به گزارش خبرنگار ایسنا، احمد صادقی امروز (سه شنبه) در مراسم انعقاد قرارداد خرید ریل ملی از ذوب آهن اصفهان، اظهار کرد: در چند سال پیش حرکت ارزنده ایجاد خط ریل ملی در جهت رسیدن ذوب آهن به جایگاه واقعی انجام شد.
وی افزود: با وجود مشکلات ذوب آهن این خط راه اندازی و تولید صنعتی انجام و بخش ریل نیز کامل شد. قرارداد تولید 40 هزار تن ریل U33 برای راه آهن جمهوری اسلامی ایران امضا شد. بخشی از شمش مورد نیاز برای تولید ریل خریداری و وارد کشور شده و بخشی از این نیاز به کارخانه جات آلیاژ یزد سفارش داده شده است. برای تولید داخلی ریل ملی نیاز به ایجاد بخشهای دیگر نیز بود که بخشی از این کار عملیاتی شده است.
مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان گفت: همچنین VD جدید خریداری و قرارداد نیز بسته شده است. این خط تا دو ماه آینده راه اندازی میشود و امیدواریم تا دو ماه آینده خط تولید شمش را در داخل کشور داشته باشیم. این خط علاوه بر تولید ریل توانایی تولید تیرآهن با بال پهن عرض 300 و تیرآهن عرض 500 را نیز دارد.
صادقی با بیان اینکه تولید خط ریل را در اولویت قرار دادیم، گفت: به دلیل طولانی شدن راه اندازی خط ریل مجبور شدیم قرارداد با شرکت آلمانی طرف قرارداد را تمدید کنیم و در حال حاضر آماده تولید 40 هزار تن ریل U33 هستیم.
مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه علاوه بر تولید ریل برنامههای تکمیلی برای افزایش تولید در ذوب آهن نیز داریم، افزود: برنامه فکری ذوب آهن تا به امروز روند ظرفیتی بوده در حالی که باید روند اقتصادی باشد.
صادقی اظهار کرد: بخشهایی از کارخانه ذوب آهن منطبق با استانداردها نیست و همچنین آمادگی رقابت با دنیا را ندارد. وضعیت فولاد در دنیا بحرانی و رقابت بسیار شدید است. کشورهای بزرگ در حال جنگ و به دنبال کاهش تولید فولاد هستند. از این میان تعدادی باید بمانند و تعدادی باید بروند و آنهایی که باقی میمانند کسانی هستند که از پس مشکلات بر میآیند.
وی ادامه داد: دنیا تحمل این همه ظرفیت فولاد را ندارد. ذوب آهن برای ماندن باید تولید اقتصادی داشته باشد. برنامهای برای افزایش تولید ذوب آهن نداریم بلکه هدف، اقتصادی کردن تولید است تا قیمت تمام شده را پایین بیاوریم و بتوانیم در دنیا رقابت کنیم و اجناس خود را بفروشیم.
مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان گفت: قیمت فروش و قیمت تولید در ذوب آهن برابر شده است و ما سودی نداریم ولی همین امر موفقیت بزرگی است زیرا باعث کاهش هزینه ها شده است.
صادقی اضافه کرد: هزینه ها باید در بخش فنی کارخانه کاهش پیدا کند و همچنین تولید در بخشهای نورد و آلیاژ در حال افزایش است.
وی با بیان اینکه ریل ملی در حال تولید است، گفت: باید زیربنای کشور را توسعه دهیم تا بتوانیم به جنگ اقتصادی دنیا برویم. همچنین برای حل مشکلات نقدینگی ذوب آهن نیازمند سه سال زمان هستیم تا بتوانیم جبران خسارت گذشته را بکنیم.
مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان ادامه داد: در حال حاضر کاستیهایی به دلیل مشکلات شدید نقدینگی و مالی در ذوب آهن وجود دارد که تا دو سه سال آینده رفع خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات