• شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 95080100426

نخست‌وزیر پیشین ژاپن: اگر انرژی هسته‌ای موضوع اصلی انتخابات باشد حزب حاکم شکست خواهد خورد

نخست‌وزیر پیشین ژاپن: اگر انرژی هسته‌ای موضوع اصلی انتخابات باشد حزب حاکم شکست خواهد خورد

نخست‌وزیر پیشین ژاپن گفت: اگر انرژی هسته‌ای به موضوع اصلی انتخابات تبدیل شود حزب حاکم شینزو آبه، نخست وزیر و حامی انرژی هسته‌ای می‌تواند در انتخابات آتی مجلس عوام با شکست مواجه شود.

به گزارش ایسنا به نقل از ژاپن تایمز، جونیچیرو کوییزومی، نخست وزیر پیشین ژاپن در گفت‌وگو با کیودونیوز با اشاره به پیروزی نامزدهای نگران راه‌اندازی دوباره نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای در انتخابات فرمانداری در نیئیگاتا و کاگوشیما، گفت: تفکرات ضد هسته‌ای در حال رشد هستند که می‌تواند بر انتخابات بعدی مجلس نمایندگان اثر بگذارد.

وی اضافه کرد: اگر احزاب مخالف نامزدهای ضد هسته‌ای رقابت کننده را متحد کنند و کنار گذاشتن تدریجی نیروگاه‌های هسته‌ای کشور را اصلی‌ترین موضوع انتخابات قرار دهند می‌توانند از طریق بهره‌برداری از نگرانی‌های رای دهندگان در پی گداخت‌های فوکوشیما در سال 2011 حزب لیبرال دموکرات حاکم را شکست دهند.

دوره کنونی مجلس قانونگذاران عوام در دسامبر 2018 به پایان می‌رسد اما برخی از اعضای برجسته حزب لیبرال دموکرات اعلام کردند ممکن است آبه برای برگزاری انتخابات زود هنگام در سال آینده مجلس را منحل کند.

کوییزومی که به عنوان نخست وزیر بین سال‌های 2001 و 2006 انرژی هسته‌ای را ترویج داد به یک مبارز فعال ضد هسته‌ای تبدیل شده است. وی مکررا از شینزو آبه و روشی که دولت او در مواجه با پیامدهای فاجعه هسته‌ای فوکوشیما پیش گرفت انتقاد کرده است.

نخست وزیر پیشین ژاپن که در سال 2009 از سیاست کناره‌گیری کرد، گفت: وقتی حزبی اراده ملت را نادیده می‌گیرد هیچ راهی وجود ندارد که بتواند خود را در قدرت حفظ کند.

وی افزود: شعارهای حامیان انرژی هسته‌ای مبنی بر اینکه انرژی هسته‌ای ایمن، ارزان و پاک است همگی دروغ است.

وی تصریح کرد که دولت مجبور خواهد بود تا بودجه بیشتری را به شرکت انرژی توکیو الکتریک متصدی نیروگاه انرژی هسته‌ای فوکوشیما دایچی برای هزینه‌های آلودگی‌زدایی و پرداخت غرامت اختصاص دهد. این نیروگاه در پی زمین لرزه در سونامی سال 2011 دچار سانحه شد.

کوییزومی گفت: دولت باید سیاست بازفرآوری سوخت هسته‌ای خود را از جمله استفاده از راکتور بارور سدیم مونجو را کنار بگذارد. دولت درباره سرنوشت این راکتور مستعد بروز مشکل که قرار بود نقش مهم در سیاست بازفرآوری ایفا کند تصمیم‌گیری نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha