• شنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95082215099
  • خبرنگار : 71442

اهمیت تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای از منظر یک استاد ارتباطات

اهمیت تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای از منظر یک استاد ارتباطات

دکتر محمدرضا رسولی - استاد ارتباطات - درباره‌ی ضرورت تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای اظهار کرد: سازمان نظام رسانه‌ای می‌تواند به هویت صنفی و تخصصی رسانه‌ها کمک کند تا تکلیف‌شان بهتر مشخص شود. این اقدام باعث می‌شود مسوولیت اداره و نظارت بر رسانه‌ها بر عهده خودشان قرار بگیرد.

این استاد ارتباطات که در غرفه ایسنا حاضر شده بود در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی ضرورت تشکیل سازمان نظام رسانه‌ای، با مقایسه وضعیت مطبوعات در خارج از ایران، مطرح کرد: مطبوعات در خارج از ایران همه سازمان‌هایی دارند که خود نظارت می‌کنند و ناظرند قبل از این‌که آن رسانه‌ها به دادگاه کشیده شوند و یا این‌که دولت مداخله‌ای در آن داشته باشد.

وی با طرح این پرسش که چرا مرکز تحقیقات رسانه باید هویت خبرنگاران را شناسایی کند؟ اظهار کرد: رسانه‌ها باید خودشان این کار را انجام دهند؛ یعنی منتخبین رسانه‌ها در نظام رسانه قرار بگیرند و آنها مجاز هستند خبرنگاران را چه از لحاظ صنفی و چه جناحی شناسایی کنند و دولت نباید مداخله‌ای در آن داشته باشد.

رسولی در ادامه درباره‌ی اظهارات اخیر رییس‌جمهور مبنی بر این‌که رسانه‌ها باید شادی به مردم تزریق کنند، تصریح کرد: امیدآفرینی و شادی‌آفرینی یکی از وظایف رسانه‌هاست که بر پایه نیازهای ذاتی جامعه طرح‌ریزی می‌شود، اما این‌که چرا به این نیاز نمی‌پردازند یا پرداخته می‌شود و دیده نمی‌شود، بحث دیگری است؛ چرا که فضایی بر رسانه‌ها حاکم می‌شود و در آن فضا رسانه‌ها فعالیت می‌کنند. رسانه‌ای که برای مخاطب می‌نویسد، اولویت‌های مخاطبانش را حتما رعایت می‌کند و جامعه‌ای که نیاز به امیدبخشی دارد حتما رعایت می‌کند.

این استاد ارتباطات افزود: باید فضای نشاط و یا عوامل انبساطی وجود داشته باشد تا رسانه‌ها هم آن را دنبال کنند و نشاط را به جامعه تزریق کنند. زمانی که کنسرت‌ها را می‌بندند مشخص است که شادی از جامعه گرفته می‌شود. اخبار بد وقتی می‌آید فضا را متشنج می‌کند و رسانه‌ها هم تحت تاثیر آن فضا قرار می‌گیرند، بنابراین نمی‌شود کاری کرد.

وی همچنین در بخش پایانی گفت‌وگوی خود درباره‌ی برخی اظهارات مبنی بر اینکه اغلب رسانه‌های ما به افشاگری‌های غیرمسوولانه روی آورده‌اند، اظهار کرد: ما شاهد افشاگری به آن مفهوم نیستیم، هرچند یکی از وظایف رسانه‌ها بحث نظارتی است آن هم نظارت بر قدرت. افشاگری هم یکی از وظایف رسانه‌هاست.

دکتر محمدرضا رسولی همچنین در مورد بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز گفت: به هر حال مطبوعات باید برای عرضه و معرفی خودشان محلی داشته باشند. اگر بخواهیم نمایشگاه امسال را نسبت به دوره‌های قبل مقایسه کنیم، احساس می‌کنم از نظر تعدد و تکثر فعالیت سایت‌ها و پایگاه‌های خبری خیلی بیشتر از مطبوعات بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha