• شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 95080100589
  • خبرنگار : 71548

/رسانه در رسانه/

حضور پررنگ و تکراری استعفای وزرا در اغلب روزنامه‌ها

حضور پررنگ و تکراری استعفای وزرا در اغلب روزنامه‌ها

استعفای وزاری دولت یازدهم همچنان موضوع مورد بحث در اغلب رسانه‌هاست؛ اما اغلب مطالب منتشر شده، گزارش‌هایی از اخبار این روزها است و کمتر مطالب تحلیلی در میان آنها دیده می‌شود.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان رسانه معتقدند با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی در عرصه اطلاع‌رسانی و با توجه به سرعت بالای این شبکه‌ها در این امر، روزنامه‌ها برای تضمین بقاء خود در دنیای رسانه باید مطالب تحلیلی ارائه دهند و تنها به انتشار اخبار یا گزارش‌های تاریخی اکتفا نکنند. 

اما با نگاهی به مطالب چند روز اخیر روزنامه‌ها متوجه می‌شویم که در روزهای اخیر از خبرهایی درباره احتمال رفتن وزرا گرفته تا تایید استعفای آنها، اغلب مطالب مطبوعات با مضامین و حتی عناوین یکسان منتشر شده‌اند و تنها برخی از روزنامه‌ها مطالب جدیدتری از اخبار شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری در چنته داشته‌اند و توانسته‌اند گزارش‌هایی تحلیلی ارائه دهند.

خبرنگار ایسنا در این گزارش تلاش کرده است مروری بر اخبار روزنامه‌های صبح امروز (اول آبان ماه) داشته باشد؛ در مجموع روزنامه‌ها صبح امروز علاوه بر پرداخت به موضوع سه وزیر دولت یازدهم، درگذشت محمدرضا رستمی (خبرنگار حوزه فرهنگی) را مورد توجه قرار داده‌اند.

سرمقاله روزنامه «شرق» با عنوان «گلوله‌های مشقی» به موضوع استعفای سه وزیر دولت یازدهم که در چند روز اخیر در صدر اخبار اغلب رسانه‌ها بوده است، اختصاص دارد؛ در ابتدای این مطلب آمده است که «بی‌دلیل و دور از انتظار نیست مخالفان روحانی تغییر در کابینه و کناره‌گیری سه وزیر آموزش و پرورش، ورزش و ارشاد را جدی نگیرند و سودای مطالبات بیشتری را در سر بپرورانند»؛ و در پایان این مقاله را این طور جمع‌بندی کرده است: «اما اینکه دولت روحانی چقدر می‌تواند به این خواسته‌ها تن بدهد یا کوتاه بیاید موضوع اصلی است. از این منظر برای مخالفان تغییر در کابینه و استعفای سه وزیر آموزش‌وپرورش، ورزش و ارشاد مثل شلیک گلوله‌های مشقی است و آنها سودای مطالبات بیشتری را در سر دارند.»

این روزنامه همچنین با انتشار مطلبی با تیتر «گزینه‌های وزارتخانه‌ها از زبان محمد علی نجفی» بخش دیگری از صفحه نخست خود را به تغییر وزاری دولت روحانی اختصاص داده است؛ در این مطلب محمد علی نجفی (مشاور رییس‌جمهور) از سیدرضا صالحی‌امیری و مسعود سلطانی‌فر به‌ عنوان گزینه‌های قطعی حسن روحانی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان نام برده است.

مدتی پیش نامه‌ای از مدیر شبکه جم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که از گلایه او از سطح پایین کیفیت آثار تولید شده این شبکه خبر می‌داد؛ پس از انتشار این نامه شایعاتی درباره درخواست بازگشت چند تن بازیگران مهاجرت کرده ایرانی به کشور بوجود آمد. در همین راستا، روزنامه «شرق» مطلبی با عنوان «جدایی بازیگران از جم» منتشر کرده است.

این روزنامه همچنین در گفت‌وگویی با حسین پارسایی، مدیرکل «دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه» به ابهام‌هایی که درباره ساخت ادامه سریال «شهرزاد» وجود دارد، پرداخته است؛ پارسایی در بخشی از گفت‌وگوی خود عنوان کره است: «سرنوشت فصل دوم سریال «شهرزاد» کاملا روشن است. نه‌ تنها متوقف نشده، بلکه با تهیه‌کنندگی آقای محمد امامی و کارگردانی آقای حسن فتحی در حال تصویربرداری است و با آغاز سال جدید انتشار پیدا می‌کند. درخصوص آقای امامی باید بگویم من هم مثل شما از طریق رسانه‌ها از این خبر مطلع شدم. ایشان دارای کارت تهیه‌کنندگی از کانون تهیه‌کنندگی فیلم ایران و مجاز به فعالیت در این عرصه است.»

در این میان روزنامه «اعتماد»  در صفحه نخست خود به مراسم درگذشت محمدرضا رستمی، خبرنگار حوزه فرهنگ پرداخته است؛ این روزنامه در مطلبی با عنوان «وداع جامعه مطبوعاتی با روزنامه‌نگاری شریف» گزارشی از مراسم تشییع پیکر محمدرضا رستمی که روز جمعه (۲۹ آبان ماه) در اسدآباد همدان برگزار شد، منتشر کرده است.

روزنامه «اعتماد» همچنین در صفحه سیاست خود متن نامه روحانی به علی جنتی را با تیتر «روحانی در پاسخ  به دوست ۵۰ ساله‌اش چه گفت؟» را منتشر کرده است؛ این روزنامه در گزارش دیگری به استعفای علی جنتی اشاره کرده است و با انتشار مطلبی با عنوان «انتظار اهالی فرهنگ و هنر از نتیجه تغییر در وزارت ارشاد» را در صفحه هنر و ادبیات خود منتشر کرده و به واکنش‌های چهره‌ها و اهالی فرهنگ و هنر نسبت به استعفای علی جنتی و انتصاب صالحی به عنوان سرپرست وزارت ارشاد پرداخته است.

استعفای سه تن از وزرای دولت یازدهم سوژه‌ی صبح امروز روزنامه «ابتکار» نیز بوده است؛ این روزنامه در صفحه نخست خود مطلبی با تیتر «مجلس چشم به راه معرفی وزیران» را منتشر کرده است که در این مطلب مروری بر اتفاقاتی که منجر به استعفای این سه وزیر داشته است و پرونده گزینه‌های جایگزین آنها را مورد بررسی قرار داده است. 

این روزنامه همچنین در صفحه ادب و هنر خود مطلبی با تیتر «بسیاری از روزنامه‌نگاران به ناحق مطرود شده‌اند» را منتشر کرده و در گفت‌گویی با مجید رضاییان، استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار به درگشت محمدرضا رستمی و این موضوع که «این روزها روزنامه‌نگاران آنگونه که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرند»، پرداخته است.

روزنامه «خراسان» نیز مطلبی را با تیتر «گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌های احتمالی ۳ وزارتخانه» را منتشر کرده است. همچنین روزنامه «مردم‌سالاری» عکس و تیتر اصلی خود را به گزینه‌های جایگزین وزرا اختصاص داده و مطلبی را با تیتر «گزینه‌های نهایی سه وزارت‌خانه» منتشر کرده و خبر داده است که وزرا فردا به مجلس معرفی می‌شوند.

روزنامه «آفتاب یزد» با در نظر گرفتن استعفای سه تن از وزاری دولت یازدهم مطلبی با عنوان «هانیه توسلی گزینه وزرارت ارشاد!» منتشر کرده و گزارشی از پیشنهادهای جدی و طنز مردم برای وزارتخانه‌های بی وزیر ارائه داده است. این روزنامه همچنین گزارشی از مراسم درگذشت این روزنامه‌نگار  را با تیتر «وداع جامعه مطبوعاتی با روزنامه‌نگار شریف» منتشر کرده است.

در این میان روزنامه «جام‌جم» نیز مطلبی با تیتر «سریال هشت‌ونیم دقیقه پای تلویزیون» منتشر کرده و از آغاز پخش این سریال از امشب خبر داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha