محسن طهرانی در گفتوگو با ایسنا، ادامه داد: ما باید جامعه را نسبت به این عارضهای که تا چندی دیگر بهشدت گریبانگیر جامعه جوان ما خواهد شد، واکسینه کنیم. اگر امروز برای این عارضه درمان درستی نداشته باشیم و نتوانیم نسبت به این اتفاقاتی که ۱۰-۱۵ سال قبل در غرب علیه جوامع بنیادگرا و خانوادهگرا مانند ایران، سیاستگذاری شده، تدبیری داشته باشیم، باید در آینده بنشینیم و افسوس این روزها را بخوریم.
او درباره جایزه بزرگ موسیقی انقلاب، توضیح داد: این جایزه قرار است هماوردی از تمام فعالان عرصه شعر، موسیقی، سرود و نماهنگ باشد که تولیداتشان از لحاظ موضوعی و فرهنگی نگاه متفاوتتری نسبت به آثار خنثی موسیقی امروز دارد.
وی اظهار کرد: این جایزه قرار است به بخشی از موسیقی بپردازد که در این ۳۰ سال مورد غفلت واقع شده و آن هم محتوای موسیقی است. هنرهایی مانند سینما و ادبیات از جمله هنرهایی هستند که جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی توانسته در آنها حرفی برای گفتن داشته باشد و مضامین خود را با استفاده از این ابزار منتقل کند. دلیل آن هم این است که شاکله نظام مقدس جمهوری اسلامی، این ابزار را برای بازگو کردن مورد نظرش پذیرفته است.
طهرانی ادامه داد: در سالهای گذشته، اهتمام کلی مبنی بر اینکه باید موسیقی بهعنوان یک ابزار برای نشر افکار مذهبی و باورهای نظام مقدس جمهوری اسلامی استخدام شود، نبوده است.
آثار سفارشی در عرصه هنر جریانساز نبودهاند
دبیر اولین «جایزه بزرگ موسیقی انقلاب» گفت: فعالیتهای جزیرهای زیادی توسط ارگانهای مختلف انجام شده که نتیجه آن، تولید آثار بسیار کمکیفیت و آثاری است که ما ا مروز آنها را سفارشی مینامیم و متاسفانه هیچ جریانسازیای را در عرصه هنر برای ما بهدنبال نداشته است.
او بیان کرد: این جایزه میخواهد در آثار سفارشی و آثاری که متعهد و با کیفیت هستند، مرزبندی ایجاد کند، تا از این به بعد، اگر خواننده و موسیقیدانی سفارشی در تولید یک اثر با موضوعات عاشورایی، سیاسی و دفاع مقدسی بگیرد، بداند مجموعهای هست که این آثار را آنالیز میکند. در این صورت، تفاوت بین اثر خوب و بد در میان آثار ارزشی و آثار موسیقی متعهد به چشم میآید.
طهرانی توضیح داد: ما بر آن شدیم تا در روند روبه بهبود جریان موسیقی متعهد و موسیقی انقلاب اسلامی، نقشی داشته باشیم. من از همه همراهان و همگان فکریمان تقاضا دادم که مثل همیشه در کنار هم به ایفای نقش بپردازیم. سازمانها، نهادها و ارگانهای فرهنگی که توانایی مالی و معنوی نیز دارند، بیایند و در کنار این جایزه قرار بگیرند.
وی ادامه داد: جوانهای بسیار زیادی از نقاط مختلف ایران و جهان، آثار بسیار فاخر و قابل توجهی را برای جشنواره ارسال کردند که کارهای دستهبندی شده و از اواسط آبانماه داوری میشود؛ اما ما اهتمامهای بیشتری را از مجموعههایی که میتوانند کنار ما قرار بگیرند، نیاز داریم.
دبیر این جایزه با اشاره به اینکه فراخوان در سه بخش موسیقی، سرود و نماهنگ منتشر شده است، بیان کرد: برنامهریزی بلندمدتی از نظر حمایت و تولید آثار برای برگزیدگان، انجام میشود.
طهرانی اظهار کرد: دنیا از تمام ابزارهای هنری برای مخابره کردن پیامهایش استفاده کرده، استراتژیهای جایزه ما نیز بر همین مبناست.
او ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیدارشان با عوامل ارکستر سمفونیک صداوسیما در دهه ۷۰، به آقای مختاباد و آقای افتخاری فرمودند، بروید و استراتژی را تعریف کنید که بر مبنای آن استراتژی، ما بتوانیم از موسیقی پاپ که امروز در غرب شکل گرفته و یقینا تا چندی دیگر به مرزهای جغرافیایی ما وارد خواهد شد، بهترین استفاده را کنیم؛ اما متاسفانه سیاستگذاریهای بسیار اشتباهی در راس امور از نهادهای حکومتی گرفته تا نهادهای رسانهای، باعث شده دشمنی با این حوزه از هنر صورت گیرد و این موسیقی در ابتدا به زیر زمین برود. بعد ما مجبور شویم آنها را بیاوریم روی زمین و الگوبرداریهای اشتباهی از غرب انجام دهیم.
پرداختن به استعدادهایی که کسی به سراغ آنها نمیرود
دبیر «جایزه بزرگ موسیقی انقلاب» بیان کرد: این جایزه در بخشی میخواهد به جوانهای با استعدادی بپردازد که هیچوقت نهادها و ارگانها به سراغ آنها نمیروند و از آنها استفاده نمیکنند. ما میخواهیم این استعدادها به هرز نروند و مجبور شوند که برای دیده شدن به جشنوارهها و کارناوالهای ماهوارهای بروند و در نهایت، چند سال ممنوعالکار بمانند و بعد دیده شوند.
طهرانی ادامه داد: قرار است جایزه بزرگ موسیقی انقلاب، عرصهای را در اختیار جوانها و استعدادهای موسیقی در حوزه آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی بگذارد، تا به آنها بگوید این عرصه را در اختیار شما گذاشتیم و حالا شما میتوانید هنرنمایی کنید و بگوید نیازی نیست برای تبلیغ خود، اسمتان را در کنار خوانندههای درجه یک ایران قرار دهید یا در کنار آدمهای بزرگ موسیقی بایستید.
او اظهار کرد: خیلی از نهادهای فرهنگی ما متاسفانه مبتلا به این بیماری هستند؛ آنها میلیونها تومان هزینه میکنند تا در کنار فلان خواننده بایستند و نام مجموعه خود را مطرح کنند. این متاسفانه معضل فرهنگ و هنر ما است که در این زمینه ضعف داریم. جایزه بزرگ به استعدادهای موسیقی ایران خواهد پرداخت که اهتمام دارند به اینکه میتوانند آثار خوب و با کیفیتی را با مواضع جامعه ایرانی تولید کنند. بخش دیگری از جشنواره به آثار فاخر از ابتدای انقلاب تا امروز میپردازد.
با یک خواننده بینالمللی رایزنی میشود
طهرانی با اشاره به وجود بخش بینالملل در این جایزه، اظهار کرد: جشنواره یک بخش بینالمللی دارد که تا امروز حدود ۷۰ اثر در آن ارائه شدهاند. از نقاط مختلف دنیا مانند آمریکا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا که بسیار جالب است و این نوید خیلی خوب را به فرهنگ ما میدهد که تاثیرات نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا را میتوان دید.
او با بیان اینکه موضوع این آثار کموبیش منطبق بر موضوعهای جایزه است، گفت: در این آثار از دغدغه جوانان اروپایی و آمریکایی و همچنین صلح صحبت میشود. حتی اثری از گروهی چند ملیتی داریم که آثاری را با مفاهیم کتب آسمانی تولید کردهاند.
دبیر «جایزه بزرگ موسیقی انقلاب» تاکید کرد: بهطور قطع ارتباط با این افراد ادامهدار خواهد بود و در نظر داریم در این زمینه، تولیدات فاخر داشته باشیم و از آنها حمایت کنیم. البته بخش بینالملل و نهادهای ذیربط سورپرایزی دارند؛ ما با یک خواننده بینالمللی که در ایران محبوب و مشهور است، در حال رایزنی هستیم تا دبیری این بخش از جشنواره را برعهده بگیرد.
طهرانی درباره بخش سرود و نماهنگ نیز اظهار کرد: سه سال پیش از فرمایشات اخیر رهبر انقلاب نسبت به توجه بیش از این چیزی که امروز در میان دستگاههای فرهنگی ما در مقوله سرود وجود دارد، باشگاه سرود همصدا را راهاندازی کردیم. این باشگاه امروز بیش از 100 گروه صدا را در نقاط مختلف ایران زیرمجموعه خود دارد. سیاستگذاری این باشگاه بر مبنای راهاندازی این گروهها در نقاط محروم بوده است تا سرود را بهعنوان یک پایگاه فرهنگی معرفی کند. این گروههای سرود درآمدزایی دارند و با این درآمدها کارهای فرهنگی خوبی را انجام میدهند. این جایزه نیز نگاه ویژهای نسبت به سرود دارد.
طهرانی همچنین اضافه کرد: چند استاد بزرگ سینما از خارج از کشور برای تببین و تفکیک مرزهای «موزیک ویدیو» از کلیپهای دمدستی، در این جایزه حضور خواهند داشت تا بتوانیم یک ژانر جدید را معرفی کنیم. ما قصد داریم کارگردانهای متخصص را از مستندسازها و دوربین بهدستها جدا کنیم، معرفی درستی از فعالان این حوزه داشته باشیم، آثارشان را نسبت به هم بسنجیم و کیفیت آثار را براساس متدهای روز دنیا تدوین کنیم تا روند روبه رشدی را در این زمینه شاهد باشیم.
انتهای پیام
نظرات