• یکشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۵ / ۰۲:۲۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95080200809
  • خبرنگار : 71548

جدال انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی

جدال انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی

تنها چند روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است و بسیاری از خبرگزاری‌های داخلی و خارجی و به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی در تب و تاب فضای متاثر از این انتخابات هستند.

به گزارش ایسنا، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز همچون سایر رویدادهای سیاسی اخیر در دنیا، متاثر از شبکه‌های اجتماعی بوده است؛ تا جایی که بسیاری از کارشناسان رسانه بر این باورند که شبکه‌های اجتماعی تا اندازه‌ای سکان‌دار جو سیاسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده‌اند. اظهار نظرهای متداوم هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در فضای مجازی نیز می‌تواند مهر تاییدی بر این موضوع باشد.

از اولین مناظره تلویزیونی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ چیزی نگذشته بود که بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌های خارجی از تاثیرات «شگفت‌انگیز» شبکه‌های مجازی بر روند برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا سخن گفتند.

برخی از گزارش‌های منتشر شده در سایت‌های خارجی، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از منظر شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار داده‌اند؛ عده‌ای مدعی شده بودند که استفاده هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ از شبکه‌های اجتماعی کمک مالی بسیار خوبی برای آنها بوده است؛ چراکه به جای پرداخت هزینه برای انتشار نظریاتشان در برخی رسانه‌ها، براحتی نظراتشان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. برخی از رسانه‌ها هم معتقدند شبکه‌های اجتماعی فضای خوبی برای تبادل اطلاعات طرفداران این کاندیدا فراهم آورده است تا بتوانند نظراتشان را مطرح کنند و این می‌تواند مسیر دموکرات کردن فضای اظهار نظر را در آینده هموارتر کند.

البته در این میان به گفته گاردین «مدیر عامل شرکت فیس‌بوک تصمیم گرفته است که پست‌های دونالد ترامپ را حذف نکند؛ بر خلاف اینکه این مطالب قوانین فیس‌بوک مبنی بر عدم انتشار سخنرانی‌های حاوی مطالب نفرت‌انگیز را  نقض می‌کند.» 

در میان مطالبی که اخیرا در سایت‌های خارجی درباره تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر انتخابات وجود دارد، می‌توان به مطالی که مدتی پیش سایت www.Cio.com در این باره نوشته بود اشاره کرد؛ در بخشی از این گزارش که با نگاهی رسانه‌ای و نه سیاسی به طور کلی به حضور و پیشرفت شبکه‌های اجتماعی در جوامع اشاره شده، نوشته شده است که «در اولین مناظره تلویزیونی دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا، عده زیادی با پشت‌کار زیاد نظرات و گاهی فحش‌هایشان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاشتند. انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا تنها رویدادی نیست که در آن شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار سیاسی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما این روزها توانسته است تاثیر بسیار زیادی بر انتخاب آمریکایی‌ها داشته باشد. هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ هر دو از شبکه‌های اجتماعی به نفع خودشان استفاده می‌کنند؛ اما اغلب این طرفداران و حامیان هستند که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی اذهان عمومی را به نفع سیاست‌ها و علایق کاندیدای مورد نظرشان شکل می‌دهند.»

«کارن نورس - پروفوسور بالینی دانشگاه کالیفرنیا - در این باره  می‌گوید: تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد که مردم نه تنها می‌خواهند بدانند اطرافشان چه می‌گذرد، بلکه می‌خواهند نظراتشان را هم به اشتراک بگذارند و  به همین خاطر دنبال افرادی می‌گردند که نظرتشان را تایید کنند؛ البته این رویکرد به این معنی نیست که این افراد نمی‌خواهند نظرشان را به هیچ وجه تغییر دهند، اما احساس بهتری پیدا می‌کنند وقتی افرادی را پیدا می‌کنند که حمایتشان و نظراتشان را تایید می‌کنند.» 

همچنین وینسنت رینالد - استاد دانشگاه بوستن - معتقد است که «شبکه‌های اجتماعی باعث شده است تا دموکراسی در فضای تبادل اطلاعات بیشتر حاکم شود. این اتفاق به افرادی متعصب یا کوته‌فکر  کمک می‌کند تا براحتی و به‌ سرعت با افرادی که عقایدشان را به اشتراک می‌گذارند، ارتباط برقرار کنند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha