکه در زمان وقوع حادثه، تلفن و شبکه‌ها در اختیار ما هستند، اما روزنامه‌ها باید چاپ شوند تا در جریان خبر قرار بگیریم.

او در ادامه تصریح کرد: تلویزیون و رادیو خط مستقیم انعکاس خبر از بعد تصویری هستند اما شبکه‌های اجتماعی از این رسانه‌ها هم امکانات بیشتری دارند و هر جایی قابل استفاده‌اند؛ چراکه تلویزیون و رادیو  از لحاظ فرکانس محدودیت دارند اما تلفن همراه همه جا هست و قابلیت گزینشگری، پردازش و ارسال را به همراه دارد؛ در نتیجه این شبکه‌ها در انتقال اخبار پیشرو هستند.

خدادی درباره ی چالش‌های انتشار خبر در فضای مجازی هم گفت: مشکل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منبع خبر است که این امر چالش جدیدی را ایجاد کرده است؛ زیرا شبکه‌های اجتماعی بدون این که از صحت خبری اطلاع داشته باشند آن را منتشر می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۱۱:۱۵

باید کانال های بسته بشن . به دلیل کج فهمی مردم ضرری که امروز کانال تلگرام به فرهنگ، هنر، سیاست، هومیت ملی و قومی ، محیط خانوادگی، امنیت اجتماعی ، حرم خانواده و ... میزنه جبرانش در فرداها به قیمت از هم پاشیدن جهاچون همه ی این سرفصل ها خواهد بود.

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۱۸:۲۸

جریان آزاد اطلاعات و قدرت انتخاب از مهمترین جنبه های این رسانه ها هستند،

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۱۳:۵۸

رسانه مردم هستند و کسانی که از رسانه نان می خورند مطبوعات

avatar
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۱۶:۲۸

رسانه مردم هستند و كساني كه از راه رسانه نان مي خورند اصحاب رسانه اينكه راست و دروغ را مشخص كنيم هم از راه نان حلال كسب مي شود